Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. V průměrném dni během zkoumaného období pocházelo 25 procent příspěvků o klimatických změnách od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.
Rukopis "botů" byl nadprůměrný v jistých kategoriích, například u tweetů o "falešné vědě" nebo o ropné společnosti Exxon. Podvodné účty také podle The Guardian převážně chválily Trumpa a jejich aktivita dramaticky narostla ve dnech kolem prohlášení amerického prezidenta ke klimatickému paktu. Neautentická sdělení naopak tvořila jen asi pět procent vyjádření ve prospěch "zelené" politiky.
Řešení klimatické krize? Kapající voda má rozzářit žárovky nebo dobít mobil
"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.
Výzkum vedl doktorand z Brownovy univerzity Thomas Marlow, který prý společně s kolegy často uvažoval nad tím, "proč se nesnižuje míra popírání něčeho, co už je z hlediska vědy víceméně jasné". Zjištěná míra výskytu tweetů z automatizovaných účtů jej překvapila. "Pomyslel jsem si: 'Páni, to vypadá jako hodně,'" popsal svou reakci na výsledky studie.