Český fotbal prochází, stejně jako tuzemská ekonomika, redukční dietou. Nejen ten amatérský na úrovni okresu, ale i ten vrcholový. I špičkové české fotbalové kluby shánějí peníze stále hůře. Výjimkou jsou snad jen týmy, kterým se podaří kvalifikovat do základní skupiny některého z evropských pohárů. Třeba mistrovská Plzeň si díky postupu do Ligy mistrů zajistila již minimálně 220 milionů korun. Tedy peníze, které pokryjí rozpočet Viktorie na více než dvě sezony.
Druhý úspěšný zástupce v letošních evropských pohárech, Slovan Liberec, kterému se podařilo postoupit do podřadnější Evropské ligy, si od evropské fotbalové asociace UEFA zajistil již minimálně 33 milionů. Přísun dalších peněz bude záležet jen na sportovních úspěších, každá remíza v milionářské Lize mistrů představuje 13 milionů korun, výhra pak dvojnásobek. V Evropské lize jsou bonusy pětinové.
Stomilionová ztráta
Jinak však kluby ekonomicky živoří, a to i ty velké a slavné. Důkazem je pražská Sparta. Klub prodělává již několik let po sobě. Jen loni dosáhla ztráta Sparty téměř 240 milionů korun, v roce 2011 to bylo bezmála 50 milionů. Sparta má na rozdíl od některých jiných ligových klubů výhodu v tom, že díry v rozpočtu, zatím bez většího reptání, látá její spolumajitel, miliardář Daniel Křetínský. „Klub nemá žádné ekonomické problémy, a to hlavně díky svým majitelům,“ potvrdil mluvčí Sparty Ondřej Kasík.
Důvodem ztrátového hospodaření je i to, že ani takový hegemon jako několikanásobný mistr Československa a Česka nemá generálního sponzora. Po odchodu sázkové kanceláře Fortuna zůstalo místo nejlukrativnější reklamy na přední části letenských dresů osiřelé. „Stále více klubů žije z peněz od několika drobnějších sponzorů, které by ještě před deseti až 15 lety téměř ignorovaly. A to se týká i velkých a tradičně úspěšných týmů,“ tvrdí jeden z velkých donátorů tuzemského fotbalu, který si nepřál být jmenován.
Volné místo na hrudi
Stejným nedostatkem – příliš volného místa na hrudi fotbalistů – trpí i pražská Slavia či loňský mistr Slovan Liberec. I zde byla titulárním partnerem Fortuna, podle neoficiálních informací do klubu poslala každý rok deset až 15 milionů. Podobnou sumou se na příjmech pražské Slavie podílela i sázková kancelář Synot Tip.
A pokračovat lze i dál. Loni vycouvala Fortuna ze sponzoringu Bohemians 1905, ostravského Baníku a brněnské Zbrojovky, největší česká sázková kancelář Tipsport zase před časem neobnovila marketingové kontrakty v Plzni a Olomouci. Suma sumárum, z velkých „sázkovek“ zůstala ve velkém fotbale jako jediná Chance, dost možná i díky nadstandardním vztahům se šéfem Fotbalové asociace ČR (FAČR) Miroslavem Peltou. Chance je totiž letitým donátorem Peltova jabloneckého klubu a letos se stala i hlavním partnerem celé Gambrinus ligy. Houfný odchod sázkových kanceláří z českého fotbalu je důsledkem loňské změny loterijního zákona, která zrušila odvody hazardních firem na veřejně prospěšné účely. Dušan Svoboda, šéf Ligové fotbalové asociace (LFA), jež sdružuje 32 profesionálních klubů, tehdy odhadl, že do první a druhé ligy putovalo ve formě sponzoringu či na podpoře mládeže zhruba 250 milionů ročně.
V reálu nebyla ztráta vrcholového fotbalu tak dramatická, nicméně i tak po odepsání peněz ze sázek ubylo podle zdrojů týdeníku Euro zhruba sto milionů korun. Suma odpovídá ročnímu rozpočtu špičkového prvoligového klubu.
Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro
Také čtěte:
Česko usiluje o spolupořádání fotbalového Eura 2020
Předsedou českého fotbalu se stal Miroslav Pelta