Létáním na krátké vzdálenosti se s postupující klimatickou krizí chlubí čím dál méně lidí. Konkrétně jde o fenomén zvaný flygskam nebo také flight shame, jehož vyznavači jsou si vědomí toho, že zmíněný způsob dopravy patří k výrazným znečišťovatelům ovzduší.
Stále častější alternativu na trasách do 1000 kilometrů tak podle CNN představují rychlovlaky, které v běžném provozu dosahují maxima přes 300 km/h. Jejich výhodou je nejen šetrnost k životnímu prostředí, ale i pohodlí bez nutnosti složitého odbavování a několikahodinového čekání na letišti. Tady je přehled deseti aktuálně nejrychlejších vlaků na světě.
1. Čínský Maglev
Nepřekonatelná je už několik let rychlost šanghajského vlaku Maglev, který spojuje centrum města s letištěm. Jezdí rychlostí až 460 km/h, a tak vzdálenost 30 kilometrů překoná za pouhých sedm a půl minuty. Zaujme ale i použitou technologií, protože nejezdí po klasických kolejích. Jak už napovídá jeho název, funguje na principu magnetické levitace, která zajišťuje maximálně plynulou jízdu.
Původně německá technologie byla nejprve jen experimentem, ale v Šanghaji se osvědčila i na pravidelných linkách. Vlastní vlaky a tratě tohoto typu uzpůsobené rychlosti i 600 km/h tak dnes vyvíjejí i sami Číňané. V blízké budoucnosti by měly jezdit mezi Šanghají a Chang-čou.
2. Čínský Fuxing
Čínské rychlotratě tvoří nejdelší síť na světě a prohání se po nich i druhý nejrychlejší vlak. Jde o CR400 Fuxing, který při běžném provozu dosahuje rychlosti 350 km/h. V testech ale překonal i 420 km/h. Technologicky vychází z evropských a japonských vlaků a ve svých 16 vagonech přepraví naráz až 1200 pasažérů.
Nejrychlejší Fuxing aktuálně jezdí na trase Peking-Šanghaj-Hongkong a pasažéři si ho chválí hlavně pro celkový komfort. Je totiž vybaven nejmodernějším systémem palubní zábavy včetně chytrých displejů nebo bezdrátového nabíjení. A dokonce zvládá i částečný autonomní provoz a odolá extrémním povětrnostním podmínkám.
3. Německý ICE
Německý vlak InterCity Express začínal na trati Kolín–Frankfurt, kterou dnes ujede během pouhých 30 minut. Jezdí ale i na mnoha dalších místech po celé zemi a zároveň spojuje největší německá města s Paříží, Bruselem nebo Amsterdamem. Jeho nejvyšší provozní rychlost je 330 km/h a dosažené maximum činí 368 km/h.
Tajemství jeho vysokého výkonu tkví v 16 elektromotorech rozmístěných po celé délce osmivozové soupravy. Díky charakteristické bílé barvě se mu přezdívá ,bílý červ‘, přičemž jeho design se stal základem i pro další vlaky od společnosti Siemens. Vidět je můžete například ve Španělsku, Rusku, Turecku nebo Číně.
4. Francouzský TGV
Dlouhodobým lídrem mezi konvenčními rychlovlaky je Francie. Její TGV (Train de Grand Vitesse) drží rychlostní rekord 574,8 km/h, kterého bylo dosaženo v roce 2002. Provozní maximum se pohybuje kolem 320 km/h.
Vlaky jsou neustále modernizovány a síť se postupně rozšiřuje. V současné době tedy můžete TGV využít při cestě z Paříže do Lyonu, Marseille, Bordeaux i Bruselu nebo Londýna. Ikonický oranžový vlak známý z 80. let časem nahradila moderní vysokokapacitní souprava Duplex a v roce 2024 by měly být do provozu nasazeny nejnovější dvoupatrové verze.
