Jednou nahoru, pak ostrá doprava a zase strmě dolů. Cesty po západoněmecké vrchovině Eifel nenudí.
Klesání sjíždím poklidně na trojku, do prvních metrů ostrého stoupání přeřazuji dlouhou pákou čouhající z černé podlahy na druhý stupeň. Vzduchem chlazený šestiválcový motor za mnou začíná krásně chroptit, 231 koní schovaných pod černým přítlačným křídlem nakopává auto a během dvou a půl vteřiny tachometr v jednoduché plastové přístrojové desce ukazuje stovku. Takže raději zase trojku a v klidu zpomalit.
Experimentální model Porsche 911 F 22 Club Sport z roku 1985 je předsériový prototyp, který loni po 31 letech vzkřísili experti podnikového muzea v Zuffenhausenu. Celou tu dobu odpočíval rozložený v trezoru. Dnes udivuje možná ještě víc než v době svého vzniku.
Auto mělo několika desítkám „vyvolených“ řidičů na konci 80. let přinést zážitek ze sportovního speciálu, ovšem automobilka musela uznat, že nápad je příliš drahý.
Tenhle model je jednou z mnoha nepřehlédnutelných kapitol emblematické značky. Letos v květnu sjelo z výrobní linky v německém Weissachu už milionté Porsche 911.
Legenda, v jejíž DNA se ukrývá sportovní duch a tisícovky kilometrů Le Mans, však není zdaleka jediným automobilem vyráběným po několik desetiletí.
Lada Niva i Land Cruiser
Při jejich hledání člověk nemusí nikam daleko. Jedno vozidlo známe dobře i z českých hor a lesů. Před rokem 1989 jej ve velkém používali policisté i hajní.
Lada Niva. Její historie se píše od 5. dubna 1977, kdy z výrobní linky ruské automobilky v Togliatti sjela první tahle čtyřkolka.
„To auto nikdy nebylo na okrasu nebo nedělní výlety. Byl to prostě vůz na každodenní práci, se kterým jste se ke krmelci dostali v závějích i podzimním bahně,“ popisuje důchodce z Beskyd, který s nivou najezdil stovky kilometrů lesních cest.
Nic se na tom nezměnilo ani dnes. Niva si zachovává pověst levnějšího auta, které projede každým terénem. Vychytaný design či vysoký komfort cestování od ní nikdo nečeká.
Lada sice uspěla v bývalém východním bloku, ale o globálním úspěchu v segmentu terénních vozidel se rozhodně mluvit nedá. Toho dosáhla Toyota Land Cruiser.
S nadsázkou se přitom dá říct, že japonský průmysl se k modelu dostal nedobrovolně. Jako poražená mocnost, kde si USA po druhé světové válce držely vliv, začalo Japonsko v roce 1951 stavět terénní vozidla na bázi džípu do korejské války. Vznikla Toyota BJ, později Land Cruiser. Je jasné, že jméno mělo obchodně pomoct v boji s mnohem známějším Land Roverem. Což se podařilo. K obsazení pozic si Toyota pomohla i pick-upem Hilux vyráběným od roku 1968.
Land Cruiser pronikl všude, stal se základním dopravním prostředkem v krizových místech. Dodnes jej ve velkém používají armády. Není náročné jej opravit a dobře odolává počasí i necitlivému řízení. Toyotě ovšem přidělává i starosti. Už několikrát se západní diplomacie obrátily na Tokio s oficiální žádostí o vysvětlení, jak je možné, že land cruisery a hiluxy používají ve velkých počtech teroristické skupiny v Africe a na Blízkém východě.
Jak v roce 2010 celkem trefně poznamenal bývalý americký ranger Andrew Exum, Toyotu Hilux najdete prostě všude. „Je to kolový ekvivalent samopalu AK-47“ prohlásil veterán pro časopis Newsweek.
Land Cruiser i Hilux představují pro různé povstalce velmi rychlý a lehký stroj, z něhož se dá dobře střílet. Poměrně jednoduše se tak dostanou na úroveň speciálních bojových jednotek tradičních armád.
Vedení Toyoty má pokaždé jednoduché - a dlužno dodat i logické - vysvětlení. V moci žádného výrobce není dosledovat, kam jeho vozidla zamíří a kdo všechno si je koupí. Na druhé straně i zájem mezi teroristy a povstalci pomáhají globálnímu prodejnímu úspěchu land cruiserů a hiluxů.
To je Amerika
Zpátky na relativně klidný a pevný asfalt. Synonymem americké volnosti a jisté nadčasovosti jsou dodnes dva velcí konkurenti. Corvette od Chevroletu a Ford Mustang. Mezi oběma automobilkami panuje velká řevnivost, což je nejlépe cítit na okruzích vytrvalostních závodů v Evropě, USA i Asii. Od loňska se tam corvetty pravidelně potkávají s novými speciály Ford GT.
