Menu Zavřít

KLIDNÁ SILA

3. 5. 2017
Autor: Euro.cz

Hrad se chystá dobýt akademik, který tradiční lidovecké heslo dovádí k dokonalosti

Vltavské nábřeží zalité přímým jarním sluncem je přímo stvořené pro hezkou fotku.

Zvlášť když kandidujete na prezidenta. Se siluetou Pražského hradu v pozadí asi neexistuje lepší místo a čas k odstartování kampaně.

Bývalý šéf nedaleké Akademie věd ajeden z favoritů prezidentské volby Jiří Drahoš si novináře, fotografy a kameramany sezval k Národnímu divadlu, aby ukázal první petiční archy pro sběr podpisů.

Zdánlivě plachý akademik působí před mediálním houfem jako doma. Kamery, mikrofony a fotoaparáty mířící na jeho obličej ho zjevně vůbec neznepokojují.

Zůstává ledově klidný. Když se přesouvá se svým novinářským doprovodem na nábřeží kvůli pózování s Hradem za zády, vysloveně si to užívá. Cestou se ještě stihne spontánně vyfotit s náhodnými turisty, kteří se zřejmě domnívají, že kolem nich prochází skutečný český prezident.

A Drahoš jim to nijak nevyvrací.

Umím i humor

„Věřím tomu, že budu mít možnost lidi přesvědčit, že nejsem úplný akademický suchar a že mám také smysl pro humor,“ slibuje novinářům. Klidné, uměřené vystupování bez zbytečných emocí je jeho největší slabinou. Sám si je jí vědom. Včetně toho, že zejména pro lidi z menších měst a obcí je dosud nepříliš známou osobou. „Předsedu Akademie věd, který nevystupuje v reality show nebo v nějakých podobných programech, spousta lidí nezná,“ říká. Možná i proto, aby se představil masám, vydal koncem února svou memoárovou knihu Věda života, v níž se představuje jako fanoušek britské bluesové hudby, obdivovatel Járy Cimrmana nebo jako aktivní hudebník, který už desítky let účinkuje v pražském pěveckém sboru Canticorum iubilo.

Ačkoli Jiří Drahoš svou prezidentskou kandidaturu oficiálně oznámil až koncem března, svědomitě se na ni připravuje už delší dobu. Již loni v prosinci si najal PR poradce Jakuba Holase z pražské agentury Native PR, který před Vánocemi začal médiím nabízet rozhovor s „potenciálním prezidentským kandidátem“. Drahoš však nic nechce uspěchat a dává si pozor, aby nepřepálil start.

Na rozdíl od Michala Horáčka, svého největšího konkurenta v boji o druhé kolo, dosud nepořádá žádnou „road show“ po českých městech. Sporadicky dává rozhovory médiím a jen občas opatrně poodkryje něco ze svých politických názorů. „Logistiku“ kontaktní kampaně, během níž se Drahoš vydá do regionů, teprve plánuje.

Novou mluvčí prezidentského kandidáta se stane dosavadní reportérka České televize Lenka Pastorčáková. Volební tým mu vede bývalý poradce na ministerstvu kultury a někdejší starosta Nového Strašecí Jakub Kleindienst, který rovněž v minulosti působil ve firmě ML Compet stíhané kvůli kauze Rath. Hlavním marketérem a kreativcem kampaně bude Martin Přikryl, který mimo jiné před třemi lety vymyslel akci „Červená karta pro Zemana“ namířenou proti současnému prezidentovi. Drahošovi už se přihlásilo také zhruba 500 dobrovolníků z celé země, kteří budou distribuovat petiční archy mezi voliče. Dobrovolníky jsou často i velmi mladí lidé. Třeba maturantka Zuzana Petrasová. „Věřím, že na rozdíl od nynějšího prezidenta se pan Drahoš bude snažit společnost spíše spojovat než rozdělovat“ míní čerstvá dobrovolnice, která bude pro o dvě generace staršího prezidentského kandidáta v příštích týdnech sbírat podpisy.

Miliony od miliardářů

Drahoš evidentně nejde do prezidentské volby naslepo ani v otázce financí.

Víceméně jisté má příspěvky od tří významných českých miliardářů - majitele strojírenské firmy Wikov Martina Wichterleho, spolumajitele finanční skupiny RSJ Libora Winklera a vlastníka společnosti Jablotron Dalibora Dědka. Všichni tři jsou mecenáši nadačního fondu Neuron na podporu české vědy, s nímž Drahoš jako šéf Akademie věd spolupracoval. O podpoře své prezidentské kampaně s nimi jedná už několik měsíců. „Naposledy jsme spolu hovořili vúnoru a domluvili jsme se, že mi představí svůj plán. Pokud mi to bude dávat hlavu a patu, tak mu přispěji,“tvrdí jeden z nejbohatších Čechů Dalibor Dědek. Přesto již nyní má jasno v tom, že Drahoš je dosud nejlepším prezidentským kandidátem. „Beru ho jako pragmatika, člověka, který se umí vyjadřovat, přemýšlí, nejedná zbrkle, nekrade pera a nechová se jako Švejk. Když mě oslovil, usoudil jsem, že mě jeho osobnost zaujala natolik, že je to člověk, kterého si jako prezidenta umím představit,“ dodává Dědek. Už teď je rozhodnutý přispět Drahošovi na kampaň Martin Wichterle. „Můj záměr ho podpořit platí,“ uvedl pro týdeník Euro. Částku, kterou pošle na transparentní účet, však zatím neupřesnil. Každý z těchto tří velkých dárců by měl přispět minimálně statisíci korun.

„Můžou dát půl milionu nebo milion. Od vlastníků firem se očekává, že budou schopni dát víc peněz než běžní dárci,“ řekl týdeníku Euro Jiří Drahoš. Kromě těchto tří velikánů českého byznysu vyjednává ještě s další desítkou známých byznysmenů, kteří mají zájem jeho kampaň financovat. Jejich jména zatím zveřejnit nechce.

„Snažím se omezit svá jednání na důvěryhodné šéfy důvěryhodných firem. Jsou to lidé, kteří nemají nic společného s divokou privatizací 90. let,“upřesnil Drahoš.

Důchodce z ČSSD

Kromě toho Drahoš už za měsíc fungování transparentního účtu dokázal na svou kampaň vybrat statisíce. Dosud největším Drahošovým sponzorem a zároveň jedním z prvních dárců je důchodce a kladenský člen ČSSD Ján Trgiňa, který mu poslal 150 tisíc. „Nikdy jsem ho neviděl, nikdy jsem s ním nepromluvil ani slovo. V minulých volbách jsem podporoval Zemana, dostal ode mě deset tisíc. Ale velice mě zklamal v zahraniční politice směrem k Rusku a Číně. My jsme malý národ a snažíme se vetřít do přízně velkým národům, které utlačují ty malé.

Zahraniční politika Miloše Zemana nemá logiku,“ říká Trgiňa.

Poskytnutý dar podle něj nemá nic společného s jeho členstvím v ČSSD a pochází čistě z jeho peněz. „Jsem v důchodu, ale mám ještě dvě práce. Mimo jiné jsem v dozorčí radě kladenské teplárny a léta jsem pracoval jako ekonom Sochorových válcoven v Kladně,“ konstatuje Trgiňa. Drahoše podle informací týdeníku Euro podpoří ještě další současní či bývalí zaměstnanci Sochorových válcoven Kladno. Tento provoz vlastní Třinecké železárny miliardáře Tomáše Chrenka, který před pěti lety daroval celkem 14 milionů neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Janu Fischerovi. O tom, že by on sám do prezidentského závodu vložil své peníze i letos, však zatím neuvažuje.

Sto tisíc Drahošovi darovala bývalá předsedkyně Akademie věd a známá česká fyzioložka a biochemička Helena Illnerová. Stejnou částkou přispěl také bývalý politik a předseda ODA Pavel Bratinka. Zajímavější je Bratinkova kariéra po odchodu z aktivní politiky. Tehdy se totiž stal lobbistou. Spolu se svým kolegou z ODA Liborem Kudláčkem a dalšími partnery Jiřím Růžkem a Pavlem Štalmachem založil poradensko-lobbistickou firmu Euroffice Praha - Brusel. Jejím spolumajitelem se stal i někdejší svazácký boss, poslední předlistopadový předseda SSM a dnešní byznysmen Martin Ulčák.

Na Drahošově pečlivé přípravě prezidentské kampaně je znát zkušenost vrcholného manažera. I proto je černým koněm prezidentského dostihu, řečeno sázkařskou terminologií Michala Horáčka. Žije úplně obyčejným životem v bytě činžovního domu v Praze-Suchdole, pravidelně jezdí na chatu a navíc mu chybí šlechtický původ, což může znepokojovat Miloše Zemana. Drahoš se k tomu všemu může spolehnout na širokou politickou podporu, o niž vlastně vůbec nežádal. K jeho podpoře se hlásí TOP 09, Starostové a nezávislí, KDU-ČSL i část sociálních demokratů. •

bitcoin_skoleni

Beru ho jako pragmatika, člověka, který se umí vyjadřovat, přemýšlí, nejedná zbrkle, nekrade pera a nechová se jako Švejk.

O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?