5. Japonský JR East
Hranice možného posouvá i Japonsko se svým expresem Šinkansen, a to už od roku 1964. Většina vlaků aktuálně dosahuje rychlosti 300 km/h, ale JR East bez problému překoná i 320 km/h. A kromě toho je zajímavý i provedením přední části, která svým aerodynamický tvarem zabraňuje takzvanému sonickému třesku vznikajícímu při vjezdu rychlovlaku do tunelu.
Každý z vlaků má 731 sedadel a 32 elektrických indukčních motorů, což vytváří úctyhodný výkon o síle 12 900 koní. Díky odlehčené hliníkové konstrukci si navíc i ve vysoké rychlosti poradí se zatáčkami. V provozu je od roku 2011 a flotila dnes čítá 59 souprav.
6. Marocký Al Boraq
První a zatím jediná vysokorychlostní železnice v Africe byla otevřena v listopadu 2018, aby spojila města Tangier a Casablanca v Maroku. Své jméno dostala po mýtické postavě Al-Boraq, která pomáhala islámským prorokům na jejich cestách. Rychlovlaky francouzské výroby se zde běžně pohybují rychlostí do 320 km/h a v rámci testování dosáhly až 357 km/h.
Rychlotrať je součástí plánované sítě o délce 1500 kilometrů a stála dvě miliardy amerických dolarů, tehdy tedy zhruba 43,5 miliardy korun. Maročanům by se ale měla vyplatit, mimo jiné proto, že zahrnuje modernizaci stávajícího úseku o délce 137 kilometrů mezi Rabatem a Casablancou. Doba jízdy se zde zkrátí ze 4 hodin 45 minut na 2 hodiny 10 minut.
7. Španělský AVE
Španělsko se na seznam zemí s vysokorychlostní železnicí přidalo v roce 1992, kdy začalo využívat francouzskou technologii. Od té doby vyrábí vlaky vlastní a mezi evropskými zeměmi se pyšní i největší sítí rychlotratí. Komerční maximum vlaků AVE je 310 km/h, ale typy S-2 Targo a S-3 Velaro jsou certifikované dokonce na rychlost 350 km/h.
Největší země jižní Evropy tedy za posledních 30 let udělala velký pokrok a je důkazem, že i v minulosti zaostalá železnice může dosáhnout vysoké úrovně. Vlaky AVE v této chvíli čelí další velké výzvě spojené se vstupem francouzských a italských národních dopravců na španělský trh. Otázkou je, zda větší konkurence pomůže zlepšovat služby pro cestující, nebo bude zdrojem problémů.
8. Korejský KTX
Od roku 2004 je možné využít rychlovlaky i v Jižní Koreji. Jejich první generace vycházela z francouzského TGV a zkrátila cestu ze Soulu do Busanu na polovinu (z více než čtyř hodin na dvě a čtvrt hodiny). Nejnovější typy už využívají vlastní technologii a pohybují se maximálně rychlostí 305 km/h. Zároveň jsou vybaveny utěsněnými kabinami, trojitým sklem pro snížení hluku a dalšími vychytávkami.
9. Italská Trenitalia
Ohromující je i rychlost italských vlaků Frecciarossa představených společností Trenitalia v roce 2017. Mají aerodynamický tvar připomínající šíp, díky kterému získaly i svůj název (v překladu červená šipka) a mohou jet maximální rychlostí 400 km/h. Běžné komerční maximum je o 100 km/h nižší. Přesto na klíčových vnitrostátních trasách způsobily dopravní revoluci. Spojují Milán, Řím, Turín, Bolognu, Florencii a Neapol. Kromě toho provozují i mezinárodní linku do Paříže, na které čelí tvrdé konkurenci TGV.
10. Saúdskoarabský Hamarian
Ani extrémní horko a časté písečné bouře nezabránily Saúdské Arábii postavit vysokorychlostní železnici, po které se vlaky prohánějí rychlostí 300 km/h. Rychlotrať Haramian funguje od roku 2018 a vede mezi svatými městy Meccou a Medinou. Miliony turistů z celého světa si ji rychle oblíbily. A není divu, v porovnání s desetihodinovou cestou autem je tato alternativa pětkrát rychlejší.