1,5 miliardy korun. Za takovou částku lze pořídit téměř nekonečné množství věcí, investiční skupina Expedition Growth Capital je však posílá do nově osamostatněné společnosti Kontent.ai. Někdejšímu internímu startupu softwarového podniku Kentico pošle nejprve miliardu, zbytek částky pak v následujícím půlroce může zamířit i do původního Kentica, jež se zabývá správou obsahu a digitálním marketingem. Finance britského investora navíc doplní i zatím nespecifikovaná částka, jakou dělící se firmy obdrží od bývalého ředitele Moravia IT Tomáše Kratochvíla.
Kentico vzniklo před 18 lety a od té doby se mu povedlo vypracovat do pozice globálního hráče ve svém segmentu trhu s 99 procenty obratu ze zahraničních projektů. Zakladatel projektu Petr Palas se však dosud spoléhal výhradně na vlastní kapitál a bránil se prodeji byť jen malého podílu společnosti. Proto teď zažívá premiéru – vůbec první investici. Minoritní podíl ve firmě po několikaměsíčním jednání získává britská Expedition Growth Capital. Londýnský investor se totiž specializuje právě na partnery typu Kentica, již dosud čerpali výhradně z vlastních zdrojů. Zkušenosti Angličanů s vedením takových projektů nakonec vzbudily důvěru i u Petra Palase.
Změna po letech
1,5 miliardová finanční vzpruha se týká především dceřinky pojmenované Kontent.ai, která existuje sedm let. Původně vznikla jako pětičlenný startup existující pod křídly globálního hráče, časem však získala samostatnou podobu a Kentico je jí malé. Od roku 2020 tedy funguje jako relativně nezávislá divize s vlastním managementem, vývojem a obchodními či marketingovými týmy. Osamostatnění spojené s miliardovou investicí je tak především logickým krokem, který navazuje na předchozí rozdělení Kentica na dvě produktové divize. Samotnému Kenticu umožní odštěpení Kontent.ai investovat svůj profit do vlastních produktových inovací.
„Posledních 18 let jsme fungovali bez externích zdrojů a jsme hrdí na to, že se nám podařilo vybudovat firmu, která patří ke globální špičce na trhu CMS. Nyní máme dva moderní produkty s velkým potenciálem. Pokud bychom se dál spoléhali pouze na vlastní zdroje, nemohli bychom plně využít příležitosti na trhu. Proto jsme se poprvé rozhodli spojit s investorem a zajistit dostatečné prostředky pro rozvoj Kontent.ai i Kentica,“ doplnil Petr Palas.
Sám také po letech opustí pozici výkonného ředitele společnosti, aby se mohl přesunout do funkce, již vznešeně nazývá Chairman of the Board a která mu dovoluje dohlížet na obě firmy vzniklé nynějším rozpadem. V čele Kentica ho nahradí Dominik Pintér a nově vzniklou společnost Kontent.ai pak povede Bart Omlo.
Ten se v ředitelském křesle už zabydlel a vynáší první rozhodnutí – třeba o tom, co softwarová firma provede s investicí. Peníze totiž plánuje využít v prvé řadě k posílení týmů napříč celou divizí, a to o rovnou stovku – ze stávajících 120 zaměstnanců na 220. „Kontent.ai již nyní patří z hlediska produktu a technologické vyspělosti mezi přední hráče na globálním trhu headless CMS. Poskytuje služby nadnárodním společnostem jako Hartmann, Zurich Insurance či University of Oxford. Proto investici, know-how i kontakty Expedition Growth Capital plánujeme využít především k posílení brandu a zvýšení rychlosti expanze v USA, západní Evropě a Austrálii,“ vypočítává Omlo.
Investice do inovace
Nabírat 60 nových lidí bude ale v následujícím roce i Kentico. Své životopisy prý mohou posílat hlavně vývojáři, produktoví manažeři a UX specialisté. Jedná se sice o posily českého týmu, ale jinak má investice od Expedition Growth Capital sloužit především k podpoře projektů na americkém a západoevropském trhu. Mezi zákazníky Kentica se nyní řadí firmy jako E.ON, Pro Football Hall of Fame, tým Formule 1 Williams nebo velké množství amerických finančních institucí.
V tuzemsku nástroje vyvinuté brněnskou společností používají například Volkswagen, Vodafone, Formule 1 nebo Starbucks. Česká odnož Kentico Software dosáhla v roce 2021 tržby 528 milionů korun se ziskem přes 14 milionů po zdanění.
„Před dvěma týdny jsme představili naši novou cloudovou platformu Xperience by Kentico. Díky ní můžeme nabídnout řešení správy obsahu a digitálního marketingu jako službu zákazníkům, na něž doposud konkurence necílí. Jde hlavně o velké firmy, které nejsou velkými nadnárodními korporáty a zároveň už dávno přerostly levná jednoduchá řešení typu WordPress. Nyní navyšujeme investice do dalšího vývoje a produktových inovací a chceme co nejrychleji reagovat na požadavky našich zákazníků a partnerů,“ dodává Dominik Pintér, nový CEO Kentica.