Kromě ČSA se ke smlouvě o spolupráci nikdo nepřipojil
Správa státních hmotných rezerv (SSHR) nabídla leteckým dopravcům přístup ke svému palivu. Reagovala tím na spekulace o výhodném smluvním vztahu Českých aerolinií a SSHR, podle kterých obměňování zásob v hmotných rezervách umožňuje dodávat pohonné hmoty ČSA za ceny v době jejich nákupu. ČSA proto údajně mohly po vzestupu cen ropy po jistou dobu nakupovat kerosin levněji. Soukromé letecké společnosti však smlouvu se SSHR dosud nepodepsaly.
Exkluzivity.
Pohonné hmoty byly v minulém roce nejcitlivější položkou hospodaření leteckých společností, neboť jejich cena během roku vzrostla na dvojnásobek. Soukromí dopravci Travel Service a Fischer Air se proto domnívali, že se jedná o zvýhodnění státního dopravce na jejich úkor. Výbor Asociace leteckých dopravců dokonce pohrozil tím, že se obrátí na příslušný orgán EU se žádostí o posouzení, zda nedochází k porušení pravidel a podmínek hospodářské soutěže.
Správa však považuje celou kauzu levného paliva za mystifikaci veřejnosti. „S ČSA máme uzavřenou pouze rámcovou smlouvu o spolupráci a k dodávkám pro ně v loňském roce vůbec nedošlo,“ říká mluvčí SSHR Věra Matějů. Exkluzivním dodavatelem ČSA a Fischer Air je totiž firma Shell, a pokud má dojít k tankování do letadel těchto společností, musí Shell jako konečný dodavatel nejprve provést audit kvality paliva a jeho skladování. Výhradním dodavatelem leteckých pohonných hmot Travel Service je společnost Esso. K auditu kvality paliva v SSHR dosud neměla důvod, Travel Service stejně jako Fischer Air zatím smlouvu o dodávkách z hmotných rezerv státu nepodepsaly. „V současné době zvažujeme, zda by tato smlouva byla pro nás výhodná,“ potvrdila Vlaďka Dufková z Travel Service. „K dohodě nedošlo,“ pravil mluvčí Fischer Air Dan Plovajko, „ekonomicky to nebylo zajímavé, a navíc vyvstal problém s dopravou paliva. Naši autorizovaní dopravci pohonných hmot by museli uzavřít extra pojištění a také byl nějaký problém s jejich kapacitami.“
===== Palivový terorismus. =====
Obecně lze ropné produkty za pomoci určitých chemických prostředků skladovat čtyři roky. Kerosin je možné bezpečně uchovat jeden rok a po laboratorním přezkoumání jeho vlastností lze jeho skladovatelnost prodloužit o dalšího půl roku. To by skutečně při nákupních cenách z let 2003 a 2004 znamenalo pro letecké společnosti významnou úsporu. Ropa jako základ pro výrobu kerosinu se před osmnácti měsíci prodávala za 27 dolarů, před rokem za 32 dolarů a nyní se pohybuje kolem 50 dolarů za barel. „Naše cena je tržní, protože prodávat kerosin za nákupní cenu by nás dostalo při změně cen ropy do ztráty,“ tvrdí Věra Matějů.
Asociace leteckých společností reprezentovaná především Travel Service a Fischer Air jednala se Správou státních hmotných rezerv o možnosti dodávek už v polovině prosince. Den před Vánocemi ze SSHR odešel na adresu těchto firem návrh rámcové dohody o spolupráci s dodatkem, aby se letečtí přepravci vyjádřili do konce ledna. Do prvního březnového týdne na to soukromé společnosti z výše uvedených důvodů nezareagovaly. Mezitím přezkoumal obchody správy i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a neshledal v činnosti této instituce žádné pochybení.
Téměř všechny letecké společnosti v minulém roce do ceny letenek začaly účtovat i palivovou přirážku, které měla alespoň částečně kompenzovat růst ceny kerosinu. Dočasný příplatek k letenkám zavedla i ČSA. Na vnitrostátních a evropských linkách tři eura, na dálkových trasách pět eur. Řada společností ale navýšení cen letenek skryla pod zástěrku desetieurového bezpečnostního poplatku, který původně obsahoval pouze povinné pojištění proti terorismu.