Loňské jaro nezačalo pro Knihobot zrovna nejlépe. Jeho zakladatelé počítali, že se jim podaří najít investora pro další rozvoj. Ale přišla ruská agrese na Ukrajině a kapitálové fondy se stáhly.
„Lidé z venture fondů nám říkali, že sice mají peníze, ale mají kvůli situaci na Ukrajině stopku v investicích. Měli jsme počkat šest měsíců a pak za nimi zase přijít si o tom popovídat,“ říká v podcastu pro náš sesterský web Lupa.cz Dominik Gazdoš, zakladatel a výkonný ředitel Knihobotu.
Celý trh v té době velmi zpomalil kvůli ekonomické situaci, firma tak měla obrovské ztráty. Gazdoš otevřeně přiznává, že měsíční tržby byly v té době kolem deseti milionů korun a ztráta činila tři miliony: „Zjednodušeně řečeno, každá další objednávka v tu dobu pro nás znamenala velký problém. Museli jsme se rychle rozhodnout, co se situací udělat,“ dodává.
Propustili tedy rychle třetinu lidí, dočasně zastavili expanzi do zahraničí a firmu celkově přestrukturovali. A povedlo se ji rychle ,nahodit‘ zpět. Za lidmi z kapitálových fondů proto už ani nešli. „Po půl roce jsme byli už úplně jinde. Nebyl důvod za investory chodit,“ doplňuje Gazdoš.
Loňský obrat nakonec dosáhl 182 milionů korun, což znamenalo nárůst o 140 procent. A letošek vypadá ještě výrazně lépe. Jen za březen zaznamenal Knihobot obrat 24 milionů. Gazdoš proto věří, že se letos celkově firma vyšplhá na dvojnásobek loňských čísel.
Plány na expanzi
Knihobotu má v dalším rozmachu pomoci loni zastavená expanze do zahraničí. Oživit se má víc prodej na Slovensku a v Rakousku, v březnu spustila firma i webové stránky pro Německo. Obsluhovat všechny země chce zatím z pražského skladu. Gazdoš ale nevylučuje, že třeba v případě německého trhu by mohla firma mít další sklad někde v západních Čechách.
„Německý knižní trh je třetí největší na světě. Ještě proto zvažujeme, jakou strategii zvolíme. Je možné, že pro větší expanzi budeme potřebovat další investice,“ konstatuje a věří, že jejich služby jsou lepší než ty, které v Německu poskytuje třeba firma Momox, největší tamní obchodník s použitými knihami.
Se svým bratrem Davidem, jenž v Knihobotu zastává pozici technického ředitele, navíc začínají zvažovat, kam firmu posunout dál na tuzemském trhu. Jednou z variant je, že začne nabízet kromě knih z druhé ruky i ty nové. A to přímo od vydavatelů.
„Je to zatím jen nápad,“ zdůrazňuje Gazdoš. „Ale chceme, aby byl Knihobot prvním místem, kam by šli lidé hledat nějakou knihu. Nechceme konkurovat klasickým knihkupectvím, ale zároveň přemýšlíme, jak lidem nabídnout i knižní novinky. Časem se z nás tak může stát i market place pro knižní vydavatele,“ nastiňuje.
Co v podcastu na Lupě uslyšíte?
- Které knihy se nejvíce prodávají?
- Jak se chystá Knihobot na expanzi do zahraničí?
- Jak přesně musela firma krotit algoritmy, aby se nesmyslně nezvyšovaly ceny?
- Jak společnost funguje po technické stránce?