Maloobchod
PRAHA (zdf) - Ačkoliv poslední výzkumy společnosti Incoma hlásí, že supermarkety ztrácejí zákazníky a naopak posilují diskonty a hypermarkety (EURO 28/2002), sítě nejznámějších supermarketů zůstávají klidné. Lucia Cavina, mluvčí sítě Ahold, sice připouští, že v jejich marketech Albert lehce poklesla hodnota průměrného nákupu, počet zákazníků ale naopak vzrostl. Ani vedoucí marketingu společnosti Julius Meinl se novou studií neznepokojuje. „Signály o změnách spotřebitelského chování nám byly z různých průzkumů známy s dostatečným předstihem, proto jsme mohli přijmout opatření, která zmírnila nepříznivý dopad,“ říká Tomáš Fiala od Meinla. Aby firma udržela své zákazníky, od loňska kompletně modernizuje své prodejny, rozšiřuje jejich prodejní plochu, otevírá vlastní pekárny a úseky teplého občerstvení a modernější koncept nese také nové označení Julius Meinl Nově. Ředitel marketingu ryze supermarketové Delvity Miguel van Bussel vidí budoucnost supermarketů v evropském kontextu. „Tam je tento trend opačný. Zákazníci už nechtějí ztrácet tolik času v hypermarketech a dávají přednost pohodlnému a rychlému nákupu v supermarketech,“ vysvětluje van Bussel. Domnívá se, že stejný trend je možné čekat i v Česku, pokud supermarkety nevzdají boj o své pozice. Podobně jako Meinl se i Delvita nyní zaměřuje na větší pohodlí pro zákazníka - vedle standardní možnosti plateb kartami či stravenkami podle něho ke komfortu patří například i znovuzavedení nákupních košíků pro malé nákupy či výběr mezi baleným a váženým zbožím.