Češi v posledních letech nakupují přes internet čím dál více. Trh se ale vyvíjí, a díky velké konkurenci (v současnosti zdeexistuje zhruba 51 tisíc e-shopů) tak očekávají, že pro ně celý proces bude co možná nejpohodlnější. Tomu se samozřejmě přizpůsobují i online prodejci, kteří se zákazníkům snaží nabídnout nové funkce a možnosti.
Podle analýzy společnosti Upgates letos získají na popularitě zejména odložené platby, expresní doručení objednávek a také e-shopy zakládající si na udržitelnosti. Nárůst objednávek s doručením do několika hodin od jejího odeslání byl přitom patrný už během minulého roku.
„Spotřebitelé jsou ochotnější připlatit si za rychlejší doručení objednávek. Běžně však očekávají, že jim zboží dorazí druhý, maximálně třetí den po objednání,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel dodavatele e-shopových řešení Upgates.
Odložené platby jsou na vzestupu
Zatímco fenomén expresních objednávek se neustále zvyšuje, jiný pro Čechy dlouhou dobu charakteristický rys se naopak postupně vytrácí. Objem zboží objednaného na dobírku loni meziročně poklesl o 15 procent. A je dosti pravděpodobné, že se toto číslo bude snižovat i nadále.
Na druhou stranu platí, že se stále najde mnoho nedůvěřivých zákazníků, kteří chtějí zaplatit až po převzetí zboží. A právě u nich pak nabírají na popularitě takzvané odložené či rozložené platby – oba druhy patří v tuzemsku mezi nejrychleji rostoucí platební metody vůbec.
„V příštím roce objednávek s odloženou platbou dále přibude. Zákazníci u ní mají na uhrazení zboží nejčastěji 14 dnů, prodejce však získá peníze záhy po odeslání objednávky. Tato metoda má potenciál nahradit klasickou dobírku, jež je mezi obchodníky oprávněně velmi málo oblíbená,“ říká Pech. Jinými slovy, zákazníci díky uvedené metodě budou moci zaplatit pouze za to zboží, které si vyzkoušejí a následně i ponechají. Výhodná je ale rovněž pro samotné prodejce, a to především zásluhou její jednoduchosti oproti dobírce.
Rostoucí zájem o odložené platby potvrzuje i český fintech Skip Pay. „Nejen u nás je platba za objednávku jedním z důvodů, proč zákazník nakonec svůj nákup nedokončí. My dokážeme vyřešit nejen tuto výzvu, ale v rámci konceptu ‚chytrého placení‘ zprostředkujeme e-shopům další nástroje, které jim pomůžou s platbami či vrácením zboží,“ zmiňuje ředitel společnosti Richard Kotrlík.
Firma loni zprostředkovala odložené platby v hodnotě jedné miliardy korun, což bylo zhruba třikrát více než předloni. Společnost navíc očekává růst také v letošním roce, kdy by jejích služeb mohl využít rekordní počet zákazníků. Ty chce Skip Pay nalákat poskytnutím dalších benefitů, jako je například prodloužení záruky zdarma nebo roční pojištění proti krádeži či rozbití zboží.
Polovinu lidí zajímá udržitelnost
Kromě odložených plateb roste také oblíbenost klasických platebních karet. Oproti předloňskému roku se loni zvýšilo jejich využití během placení na e-shopech o zhruba 10 procent. Trendu pomáhá i zavádění karet virtuálních, což mimo jiné přispívá k bezpečnějšímu nakupování na internetu.
Zákazníci jsou též stále častěji ochotní připlatit si za odpovědné chování e-shopu. Nejedná se však pouze o recyklování obalových materiálů či používání ekologické výplně. Například Heureka v rámci projektu Udržitelný e-shop hodnotí i přístup k zaměstnancům, přehled o chování dodavatelů nebo dopad na místní komunitu.
Podle průzkumu organizace pro elektronickou komerci (APEK) zohledňuje přístup internetového obchodu k životnímu prostředí alespoň částečně zhruba polovina spotřebitelů. Dle Pecha lze přitom očekávat, že tento podíl do budoucna dále poroste. „Ruku v ruce ekologickému přístupu jde i dlouholetý trend doručování objednávek na výdejní místa. Zahraniční studie uvádějí, že tento způsob doručování snižuje celkové emise oxidu uhličitého až o 17 procent,“ uzavírá obchodní ředitel Upgates.