Menu Zavřít

Klíč k budoucnosti. Tesla urychluje stavbu gigatovárny

27. 7. 2016
Autor: čtk

V nevadské poušti rychle roste zařízení, které by více než 20krát pokrylo Václavské náměstí. Jedná se o gigantickou továrnu automobilky Tesla Motors, která je pro společnost miliardáře a vizionáře Elona Muska klíčová, pokud se má Tesla stát masovou automobilkou.

Tento týden Tesla poprvé otevřela dveře své gigatovárny a nechala novinářům nahlédnout do prostorů zařízení, které by jednou mělo zdvojnásobit světovou produkci lithium-iontových baterií. Ty Tesla využije nejen ve svých elektromobilech.

Továrna je po dvou letech výstavby zatím hotová ze 14 procent. Až bude kompletní, což by mělo být v roce 2020, bude se jednat o jednu z největších budov na světě o rozloze 929 tisíc metrů čtverečních (více než dvojnásobek rozlohy Vatikánu).

Tesla s výstavbou chvátá. Dobře si uvědomuje, že zpoždění by mělo nepříznivý dopad na uvedení jejího nového modelu Tesla 3. Společnost zdvojnásobila počet pracovníků na tisícovku. Dělá se sedm dní v týdnu, aby mohla být výroba baterií spuštěna již začátkem příštího roku, uvádí deník Wall Street Journal. V současnosti se v továrně kompletují domácí úložiště energie Powerwall.

Baterie z továrny mají zelené automobilce Elona Muska pomoci v přeměně z malého producenta luxusních vozů na masového výrobce automobilů. Musk nedávno představil ambiciózní plán budoucí výroby elektrických nákladních aut a autobusů.

Obzvláště důležité mají být baterie pro nový model Tesly 3, která má jít do prodeje v červenci příštího roku. Jedná se o dosud nejlevnější vůz z výrobní linky Tesly – jeho cena činí 35 tisíc dolarů. Automobil si přitom již lze předobjednat za pouhý jeden tisíc.


Chcete novou Teslu 3? Podívejte se, jak na to:

Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů. Pro začátek

Tesla 3 (Zdroj: Tesla Motors)

Jiné automobilky přitom výrobu vlastních baterií neplánují, do svých elektrických vozidel je hodlají kupovat. Podle Tesly se vyplatí mít vlastní výrobu baterií, náklady jí tak mají klesnout o více než třetinu do roku 2018. Podle odborníků ale kalifornské firmě mohou vzniknout problémy, když její vozy nepůjdou na odbyt a baterie zůstanou takzvaně na skladě.

MM25_AI

Musk rovněž uspíšil výrobní plán automobilky. Tesla má produkovat půl milionu vozů už v roce 2018, dříve se počítalo s rokem 2020. Je to desetkrát více než loni. V roce 2020 už má Tesla vyrábět rovný milion aut – stejně jako česká Škoda Auto.

Továrna stála pět miliard dolarů a ve spolupráci s Teslou do ní investovalo více firem, hlavně japonský Panasonic (1,3 miliardy dolarů). Střecha továrny má být pokryta solárními panely společnosti SolarCity, kterou Tesla nedávno převzala.

Čtěte dále o Tesle:

Muskův plán pro Teslu: solár, sdílení a autobusy

Tesla dál zaostává za plánem

Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?

Elon Musk (Autor: Heisenberg Media, CC BY 2.0, Flickr)

  • Našli jste v článku chybu?