Menu Zavřít

Když konkurence pomlouvá

1. 12. 2014
Autor: Euro.cz

Museli jsme dokonce zpracovat manuál boje s pomluvami, říká řídící partner advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners

Advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners vznikla v červnu 2001 a dnes je se svými 170 právníky na česko-slovenském trhu zdaleka největší. Podle jejího řídícího partnera Jaroslava Havla se požadavky na efektivitu, rychlost a kvalitu právnických služeb stále zvyšují a velcí klienti dnes jednoznačně preferují renomované kanceláře zvučných jmen, finanční stabilitu, vysoké pojištění a zastupitelnost advokátů v rámci jedné firmy.

„Za takové situace si nedovedu představit založení nové kanceláře s mezinárodním dosahem a ambicí tržeb nad sto milionů korun,“ popisuje těsný trh Havel.

* Právnické firmy si tvrdě konkurují. Nakolik je toto konkurenční prostředí kultivované?

Český advokátní trh v oblasti obchodního práva je opravdu extrémně konkurenční prostředí. Advokátů je prostě moc. Ne všem se daří a bohužel často je nástrojem konkurenčního boje pomlouvání úspěšnější konkurence. Naše kancelář je nejmladší z první desítky právnických firem na trhu a zároveň nejrychleji rostoucí, a to i v evropském rozměru. To přitahuje pozornost. Asi i proto jsme v naší branži nejčastějším předmětem pomluv či jiných „zaručených“ negativních zpráv. Mrzí mě to, a museli jsme kvůli tomu dokonce zpracovat tzv. manuál boje s pomluvami. Konkurence na trhu je samozřejmě zdravá, správná a přináší klientům výhody. A my advokáti to musíme akceptovat a snažit se v konkurenci uspět základními prvky naší služby – kvalitou, cenou a získáním důvěry. U nás je zakázáno negativně komentovat konkurenci a věřím, že jsou i další kanceláře s podobným přístupem. Vezměme si příklad z vyspělých zemí, nejkultivovanější prostředí je kromě Anglie a Ameriky ve Skandinávii, ale třeba také v Rakousku či Švýcarsku. Jakékoli pomluvy totiž škodí naší advokátní profesi jako takové.

* Z Česka letos odešly dvě velké mezinárodní právní firmy, Norton Rose Fulbright a Hogan Lovells. Myslíte, že jde o trend?

Česká republika je – v poměru ke své velikosti a významu, ale i ceně právních služeb – zemí s největší koncentrací mezinárodních právních kanceláří v Evropě. Proto se některé mezinárodní kanceláře stahují a otevírají pobočky spíše na „nových trzích“ – v Číně, Africe, Latinské Americe. Zůstávají tu však kvalitní lidé – například česká pobočka Norton Rose Fulbright byla institucionálně převedena do Havel, Holásek & Partners. Také z Hogan Lovells k nám přešli v posledních letech čtyři právníci, včetně letos nově jmenovaného partnera Lukáše Syrového. Zároveň přišla řada významných mezinárodních klientů, ale i možnost pracovat pro tyto zahraniční kanceláře jako pravidelný český a slovenský právní poradce při mezinárodních transakcích. Některé zahraniční kanceláře určitě český trh opustí, ale nebude to exodus. Stejně jako je tomu ve srovnatelných zemích, zůstane na špičce trhu zhruba tři až pět velkých kanceláří.

* Advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners vznikla v roce 2001. Jak se za tu dobu změnil zdejší trh s právními službami? Jak je dnes těžké založit novou prosperující advokátní kancelář?

V roce 2001, kdy naše kancelář vznikla, také nebyla nejvhodnější doba na založení kanceláře. Tehdy zrovna došlo ke splasknutí tzv. internetové bubliny. Současný trh tzv. velké advokacie v Česku je saturovaný a vysoce konkurenční s výrazným převisem nabídky nad poptávkou a klesajícími cenami. Zvyšují se požadavky klientů na efektivitu, rychlost a kvalitu služeb. Jsou ochotni zaplatit vysoké ceny jen za prémiovou službu, obvykle vysoce specializovanou. Velcí korporátní i bankovní klienti preferují renomované kanceláře zvučných jmen, finanční stabilitu, vysoké pojištění a zastupitelnost advokátů v rámci jedné firmy. Za takové situace si nedovedu představit založení nové kanceláře s mezinárodním dosahem a ambicí tržeb nad sto milionů korun. Žádná taková podle našeho průzkumu už po založení naší kanceláře v červnu 2001 nevznikla. Prostor pro menší kanceláře tu samozřejmě je, těch vznikají až desítky ročně.

* Nový občanský zákoník je v platnosti již 11 měsíců. Jak zákoník hodnotí vaši klienti?

Podnikatele i korporace stála rekodifikace mnoho peněz i úsilí. Naše klienty jsme na revoluční změny připravovali dlouho dopředu. Díky způsobu implementace, která neznamenala jen revize smluv a podobně, ale věcný rozbor a diskusi našich právníků s nimi, pochopili klienti i výhody a nové možnosti, které jim tato změna přinesla. Na celkové hodnocení je samozřejmě brzy, ale dosud jsme nezaznamenali žádný neřešitelný problém.

* Jaký máte názor na „velkou ministerskou“ novelu nového občanského zákoníku?

FIN25

S rozsáhlou koncepční novelou občanského zákoníku nesouhlasím. Opravdu si neumím představit, že bych jako právník měl před klienty i veřejností rozumně obhájit, proč se po několika měsících dělají další velké změny, a to navíc s nejasným výsledkem. l

O autorovi| Václav Drchal, drchal@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?