Mitsubishi Motors
TOKIO (Manager Magazin) – Oslabený japonský výrobce automobilů Mitsubishi Motors, poznamenaný skandálem se zamlčováním stížností klientů, pokračuje ve volném pádu. V kuloárech gigantu DaimlerChrysler, který vlastní 34 procent japonské firmy, se začíná hovořit o zátěži. Společnost minulý týden oznámila, že se ztráta skupiny v období od dubna do září zdvojnásobila na 75,6 miliardy jenů (807 milionů eur). Za stejné období loňského roku vykázal koncern v červených číslech 38,5 miliardy jenů. Odpovědnost za špatné výsledky přičítá Mitsubishiztrátám způsobeným slabostí eura a silnému poklesu obratu v Japonsku a Evropě. Tržby spadly o 1,5 procenta na 1,5 miliardy jenů. Operativní ztráta v Evropě byla vyčíslena na 13,3 miliardy jenů. I na starém kontinentě se projevil dopad aféry s dlouholetým tajením výhrad zákazníků k technickému stavu automobilů. Kromě vykázaných ztrát musí Mitsubishi počítat i s první pokutou za své počínání. Soud v Tokiu ji předepsal ve výši čtyř milionů jenů. Vyhlídky celého obchodního roku, který končí 31. března, zůstávají chmurné. Čistá ztráta by se měla vyšplhat na 140 miliard jenů, zatímco na konci předchozího období to bylo pouze 23,3 miliardy jenů. Na oddlužení musí podat pomocnou ruku hlavní akcionář DaimlerChrysler: jeho finanční injekce by měla snížit pohledávky k 31. březnu na 1,3 miliardy jenů (koncem září činily 1,6 miliardy). Mírný optimismus panuje u prognózy obratu. Ten by se mohl zvýšit poprvé za tři roky o 1,9 procenta na 3,4 miliardy jenů.