ŠkodaAuto je suverénně největší firmou Česka (loňské tržby vzrostly na 407 miliard korun) a druhou největší firmou střední Evropy. Logicky je tak nejvýznamnějším strojírenským podnikem v naší zemi. Mladoboleslavský výrobce ale není zdaleka jedinou automobilkou v Česku, roste jak kolínská TPCA, tak nošovický Hyundai a stovky jejich subdodavatelů.
Když k tomu připočteme plzeňskou Škodu Transportation, je evidentní, že dopravní strojírenství je důležitým oborem, který z velké části táhne domácí ekonomiku. V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,4 milionu vozidel, odvětví pak dává práci pro 160 tisíc lidí.
Rovnoměrné rozmístění
Česká republika vždy patřila jak k předním výrobcům dopravních prostředků, tak ke světovým strojírenským velmocím. Za první republiky bylo Československo mezi deseti nejvýznamnějšími strojírenskými zeměmi světa, vývoj po druhé světové válce zase zavedl strojírenskou průmyslovou výrobu do méně rozvinutých oblastí. Díky tomu je toto odvětví zastoupeno ve všech částech republiky, vyznačuje se v rámci českého průmyslu nejrovnoměrnějším rozmístěním a tím pádem i významným vlivem na zaměstnanost Česka.
V posledních letech se do českého strojírenství vrací věhlas i slušné ekonomické výsledky. Index průmyslové produkce v loňském roce rostl téměř o osm procent a výroba dopravních prostředků se zbývajícími strojírenskými obory se na takovém růstu podílely zásadní měrou.
Celkově české strojírenství vloni vzrostlo podle agentury CEEC Research o
4,1 procenta při průměrném vytížení kapacit na 93 procent. Tržby rostly dokonce o 6,4 procenta. Pro letošek očekávají šéfové firem, z jejichž odpovědí predikce agentury vycházejí, zvolnění růstu odvětví na tři procenta. Strojírenské firmy mají podle průzkumu zakázky na třináct měsíců, a velké strojírenské subjekty dokonce na patnáct měsíců.
Klíčová Škodovka
To vše rezultuje ve stále větší export produkce, a protože třetina českého vývozu putuje do Německa, klíčový je vývoj na tamním trhu. „Německo je motorem pokroku v digitalizaci, automatizaci či umělé inteligenci. Česko se s ním snaží držet krok, což pomáhá zvyšovat standard české technologické základny,“ říká Pavel Hubáček, šéfredaktor portálu BusinessInfo.cz. „Nestavěl bych to do pozice, že Německo robotizuje Českou republiku. Malé a střední podniky v Německu čelí stejným problémům jako naše firmy, pociťují nedostatek kapitálu pro investice do změny výrobní struktury a nových technologií. Trápí je i nedostatek kvalifikovaných pracovníků,“ říká Tomáš Ehler, šéf ekonomického úseku české ambasády v Berlíně. „Na druhé straně větší české výrobní podniky už se těm německým blíží a jsou na téměř stejné úrovni,“ doplňuje.
Automobilový průmysl je klíčovou kapitolou vzájemného obchodu.
Přes 60 procent českého vývozu do Německa tvoří stroje a dopravní zařízení. Dominantou jsou silniční vozidla, která představují 22 procent našeho vývozu a zároveň jsou i největší položkou německého dovozu. U západních sousedů je Škodovka oblíbeným autem a už pár let je zde největším dovozcem osobních automobilů mezi zahraničními výrobci.
„Má podíl na trhu necelých devět procent. To znamená, že každé jedenácté koupené auto v Německu je Škoda,“ upřesňuje Ehler.
Veletržní kulatiny
Klíčovou akcí v kalendáři většiny českých strojařů je začátek října, kdy se na brněnském výstavišti koná 60. mezinárodní strojírenský veletrh. Letošní jubilejní ročník slibuje ukázat to nejlepší z historie i současnosti českého a slovenského průmyslu – nejen v návaznosti na blížící se 100leté výročí republiky –, ale také moderní špičkové technologie. Všechny pavilony letošního strojírenského veletrhu jsou vyprodány, zúčastní se přibližně 1650 vystavovatelů z 32 zemí. Mimochodem úplně první strojírenský veletrh v roce 1959 přilákal 2,4 milionu návštěvníků – nutno přiznat, že první ročníky nebyly jen o strojírenství, ale i o optice, textilním, důlním, či petrochemickém průmyslu.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz