Evropští zákazníci se zničehonic hrnou na webové stránky
Philippe Estela se stal součástí internetové generace. Tento pětatřicetiletý pařížský pracovník marketingu si dříve kupoval lístky na vlak prostřednictvím jednoduchého a neforemného terminálu Minitel, které francouzská vláda v osmdesátých letech distribuovala do francouzských domácností. Pak ale konvertoval k internetovým stránkám státních drah, kde si může překontrolovat jízdní řády, rezervovat lístky na vlak či letenky, nebo dokonce zamluvit půjčení auta či hotelový pokoj. „Z Minitelu se stal dinosaurus,“ říká Estela. „Web je mnohem praktičtější, funkčnější a pohodlnější.“
Estela zdaleka není sám. Stránky francouzských železnic Société Nationale des Chemins de Fer Français (SNCF) navštívily v červnu skoro dva miliony uživatelů, což je o 63 procent více než před rokem. Tržby společnosti za první polovinu roku dosáhly 122 milionů dolarů, tedy o 70 procent více než v první polovině roku 2001. Díky těmto číslům voyage-sncf.com poprvé neskončila se ztrátou a rozrostla se tak, že se podle agentury NetValue mezi komerčními stránkami ve Francii vyhoupla na první místo. „Trh se plně rozvíjí a my se jenom pokoušíme náš růst řídit,“ říká Denis Wathier, ředitel internetové sekce SNCF.
Zaznělo slovo růst? Ano, je to tak. Zatímco pozornost světa zaměstnávaly propadající se akcie, vršící se skandály a telekomunikační zemětřesení, s internetem se v Evropě událo cosi pozoruhodného. Podle londýnské Nielsen/NetRatings se jen v tomto roce v největších státech Evropy (v Británii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku) vyrojilo 12,7 milionu nových uživatelů. A tak se aktivní internetová populace těchto zemí - tedy ti, kdo se připojí nejméně jednou měsíčně - jen za posledních šest měsíců rozrostla o čtrnáct procent na 60 milionů. Naproti tomu počet aktivních uživatelů ve Spojených státech ve stejném období zůstal na 105 milionech. „Byli jsme svědky zkázy, beznaděje a řady bankrotů, ale to je zákazníkům jedno,“ říká Jaap Favier, internetový analytik společnosti Forrester Research v Amsterdamu. „Stejně se na internet jen hrnou.“
Jistě, mnoho z nováčků jenom chatuje a mailuje. Ale jak zjistila SNCF, Evropané také na internetu více utrácejí. Největší evropská charterová letecká společnost easyJet Airline prodala za šestiměsíční období před 31. březnem na síti letenky v hodnotě o 80 milionů dolarů vyšší než o rok dříve. Výnosy Kelkoo.com, největší evropské společnosti zabývající se srovnáváním cen a hodnocením výrobků, vyletěly za druhé čtvrtletí o 65 procent na více než tři miliony dolarů a ve čtvrtém čtvrtletí chce Kelkoo dosáhnout ziskovosti. A londýnský prodejce levných zájezdů Lastminute.com, jehož akcie jsou letos nejúspěšnějším titulem na tamní burze, zveřejnil výnosy za druhé čtvrtletí ve výši 12,9 milionu, což představuje devadesátiprocentní růst, přičemž ztráty před odpisem goodwillu a zdaněním sesekal o 57 procent na 6,1 milionu dolarů.
Nazvěme to Novou internetovou revolucí Starého světa. Po pomalém rozjezdu se obliba internetu v Evropě konečně začíná dostávat na úroveň, na níž je ve Spojených státech už léta. K největšímu růstu dochází v zaostávajících jižních zemích. Podle Nielsen/NetRatings se počet španělských aktivních uživatelů od ledna rozrostl o 54 procent. Francouzská internetová komunita posílila o 25 procent a uživatelé tráví na síti o 22 procent více času. „Evropské Popelky konečně přicházejí na ples,“ říká Tom Ewing, analytik Nielsenu.
A nacházejí změněný internet. Po dot-comovém masakru dochází v Evropě stejně jako v Americe ke konsolidaci a internetu dominuje hrstka těch, co přežili. Často jsou to společnosti americké, jako Amazon.com nebo vyhledávač pracovních míst Monster.com. Ten ještě zvýšil náskok před svými evropskými rivaly, když jeho návštěvnost loni vzrostla o 61 procent. Existují však i úspěšní Evropané. Vezměme si londýnský Egg, nejvýznamnější internetovou finanční společnost v Evropě. V druhém čtvrtletí získal rekordních 205 tisíc nových zákazníků, částečně díky novému designu svých stránek. V druhém čtvrtletí Egg více než zdvojnásobil provozní příjmy na 121 milionů.
Na nové webové vlně se vezou také evropští poskytovatelé internetových služeb, ačkoliv celkově stále o peníze přicházejí. T-Online, kterou vlastní Deutsche Telekom, ohlásila růst příjmů za první čtvrtletí o 31 procent na 365 milionů dolarů a nižší ztrátu před zdaněním - pouhých čtrnáct milionů. Wanadoo, divize France Télécomu, ztrojnásobila základnu svých klientů využívajících kabelového připojení na 833 tisíc, což přispělo ke zvýšení zisků za první pololetí o 33 procent na 915 milionů dolarů. A největší evropský internetový poskytovatel, milánské Tiscali, v prvním čtvrtletí zaznamenal dvaasedmdesátiprocentní nárůst počtu uživatelů, takže jeho provoz poprvé nebyl prodělečný.
Příval však nerozběhl další vlnu investic. Rizikové kapitálové investice do evropských internetových podniků se podle společnosti Thomson Financial/Venture Economics ve srovnání se stejným obdobím před rokem propadly o 58 procent na pouhých 1,4 miliardy dolarů. Jedním z důvodů takové plachosti investorů, jež odporuje dokladům internetového boomu, je stagnace evropské internetové reklamy. Ta tvoří jen asi jedno procento celkových investic do reklamy, to jest méně než 500 milionů. Navíc evropský trh s primárními emisemi akcií tvrdě spí.
Navzdory těmto nestálým podmínkám vidí weboví giganti Evropu jako příležitost k růstu. Microsoft zde mohutně investoval, a dostal tak svůj portál MSN se 119 miliony návštěvníků měsíčně na první místo v Evropě, o zhruba deset podílových bodů výš než Yahoo! Podle viceprezidentky MSN pro Evropu, Blízký východ a Afriku Judy Gibbonsové najal Microsoft 40 prodejců a investoval 30 milionů dolarů do kampaně na podporu inzerce na stránkách patřících společnosti, mezi nimiž jsou MSN.com, Hotmail a Messenger. Už se to prý začíná vyplácet: roční nárůst regionálních výnosů MSN dosáhl ke 30. červnu 27 procent.
Obr elektronického obchodování Amazon.com zaznamenal ještě lepší výsledky. Součet výnosů čtyř neamerických domén společnosti - britské, francouzské, německé a japonské - vzrostly v posledních třech čtvrtletích vždy o více než 70 procent ve srovnání se stejným obdobím v roce předešlém. V druhém čtvrtletí tak představovaly 218 milionů, neboli 27 procent celkových výnosů Amazonu. Mezinárodní tržby zahrnující transakce uskutečněné přes hlavní stránku Amazon.com z neamerických území dnes tvoří 34 procent zisků Amazonu. Provoz na francouzském Amazonu se za posledních dvanáct měsíců skoro ztrojnásobil, a společnost tak předstihla francouzského maloobchodního obra FNAC. Částečně díky chytrým programům, jako je komiksový „boutique“ na její internetové stránce nebo komise matek, která recenzuje a doporučuje patnáct dětských knih měsíčně.
Nezbude snad při evropském internetovém boomu místo pro lokální hráče? Možná to tak dopadne u oblastí portálů, knih a aukcí, kde eBay zhltla lví podíl trhu. Některé kategorie jsou však naštěstí pro evropské podnikatele ještě k rozebrání. Lastminute.com a britská eBookers.com se sápou na peníze společnosti Expedia v rychle rostoucím sektoru cestování online. Financím online vládnou ve většině zemí tamní banky. A některé rychle rostoucí oblasti, jako herny na síti, se na obrazovkách amerických radarů vůbec neobjevují. Románek mezi Evropou a internetem teprve začíná.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Tereza Kodíčková