(reakce na test v Profitu č. 15/2008)
Se zájmem jsem si přečetl váš test expresů mezi Prahou a Brnem. Sám vlakem jezdím asi desetkrát měsíčně nejen na této trase, ale také mezi Prahou a Ostravou nebo Prahou a Ústím nad Labem. A je příjemné vidět, že alespoň někteří novináři o tématu opravdu něco vědí a nepropadají stereotypním soudům – tedy že vlaky jsou buď stále v 80. letech (pokud jel novinář jednou za rok klasickým rychlíkem nebo lokálkou), nebo naopak už jsme v 21. století (pokud podlehl reklamní kampani Pendolina).
Na výše uvedených trasách je cestování vlakem nejenom časově srovnatelné (někdy i rychlejší) než s auty, ale hlavně tady jako živnostník najdu dost soukromí a klidu, abych si vyřídil během cesty práci. Má to ale jeden háček, přesně jak píšete: Je nutné používat pouze Pendolina nebo vlaky EuroCity. Ty jsou rychlé a uvnitř kvalitní. Zato klasické rychlíky (a vámi zmiňované nové expresy) nemohou podnikatele zaujmout. Jsou pomalejší a prakticky nevybavené (chybějící stolečky, zásuvky, klimatizace, jsou tu špinavá sedadla i záchody, bez občerstvení).
Proč píši celou tu reakci: Vlaky na zmíněných trasách doporučuji všem kolegům podnikatelům, ale nesmí se splést a použít jiné spoje než Pendolino nebo EuroCity. V případě nouze ještě tak vámi zmíněnou první třídu expresů. Jinak jsou vlaky – zvláště po loňském zdražení – horší variantou.