Menu Zavřít

Kiosky pro zrychlení

17. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Letiště Praha

KL24

PRAHA (bor) - Letiště Praha má v úmyslu zavést novinku v odbavování cestujících, která by měla tento proces urychlit. Pasažér dostane na výběr: projít procedurou u klasické přepážky, nebo se odbavit sám. První takzvané CUSS ( Common User Self-Service) kiosky se společnost chystá zprovoznit během letních měsíců. V počáteční fázi by měl být vybaven osmi samoobslužnými kiosky terminál Sever 1, na podzim se počítá s instalací dalších 24 zařízení v terminálu Sever 2. Letiště Praha si od projektu slibuje zkrácení doby odbavení cestujících, nižší náklady na odbavení a zvýšení komfortu služeb. Firma uvádí, že se opírá o zkušenosti z jiných mezinárodních letišť. Samoobslužné kiosky si pochvaluje Jiří Matoušek, generální ředitel aerolinek SAS pro střední a východní Evropu. Ve Skandinávii samoobslužná zařízení fungují už více než pět let, dnes jich samy aerolinky provozují na letištích v Kodani, Oslu či Stockholmu několik. „Zpočátku jsme museli zaměstnat obsluhu, cestující se ale velmi rychle naučili systém používat sami, je dost jednoduchý. Kiosky jsou rozhodně levnější než provoz přepážky,“ uvedl Matoušek.
Letiště Praha uvedlo, že náklady na zavedení samoobslužných kiosků a provádění služeb s tím spojených se pohybují řádově v milionech korun. Jak dodala Veronika Sedláčková, ředitelka komunikace společnosti, na zakázku firma vypsala výběrové řízení koncem minulého roku a výsledek bude vyhlášen v nejbližších dnech.
Jak vyplývá z centrální evidence veřejných zakázek, Letiště Praha vyhlásilo tendr na dodavatele informačního systému pro odbavení cestujících – CUSS, včetně hardwaru a softwaru, podpory IS a koncových pracovišť a dalších služeb, v němž předpokládá, že vítězi za služby zaplatí během let 2006 až 2012 sto milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?