Značka Klasa ve své dosavadní podobě skončila. Nakolik bude životaschopná do budoucnosti, je trochu ve hvězdách. V zásadě půjde o to, jak převést dosavadní vnímání výrobků Klasa z image primárně národní a následně kvalitní do opačného gardu.
To znamená, že spotřebitel by měl tuto značku v budoucnosti brát především jako záruku kvality, kterou je možné hledat také mezi tuzemskými výrobky. Ale vzhledem k tomu, že různých značek odkazujících se na zaručenou kvalitu je mezi potravinářskou produkcí docela dost, nebude to mít Klasa jednoduché.
Současná změna podmínek, která prakticky jen zakázala identifikaci příslušných potravin prostřednictvím odkazu na jejich původ v České republice, zamýšlené nové imagi patrně příliš nepomůže. Státní úředníci tím zvolili nejpohodlnější řešení, které pouze otevírá možnost získat tuto značku potravinám ze zahraničí, aniž by se příliš starali o to, jak i bez použití slov typu „český“ nebo „národní“ garantovat spotřebiteli nadstandardní kvalitu nebo nějakou identitu.
Jistě by to nebylo jednoduché, ale možné to určitě je. Do podmínek pro získání Klasy by například šly zabudovat specificky v tuzemsku používané technologie, odrůdy, plemena či kombinace použitých surovin, aniž by se tím vylučovala možnost komponentů zahraničních, nicméně v zahraničí nepoužívaných. Nadstandardní kvalita by také musela být zabezpečena splněním nějakých nadstandardních povinností výrobců. Současná povinnost dodržovat platnou legislativu a mít vyžadovanou certifikaci výrob totiž asi stačit nebude.
Kardinální otázkou přitom je, jaký by byl v takovém případě zájem o získání Klasy ze strany výrobců potravin. Všechny identity a nadstandardy něco stojí, takže praktickým výsledkem pro spotřebitele by byla ve většině případů vyšší cena takových výrobků. Při stále ještě trvajícím akcentu většiny nakupujících na cenu by pak ale Klasa nesplnila základní očekávání výrobců, totiž zvýšení prodeje. Přesto by bylo vhodné i do budoucna o toto ocenění usilovat. Jednak je to prezentace za státní peníze, což je zvláště pro menší výrobce výhodné, jednak bude při rostoucí konkurenci výrobků i skupin označení určité identity výrobku stále větší výhodou.