V chorvatské dopravě se aktuálně realizuje řada
infrastrukturních projektů za více než 2,5 miliardy eur. Podle tamějšího
Ministerstva moře, dopravy a infrastruktur se v příštím období očekává
pokračování investičního cyklu a z nového víceletého finančního rámce EU pro
roky 2021 až 2027 na tyto účely půjde dalších šest miliard eur.
Největší důraz bude kladen na modernizaci železnice, konkrétně na dokončení takzvané nížinné tratě. Zahrnuje to dokončení modernizace úseku Záhřeb – maďarská státní hranice, modernizaci úseku Záhřeb–Karlovac a výstavbu nového úseku vedeného mnoha tunely v úseku Karlovac–Rijeka. Platí to také pro modernizaci celé chorvatské části Koridoru X, tedy trati Záhřeb–Bělehrad.
Vedle těchto projektů se současně očekává i brzké podepsání
kontraktů a realizace rekonstrukce 65 železničních přejezdů. Zahájení prací
proběhne na začátku příštího roku a plánované peníze pro tento projekt dosahují
více než 20 milionů eur.
Klíčový most
Během mandátu současné vlády se očekává dokončení největšího
a nejvýznamnějšího projektu v Chorvatsku – mostu na poloostrov Pelješac, který
má propojit chorvatskou exklávu Dubrovník se zbytkem země. Termín pro dokončení
mostu je začátek roku 2022 a dokončení celého projektu včetně přístupových
komunikací podle harmonogramu přijde v roce 2023.
Investice do silniční infrastruktury budou pokračovat i v příštím období a chystají se celkově projekty za dvě miliardy eur. Vztahuje se to na dokončení chorvatské části koridoru, který přesahuje délku 700 kilometrů a vede z Budapešti až do přístavu Ploče. Výstavba poslední chorvatské části v úseku Beli Manastir – státní hranice s Maďarskem bude dokončena v roce 2023.
V příštím období se také investice zaměří na řadu projektů v
oblasti Splitu, jako jsou silniční obchvaty Splitu a Omiše za 270 milionů eur a
tunel Kozjak za 135 milionů eur.
Mýtné bude vybírat bezkontaktní systém
Pokračují i investice do dálniční sítě na Istrijském
poloostrově, konkrétně do výstavby druhého tubusu tunelu Učka v délce pěti
kilometrů. Jde o investici ve výši 200 milionů eur, která by měla stačit nejen
na druhou tunelovou rouru, ale i na další přilehlé objekty.
Další oblasti, do nichž se bude investovat, jsou námořní
přístavy a říční přístav Osijek (400 milionů eur) a letištní infrastruktura v
Zadaru, Osijeku a Krku (120 milionů eur). Budou se nakupovat autobusy a
tramvaje pro městkou hromadnou dopravu a v Záhřebu i stavět nová tramvajová
trať. Počítá se s investicemi do automatického řízení dopravy.
Do začátku letní sezony 2022 bude zprovozněn nový,
bezkontaktní systém pro vybírání dálničního mýta, který pokryje všechny
dálniční tahy v Chorvatsku, včetně těch, které jsou v koncesi. Největší část
těchto projektů bude spolufinancována z fondů EU.
Autorem textu je kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Záhřebu
PDF verze listopadového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení