Menu Zavřít

Ke konkurenci kvůli stovce

21. 5. 2002
Autor: Euro.cz

V obchodě se začíná nebo končí kariéra

PRAHA (zdf) – V personalistické sekci brněnské Konference o rozvoji obchodu referoval letos v únoru personální ředitel společnosti Tesco Stores Petr Slezák o potížích, s nimiž se řetězce v tuzemsku potýkají. Nevědomky tak zadal téma další vlny výzkumu Trade Business Barometer (TBB) firmy GfK Praha. Vedle standardních otázek určených manažerům z oblasti obchodu a gastronomie totiž čtyři z otázek definuje redakce týdeníku EURO. Výsledky páté vlny jsou právě k dispozici.
Petr Slezák tvrdí, že se Tesco potýká se čtyřicetiprocentní fluktuací. Jen pět procent lidí ve firmě pracuje na částečný úvazek, ačkoli v mateřské Velké Británii je takových zaměstnanců pětinásobek. Konkurence nutí maloobchodníky pracovat s minimální marží, což se zrcadlí ve mzdové oblasti, kde je příliš těsno – polovinu nákladů firmy představují právě mzdy. Vysokou fluktuaci vyvolává také jev, který šéfpersonalista označuje jako „mzdovou rakovinu“: pokud ve městě vyroste nový řetězec, stačí nasadit o sto až dvě stě korun vyšší měsíční mzdu. I tak malý rozdíl vede k odlivu zaměstnanců v jeho prospěch.
Na otázky týdeníku EURO odpověděli respondenti TBB následovně. Dvě třetiny (65 procent) manažerů hlásí fluktuaci do deseti procent, zatímco nad pětatřicetiprocentní hranici ji přiznává jen dvacetina. Ředitelka Daniela Čajánková z agentury Stimul zabývající se personálním poradenstvím říká, že u velkých retailových společností může být fluktuace mnohem vyšší. Nedostatečné využívání částečných úvazků hlásí naprostá většina šéfů. Ve dvou třetinách oslovených firem pracuje na „part-time“ pouhých pět procent lidí, v pětině firem na zkrácený úvazek pracuje do patnácti procent pracovníků a naopak víc než pětadvacetiprocentní podíl zkrácených smluv hlásí jen desetina manažerů. Podle Čajánkové většímu využívání částečných úvazků v Česku brání i nepříznivá legislativa. „Navíc jsou tito lidé poměrně hůře honorováni a v retailu jsou už tak platy poměrně nízké,“ vysvětluje šéfka Stimulu, proč obchodní sítě takové zaměstnance těžko shánějí.
Proto se také v obchodní branži obtížně vytváří a udržuje stabilní tým. Ačkoliv 36,3 procenta respondentů výzkumu míní, že se jejich potíže zřejmě neliší od jiných odvětví, pro pětačtyřicet procent dotázaných je to naopak spíše či velmi obtížné. „V Česku není retail celoživotním zaměstnáním. Buď tady lidé začínají, než si zvolí další profesní cestu, nebo tady naopak končí,“ posteskl si Petr Slezák před časem na obchodnickém fóru.

  • Našli jste v článku chybu?