Každý milovník chevroletů musí uznat, že kořeny jeho lásky vězí ve zvuku motoru. Protože když se kolem provalí corvetta, zatřese se vám i žaludek. Vtíravě hluboký a ostrý zvuk je jejím poznávacím znamením.
Ale svalovat dlouhověkost corvett - vyrábějí se od roku 1953 - pouze na hlasitost nejde. Kdekoli se chcete dočíst o úspěchu těchto sporťáků, narazíte na informaci, že největší reklamu autům v 50. a 60. letech udělali američtí astronauti, když si tenhle skvost pořizovali. Tak se zrodilo znamení úspěchu.
Nad corvettami se ta aura vznáší dodnes. Zatímco ostatní vozidla v závodních GT verzích hledají co nejoblejší tvar, aby snížila odpor vzduchu ve vysokých rychlostech a zlepšila přilnavost v šikanách, speciál Chevrolet Corvette C7R GTE působí jako plecháč ze staré školy, který spoléhá jen na sílu motoru. Přesto se už od roku 1964 označením „amerika“ honosí automobil Ford Mustang. To on pro většinu řidičů a automobilových nadšenců v sobě ukrývá zámořský styl života. Ve své vlasti patří k velmi oblíbeným značkám, za přijatelnou cenu kombinuje výhody sportovního automobilu a bezpečného dopravního prostředku pro mladé páry.
Pokud ale řidič sází na styl, je tu jiná legenda, jejíž rodný list pochází z roku 1954. Mercedes Benz SL (Sport-Leicht). Německá automobilka v současnosti vyrábí už jeho šestou generaci. Každá vypadá svěžeji než ta předchozí, ale žádná nezapře nadčasovost a zkušenosti z více než šedesátiletého vývoje.
Že však ani několik dekád trvající historie není zárukou nesmrtelnosti, potvrzuje například britský Land Rover Defender. V britském Solihullu se vyráběl od roku 1948. Loni v lednu ale linku zastavili. Fabrika se nyní zaměřuje na renovace starších modelů.
Ročně odtud přitom vyjelo několik desítek tisíc legendárních terénních automobilů. Používali je zemědělci a farmáři, policisté, horští záchranáři i cestovatelé. Vrchol produkce nastal v roce 1971, kdy v Solihullu vyrobili 56 tisíc landroverů. Defendrů či Series, jak se jmenovaly dříve, celkově vzniklo přes dva miliony kusů.
Téměř nesmrtelně vypadala i Zastava 101 z hal v srbském městě Kragujevac. Zrodila se v roce 1971 jako licenční verze fiatu. O malé auto za velmi slušné peníze byl ve východní Evropě pořád zájem.
V roce 2008, kdy fabrika výrobu zastavila, šlo o nejdéle sériově vyráběný vůz na kontinentu. Zatímco jiné automobilky své úspěšné modely „refreshovaly“ a vyvíjely, Zastava stále působila jako ze 70. let. Změny byly jen minimální a kosmetické, upravoval se například tvar předních reflektorů.
Zastavu si nikdo nekupoval kvůli kráse nebo nadčasovosti.
Šlo prostě o velmi levné auto s nízkými provozními náklady. Proč řešit design, když přes týden jezdíte jen do práce a o víkendech s rodinou na chatu?
Tahle filozofie fungovala.
Začalo to v Monte Carlu
A jak vznikne model, na němž pak automobilka staví desítky let? Velmi výmluvné jsou první roky modelu Porsche 911. V roce 1963 představila německá automobilka svůj vůz na veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem. Tehdy ale ještě nesl označení Porsche 901. „ Jenže nula uprostřed čísla byla obchodní značkou Peugeotu. A ten skutečně poslal dopis, v němž žádal změnu názvu,“ popisuje Alexander E. Klein, šéf historických sbírek v Porsche Museum.
Tu pravou premiéru si vůz připravil až na únor 1965 na Rallye Monte Carlo.
Vedení Porsche přišlo s logickou myšlenkou: na věhlasné soutěži bude většina motoristických novinářů a fotografů, tak proč neudělat předváděčku nového 911 přímo při závodu?
Jenže idea se začala velmi rychle bortit. Dostat auto k závodní trati se ukázalo jako nemožné, kvůli rallye pořadatelé uzavřeli všechny přístupové cesty.
Automobilce „nezbylo“ nic jiného než vůz Porsche 911 S s německou posádkou Herbert Linge a Peter Falk přihlásit na start. „Podařilo se téměř nemožné. Porsche vyhrálo svou kategorii a v celkovém hodnocení skončilo na pátém místě,“ přibližuje Alexander E. Klein firemní legendu.
Veřejná i závodní premiéra Porsche 911 ukázala, že půjde o výjimečný stroj. Málokdo však asi doufal, že se bude prodávat ještě za padesát let a vznikne jeho sedmá generace. *
Experimentální model Porsche 911 F 22 Club Sport z roku 1985 je předsériový prototyp, který loni po 31 letech vzkřísili experti podnikového muzea vZuffenhausenu.
O autorovi| stratilik@mf.cz