Menu Zavřít

Kníry se vrací, pomohou v boji proti rakovině

31. 10. 2011
Autor: profit

Po celý listopad nebudou kníry pouze svébytnou ozdobou mužů, ale rovněž součástí charitativní kampaně zaměřené na boj s rakovinou prostaty. Právě knír je jejím ústřední motivem a odráží se i v jejím názvu. Ten odkazuje na dvě anglická slova: Mo, což je anglicky knír, a November, tedy listopad, kdy se akce realizuje.

Foto: Movember

Muži, které akce osloví, vyjadřují svoje sympatie ke kampani tím, že si po celý listopad pěstují pod nosem knír, případně nějakou originální variaci na toto téma. Tímto způsobem jednak šíří informaci o závažnosti této choroby a upozorní na důležitost prevence. Projekt, který se jako jeden z mála zabývá zdravím mužů, podpořila i celá řada českých celebrit. Zpěvák a herec Ondřej Brzobohatý, moderátor Vlasta Korec, režisér David Ondříček, muzikant Jan Muchow, kapela Wohnout a další. Muže s knírem podpořila i řada známých žen, například Dara Rolins, Lejla Abbasová, Renata Langmannová, Diana Kobzanová a další. Součástí kampaně je i vybírání finančních prostředků. V případě České republiky poputují všechny prostředky na konto ONKOLOGIE 21.století. Nicméně v v příštích letech chtějí pořadatelé nastavit legilsativní pravidla tak, aby aby  Český Movember byl nedílnou součástí celosvětové kampaně a prostředky putovaly na globální výzkum rakoviny prostaty.  

Každý muž, který chce kampaň podpořit, se prvního listopadu zaregistruje s vyholenou tváří na jejích webových stránkách. Po zbytek měsíce si pak pečlivě pěstují svůj knír jako symbol Movemberu. Každá odpověď na neodvratnou otázku („Co ho to s tím knírem napadlo?“) znamená rozšíření informace o Movemberu, a tedy i rizikách rakoviny prostaty.

MM25_AI

V České republice je rakovina prostaty nejčastější formou rakoviny u mužů. V průběhu posledních 38 let se počet nakažených touto nemocí zvýšil šestkrát a počet úmrtí zdvojnásobil. Počet nových pacientů se každým rokem zvyšuje v průměru o 5000. Na rakovinu prostaty zemře ročně 1600 mužů.

Nápad Movemberu poprvé vznikl v roce 2003 u piva v Melbourne v Austrálii. Plán, míněný zpočátku také jako žert, měl vrátit na scénu knír a zároveň udělat něco pro mužské zdraví. V roce 2003 se nevybíraly žádné peníze, ale o rok později již 432 účastníků získalo 55 tisíc dolarů pro australskou nadaci na léčbu prostaty. Od té doby si Movemember našel cestu do Velké Británie, USA, Kanady, na Nový Zéland, Irska, Španělska, Jihoafrické republiky, Holandska, České republiky, Finska, Norska, Dánska a do Belgie.  Loni již tuto akci ve světě podpořilo 447 808 lidí a vybralo se na 55 milionů dolarů.

  • Našli jste v článku chybu?