Známé pořekadlo praví, že řidič tvrdý chleba má. Existují ale situace, kdy je řízení automobilu za odměnu, a to doslova. Právě s odměnou, pochopitelně finanční, přichází pro své věrné uživatele maďarská společnost GreenGo provozující flotilu sdílených elektrovozů de facto po celém světě.
Když tato firma do Česka na jaře roku 2020 vstupovala, nechala do pražských ulic rozmístit stovku elektrických Volkswagenů e-UP!, které mohli její zákazníci využít dle libosti k těm samým účelům jako v případě zavedené konkurence. S tím rozdílem, že se taková jízda obešla bez zbytečného hluku a de facto nulovými emisemi.
Služba fungující jak jinak než na bázi mobilní aplikace si rychle získala přízeň tisícovek uživatelů, a stejně tak rychle se začala rozrůstat i ona sama. Nyní brázdí ulice hlavního města už zhruba 230 elektrovozů, přičemž kromě automobilů značky VW se mohou její uživatelé svézt i jejich českým ekvivalentem v podobě Škody Citigo e iV.
Protože ale ani s takto početnou flotilou nestíhá vzhledem k velkému zájmu veřejnosti aktuální poptávku včas uspokojovat, rozhodlo se vedení GreenGo zavést v Česku novinku, jež by podle něj mohla významně pozměnit mobilitu napříč metropolí jako takovou. Spočívá v odměňování řidičů, kteří firmě pomohou dostat elektromobil včas na předem určené místo, kde je v dané chvíli potřeba. Jinými slovy, uživatelé zmíněné služby, zvláště pak ti, kterým řízení přináší radost, mohou spojit příjemné s užitečným, neboť se v případě nutnosti zadarmo dostanou z místa A do místa B a navíc si přitom ještě vydělají.
Jaké výše jejich finanční odměna dosáhne, se různí případ od případu. Když Šimon Čapek, šéf GreenGo pro Českou republiku, tuto novinku sám testoval, přišel si během pětiminutové jízdy na trase dlouhé pět kilometrů na částku 50 korun, jak sám prozradil redakci Euro.cz.
Po boku Budapeště, Berlína i Washingtonu
Provozování zbrusu nové služby umožní GreenGo propojení s platformou StreetCrowd. Jedná se o aplikaci fungující na datech a algoritmech, jež získává prostřednictvím digitální firmy Ubiq. Uživatel po přihlášení do programu na svém mobilu zjistí, zda se v jeho blízkosti nachází nějaký nevyužitý vůz, po kterém je poptávka na zcela jiném místě – typicky v centru města, poblíž hlavního nádraží, univerzit a tak podobně. A pakliže tam má shodou okolností cestu, může této příležitosti využít a mít z ní vlastní prospěch.
„Už nyní je standard, že naši zákazníci mají vozy GreenGo v průměru pět minut chůze z jakéhokoliv místa v naší servisní zóně. Díky službě StreetCrowd jim budou ještě blíž,” konstatuje Čapek s tím, že novinka se jeho firmě osvědčila například již v Budapešti, Berlíně, Mnichově i dalekém Washingtonu.
Vedení společnosti si od uvedené služby slibuje, že jakmile začne elektromobily využívat většina řidičů, zmizí z velkých měst soukromá auta, která beztak „90 procent své životnosti stojí zaparkovaná a pouze překáží“, píše se v tiskové zprávě. Zároveň si je dobře vědomo skutečnosti, že její sázka na vozy poháněné výhradně elektřinou je spjata i s další poměrně náročnou výzvou, a sice potřebou auta dobíjet. I zde ale přichází s originálním řešením.
Pakliže by se stav baterií některého z vozů nacházel pod určitou úrovní, odešle aplikace všem uživatelům v okolí výzvu k jejich opětovnému dobití. První, kdo toto upozornění vyslyší, nechá elektromobil dobít a podobně jako v předchozím případě jej za úplatu odveze na místo s vyšší zákaznickou poptávkou.
„Nemůžeme ignorovat změny, kterými současná společnost prochází. Lidé se čím dál víc stěhují do měst. Zprávy o klimatických změnách slyšíme každý den. Na situaci musí reagovat i mobilita. Věříme, že klíč je ve spojení sdílené dopravy a efektivním zpracování dat, díky nimž může doprava zůstat výdělečná a přitom udržitelná,” dodává Čapek.