Menu Zavřít

KMART: ...a voda jim stoupá

22. 1. 2002
Autor: Euro.cz

Conawayův záchranný plán vypadá pochybně - hovoří se o bankrotu

Může se Kmart vyhnout bankrotu? Druhý největší maloobchodní řetězec v USA se ze všech sil snaží získat finanční prostředky, aby přežil mizerné výsledky za minulý rok a jeho vrchol - katastrofální období svátků. Odhaduje se, že Kmart sice má na účtech 400 milionů dolarů, ale zároveň ho tíží dluh v celkové výši 3,8 miliardy USD. A tak si dnes mnoho investorů klade otázku, zda má společnost se sídlem v michiganském Troy dostatečně zdravé cash flow, aby se vůbec udržela nad vodou. Natož aby pod vedením ředitele Charlese C. Conawaye uskutečnila ambiciózní restrukturalizační plán.
Poslední vlna obav se vzedmula desátého ledna, kdy Kmart vydal prohlášení o snížení předpokládaného zisku a uvedl, že přehodnocuje obchodní plán a otázky likvidity. Významné ratingové společnosti šmahem snížily jeho už tak dost nízké úvěrové hodnocení a poslaly ho ještě hlouběji do bahnitých vod. Někteří obchodníci ze strachu začali zadržovat dodávky zboží nebo požadovat okamžitou platbu. Investoři v panice opouštějí potápějící se loď. Pokulhávající akcie Kmartu od prvního ledna spadly o 71 procent na pouhý dolar a 60 centů.
Conaway teď závodí s časem a snaží se obnovit a prodloužit bankovní úvěr na 1,5 miliardy dolarů. Jako záruku nabízí miliardy dolarů v zásobách. Vedení společnosti přes rostoucí povyk kolem hrozby bankrotu prakticky nemluví ani o rozsahu finančních problémů, ani o tom, jak se z nich dostat. „Začali jsme padat volným pádem dříve, než jsme předpokládali.“ To je vše, co k tomu řekne jeden z vyšších úředníků. Ale takové mlčení nahlodává důvěru ještě víc.
Znalci oboru shodně prohlašují, že pokud se má společnost zachránit, musí radikálně změnit strategii. Místo aby přímo útočila na svého největšího konkurenta Wal-Mart Stores, musí si pro sebe nalézt méně konkurenční místo na trhu. A musí také rychle pozavírat prodělečné obchody. „Je to prekérní situace,“ říká analytička firmy Sanford C. Bernstein, Emme Kozloffová. Na svém předchozím místě prezidenta společnosti CVS si Conaway vedl úspěšně, ale od června 2000, kdy přišel do Kmartu, se mu stále nedaří tento maloobchodní řetězec rozhýbat. Prvotní snahy zlepšit řízení zásob a služby pro zákazníky se ukázaly prospěšné, ale Conaway se také dopustil chyb, které firmu přišly draho. Podle své původní strategie chtěl přitáhnout více zákazníků snížením cen na úroveň srovnatelnou s Wal-Martem. Snížení se týkalo více než 30 tisíc základních položek, jako zubní pasta a dětské pleny. Tento plán však ztroskotal, když Wal-Mart odpověděl dalším snížením cen. Mezitím Conaway omezil rozsah inzerce Kmartu v nedělních novinách, neboť se mu zdála drahá a neúčinná. Ale s omezenou reklamou a při zhoršující se ekonomické situaci bylo zákazníků ještě méně.
Výsledek je smutný. Ve čtvrtletí končícím 31. října zaznamenal Kmart pokles tržeb o 2,2 procenta a přišel o 224 milionů dolarů. Situace se ještě zhoršila v rozhodujícím měsíci prosinci – obrat se snížil o jedno procento, zatímco Wal-Mart zaznamenal vzestup o osm procent a Target o 0,6 procenta.
Co může Conaway udělat, aby pád Kmartu odvrátil? Řešení se nabízí samo. Mohl by se třeba prodělečných obchodů zbavit, místo aby se je snažil vzkřísit. Kmart vytipoval skupinu 250 nevýdělečných obchodních domů. Podle některých odhadů by si jejich uzavření vyžádalo téměř jednu miliardu dolarů, ale zároveň by umožnilo přidělit zdroje slibným městským obchodním domům, jejichž zákazníky jsou převážně Latinoameričané a Afroameričané. Tato změna si vyžádá určitý čas, ale společnost také plánuje zvýšení propagace spotřebního zboží svých značek Martha Stewart Everyday, Sesame Street a oblečení Route 66. Jen tržby za zboží značky Martha Stewart v loňském roce vzrostly o 25 procent na 1,5 miliardy dolarů. A vzhledem k tomu, že Kmart s dodavatelem této značky uzavřel novou smlouvu na sedm let, která zajišťuje vyšší tantiémy a záruky minimálního prodeje, firma nejspíš Conawayovo úsilí podporuje. „Je třeba mu připsat k dobru, že se toho monstra vůbec ujal,“ říká Sharon Patricková, ředitelka firmy Martha Stewart Living Omnimedia.
Stihnou Conaway a Kmart uskutečnit nové plány, než jim dojdou peníze? „Mlčením si nadělají nepřátele,“ konstatuje Robert Goch, analytik newyorské společnosti Miller Tabak Roberts Securities. Pokud vedení nezačne veřejnost přesvědčovat, že Kmart dokáže překonat své finanční problémy, nezachrání ho ani všechny nápady světa.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

  • Našli jste v článku chybu?