Menu Zavřít

Když spotřeba není vše

3. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Test

Postavte velkoprostorový vůz, dejte mu tvrdší podvozek, domýšlivě s ním vytvořte nový segment MSV (Multi Sports Vehicle) a jeho nejvyšší výbavu honosně pojmenujte sport-up. To má být něco extra? Je. Třeba proto, že Seat Altea je v nejsportovnější verzi čtyřsedadlový.
Sedačky s mocným bočním vedením drží nejen řidiče a spolujezdce, ale také dva pasažéry vzadu. Jakýsi náznak pátého sedáku uprostřed mezi nimi sice lze najít, ale lépe poslouží jako odkládací prostor. Že se bude s tímto Seatem jezdit rychle, španělská automobilka předpokládala, a proto se k případným zavazadlům zachovala stejně ohleduplně. Do kufru se vejde přes čtyři sta litrů bagáže, a aby se v něm tašky neumlátily, je inteligentně rozdělen do tří sekcí.
Z velkoprostorových vozů si vzala Altea velký zavazadlový prostor a pohodlí i pro větší pasažéry, od těch nejlepších hatchbacků nižší střední třídy si vypůjčila jisté jízdní vlastnosti. Kompaktní karoserie se v zatáčkách vůbec nenaklání a vůz se na silnici ovládá naprosto precizně, zvláště díky výborně naladěnému podvozku. Elektrohydraulický posilovač řízení klade ve všech rychlostech správně tuhý odpor, co se týče zpětné vazby by však řízení mohlo být citlivější.
Turbodiesel ve voze testovaném týdeníkem EURO je přesně tím motorem, který patří do velkoprostorového automobilu. Vystačil si s plnou 55litrovou nádrží nafty po osm set kilometrů a dosáhnout výrobcem udávaných 5,4 litru spotřeby by bylo hračkou. Ve sportovním Seatu Altea ale nemá co dělat. Průměrná pružnost a výkon 105 koní stačí podvozku sotva na zahřátí a řidič má trvalý pocit, že vůz má na víc. Výbavě sport-up a dynamické jízdě lépe sedí benzinový dvoulitr FSi, který má o 45 koní víc, téměř o tři sekundy lepší akceleraci na stovku (za 9,6 vteřiny oproti 12,3 sekundy dieselu) a je jen o čtrnáct tisíc korun dražší.
Španělské automobilce se Alteou nepodaří založit novou třídu. Dokázala však, že hatchbacky mohou být ještě větší, a přitom si zachovat výborné jízdní vlastnosti. A to nemluvě o efektním designu. Táhlé ladné vnější linie se objevují i v interiéru a spolu s kůží obšitým volantem, zapuštěnými budíky přístrojů hluboko do palubní desky a již tradičním červeným seatovským podsvětlením zážitky z řízení umocňují. Ať už to je, nebo není MSV, je to dosud nejlepší sériový Seat, který kdy v Martorellu vyrobili. Seat Altea 1,9 TDi Sport-up Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1896 cm3
Max. výkon 77 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 183 km/h
Průměrná spotřeba 5,4 litru na 100 km
Základní cena 611 900 Kč

bitcoin_skoleni

Klady - jízdní vlastnosti
- sportovní sedačky
- prostorný interiér

Zápory - nesportovní motor

  • Našli jste v článku chybu?