Pokud některé autobazary nejsou schopny dostát zákonu nebo svou nedbalostí ohrožují zákazníky, je jedině dobře, když zavřou
Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která vešla v platnost 1. ledna 2015. Hlavní změnou má být zjednodušení administrativních procesů spojených s převodem vozidla ze stávajícího vlastníka na nového.
Právě tento bod však zvedl ze židle členy asociace malých autobazarů. Podle nich úprava zákona nepomůže starým ani novým majitelům automobilů ke snazšímu přepisu vozu na jinou osobu, ale pouze státu a notářům k tučnějším částkám na bankovním účtu.
Součástí novely měla původně být i možnost vydání registrační značky na přání. To se nakonec odložilo až na rok 2016. Na stejné období je přesunuto zavedení povinného focení vozidel ve stanicích technické kontroly.
KONEC POLOPŘEVODŮ Registr vozidel v současné době eviduje stovky tisíc aut, u kterých není majitel jasný. Určit proto vlastníka, který by měl mít za automobil odpovědnost, je často i nemožné. Cílem novely je ztížit, respektive zabránit podvodnému jednání při přepisu vozidel z původního vlastníka na nového majitele, a to tím, že již nebude možné provádět takzvané polopřevody.
Při nich je odhlášen původní vlastník, ale nový zatím není znám. Od ledna tak budou ojeté vozy přepisovat bazary na sebe, neboť jedině tak lze zabránit pochybným manévrům s automobily nebo s doklady, které k nim náleží.
Novela touto změnou slibuje nejen zjednodušení, ale především zrychlení celé transakce, neboť k zápisu změny vlastníka a k vydání nových dokladů dojde na jednom úřadě na základě jedné žádosti, kterou podávají prodávající a kupující společně. Tato společná žádost má nahradit dva samostatně podávané souhlasy.
Tyto nové předpisy navíc výrazně chrání kupující převáděných aut od fyzických osob stejně jako od autobazarů. Součástí celého procesu převodu bude evidence stavu vozidla, počtu najetých kilometrů a informace o dalším uskutečněném prodeji vozidla. Ministerstvo dopravy si od novely slibuje vyčištění registru vozidel od pochybných automobilů. POTREFENÝCH ?? PROCENT Majitelům některých bazarů se však tyto změny nelíbí. Podle nich bude proces celé transakce od ledna naopak mnohem složitější, a to právě kvůli nutnosti přítomnosti obou stran. V případě, že stávající vlastník vozidla nemá na čekání na úřadech čas, předá budoucímu majiteli – autobazaru – notářsky ověřenou plnou moc. Tato skutečnost však prý bude velkým problémem zejména pro prodejce z menších měst, odkud je k notáři daleko. Stejně obtížná situace nastane podle asociace také s evidenčními kontrolami prováděnými ve stanicích technické kontroly (STK). Návštěva STK s každým novým automobilem bude pro prodejce náročná nejen časově, ale také finančně.
Právě vyšší finanční zátěž, a to nejen pro prodejce ojetých automobilů, ale také pro autobazary, je dalším ze zásadních argumentů proti nedávno schválené novele. Staneli se totiž novým majitelem, ať už jen na dobu dočasnou, autobazar, veškeré poplatky spojené s vlastnictvím vozidla padají na jeho hlavu.
Podle malých autobazarů novela zákona a především výše zmíněné navýšení nákladů s ní spojené položí na lopatky až 15 procent obchodníků s ojetinami. To znamená, že zhruba dvě stovky bazarů v naší zemi nedokážou podnikat podle zákona, a ještě na to předem samy upozorňují.
BEZPEČNĚJŠÍ TRH Menší počet autobazarů tedy není v tomto případě na škodu. Pokud nejsou obchodníci schopni plnit požadavky zákona, nebo dokonce svou nedbalostí ohrožují bezpečnost nákupu svých zákazníků, je jedině dobře, když svůj obchod zavřou.
Podle nás je tato novela od ministerstva velmi dobrým krokem. Bezpečnost a spokojenost zákazníka by totiž měla být pro každého prodejce – a to nejen ojetých automobilů – na prvním místě, bohužel tomu tak mnohdy nebývá. Podle našeho názoru bude nejvyšší „úmrtnost“ pravděpodobně v řadách bazarů, které vydělávají pomocí nekalých praktik a nedělají si těžkou hlavu s administrativou. Různými zákony a pravidly se musí řídit každý, všechna zaměstnání mají svá pro a proti. Ani autobazary proto nemohou očekávat, že právě jim budou zákonodárci povolovat výjimky jen proto, že v blízkosti jejich prodejny neleží ani STK, ani kancelář notáře. Poctivý obchodník si dokáže zajistit vše potřebné, aby byla jeho živnost schopna přežít takovéto změny. Vítáme proto jakékoli změny, díky kterým bude trh ojetých vozů transparentnější a výkup i prodej z právního hlediska bezpečnější.
O autorovi| KAROLÍNA TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto