Menu Zavřít

Když se nad Čínou vznese loď

20. 7. 2007
Autor: Euro.cz

Vývoj čínského ekranoplánu podporují vláda i armáda

FIN25

Čínští vědci z šanghajské Univerzity Tongji vyvinuli prototyp létající lodě, která využívá ke vztlaku přízemní efekt. Pro plavidlo pohybující se několik metrů či desítek centimetrů nad hladinou vody nebo povrchem země se za studené války vžil na východě termín ekranoplán, na západě WIG (Wing-in-Ground aircraft). Ať už si vyberete jakýkoliv název, jde vždy o přepravní monstra, která jsou ve své podstatě bezpečná jako zaoceánské parníky a přitom se pohybují šestkrát až sedmkrát rychleji. Od konvenčních dopravních prostředků se WIG liší i nízkou spotřebou paliva a s ní souvisejícím dlouhým doletem. Na rozdíl od letadel totiž nemusejí motory ekranoplánu vhánět vzduch pod křídla a vytvářet vztlak, energii díky zakřivení a tvaru krátkých křídel potřebují jen pro pohyb vpřed. Tohoto efektu využívají například pelikáni.
Čínská létající loď, jejíž vývoj podporuje sama vláda země, uveze dle slov profesora Sü Čeng-jüa okolo čtyř tun nákladu a dokáže se pohybovat rychlostí přes 300 km/h. Výrobní náklady jsou prý v porovnání s letouny poloviční. Čínské ministerstvo obrany chce do roku 2013 pro vojenské účely zavést sériovou podobu WIG, ekranoplánu, který by pojal padesát cestujících, a o tři roky později i nákladní verze, jež by byla schopná přepravit 200 až 400 tun.
To může na první pohled působit jako přehánění, ale Rusové přišli již v polovině šedesátých let s původním ekranoplánem KM poháněným deseti turbomotory, který byl dlouh zhruba 100 metrů, jeho maximální rychlost byla 400 km/h a uvezl 540 tun nákladu. Před pěti lety přišel americký Boeing s ambiciózním plánem postavit Pelican ULTRA, největší nákladní letoun typu WIG, který by měřil 154 m a přepravil by 1540 tun nákladu. Plán se ale nakonec neuskutečnil. Podobně jsou na tom projekty adrenalinových „ekranoskútrů“ s příhodným označením Skimmer, které by sloužily jako atrakce v přímořských letoviskách.
Největším problémem WIG zůstává synchronizace s dalšími plavidly. Lety v takto nízké hladině se navíc musejí upravit zvláštními bezpečnostními dodatky předpisů. A když bude problémem změna příslušných regulí i v direktivní Číně, těžko lze počítat s rozšířením tohoto typu letounů jinde ve světě.

  • Našli jste v článku chybu?