Menu Zavřít

Kerosinová kuchařka

12. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Letecká doprava

Namíchat správný palivový příplatek vyžaduje značné kulinářské umění. Nejvýznamnější ingrediencí je představivost, k té stačí přidat několikero finančního koření a burzovní intuici. Opepřit teroristickými útoky a pro jistotu přiostřit karibským hurikánem. A je hotovo.
České aerolinie a cestovní kancelář Fischer minulý týden téměř zároveň ohlásily snížení výše palivového příplatku. Fischer o 260 korun, ČSA o 45 korun. Vzhledem k tomu, že cena leteckého paliva kerosin je pro obě společnosti přibližně stejná, nabízí se otázka, jak ke kalkulaci své slevy obě společnosti dospěly.
Znalci z oboru říkají, že výpočet palivového příplatku je v podstatě loterie a jeho výše science fiction. Science se dá poměrně přesně určit mírou zvýšených nákladů na pohonné hmoty na jedno letadlo. Fiction pak odhaduje, kolik lidí si letenku koupí. V letadle s dvaceti pasažéry by totiž měl spravedlivý palivový příplatek činit 3500 korun na osobu, v tomtéž letadle s 220 lidmi na palubě 320 korun. Jenomže vytíženost letů, která se u ČSA na pravidelných linkách pohybuje, dejme tomu, kolem 70 procent a u charterů cestovních kanceláří kolem 95 procent, je pouze jedním faktorem.
Do věštění budoucnosti je třeba zprůměrovat i délku letu, protože palivové náklady jsou jiné při padesátiminutové cestě do Vídně než při dvouapůlhodinovém letu do Madridu. Když se do kotlíku přimíchá odhad vývoje cen ropy na tři měsíce dopředu a dochutí se cenovou snahou přilákat co nejvíce klientů, vaří letecké společnosti a chartery cestovek guláš, o kterém nevědí, jak bude chutnat.
Dosvědčuje to i další údaj: po slevách činí palivový příplatek ČSA na středních tratích 520 korun, u Fischera 990 korun.
„Je to jako v říjnu odhadovat březnovou cenu akcií,“ říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. „V katalogu výši příplatku garantujeme na celý rok. Při jednání s leteckými dopravci ale nevíme, kolik si za zvýšenou cenu paliva naúčtují, protože smlouvy s nimi jsou plné podmínkových ,když‘ a ,jestliže‘. Navíc platíme přirážku, o níž nevíme, jak bude vysoká, za celé letadlo. Pravda je, že v příznivé konstelaci hvězd můžeme vydělat, ale nedovedu si představit, že bychom v opačném případě lidem posílali žádosti o doplatky.“
Příplatkový guláš se tak stává průměrnou konzumní stravou s nejistým výsledkem. Co jiného také od guláše čekat.

  • Našli jste v článku chybu?