Menu Zavřít

KOČÁR NA DLOUHÉ TRATĚ

8. 11. 2001
Autor: Euro.cz

Naftový motor je úsporný, ale jde špatně odspodu

Na hřbetu módní vlny velkoprostorových osobních automobilů, kterou v Evropě zahájil Renault Espace, se veze několik značek. Ford nedávno vylepšil svůj pěti až sedmimístný model Galaxy (EURO 45/2000), který je určen početným rodinám stejně jako podnikatelům a firmám, které potřebují převážet menší skupinky zaměstnanců. Vůz dostal větší porci elegance, změny doznala karoserie i interiér. Jeho cena se od spodní hranice 851 500 korun může vyšplhat u luxusní verze Ghia až na 1 141 500 korun. „Zatím se prodalo dvanáct nových vozů, objednáno je dalších třiašedesát kusů, říká Šárka Vavrušková z Fordu.

Redakce týdeníku EURO minulý týden testovala šestimístnou verzi s motorem 1.9 TDI. Výsledky lze shrnout do jedné věty: komfortní svezení, ale trochu slabý motor. Co se týče pohodlí, Ford Galaxy představuje ideální panský kočár na dlouhé cesty. Oproti předchozí verzi přibyly ve zcela přepracovaném interiéru odkládací prostory ve voze, například do kapsy ve dveřích se vejde dvoulitrová plastová láhev s nápojem. Nová sedadla s loketními opěrkami poskytují více pohodlí i lepší boční vedení. Na zadních stranách jsou vybavena sklápěcími stolky podobnými těm, jaké známe z letadel.

Více než polovinu horní části palubní desky nyní zabírají rozměrné odkládací prostory s výklopným víkem. Jako součást zvláštní výbavy je možné objednat například vestavěnou lednici nebo vnitřní úchyty pro upevnění jízdních kol. Další novinkou, kterou lze přikoupit, je multimediální systém se dvěma obrazovkami v zadních částech opěrek hlav předních sedadel. Sedmipalcové obrazovky se vyznačují vynikajícím rozlišením (340 tisíc pixelů) a o polovinu vyšším jasem ve srovnání s běžnou obrazovkou. Multimediální systém umožní přehrávání videokazet, videoher na CD–Romu nebo DVD. Škoda že prostřední sedadla nelze otočit proti poslední řadě, což by jistě uvítaly především děti. V šestimístné variantě už také za poslední řadou zbývá málo místa na zavazadla.

bitcoin_skoleni

Karoserie má oproti původní verzi vylepšený vzhled. Design vychází z Fordovy karosářské školy New Edge a dává vozu v porovnání s jeho předchůdcem větší eleganci. Zásadní změny prodělala příď automobilu, které nyní vévodí polokapkovité hlavní světlomety s čirým krycím sklem. Přepracované jsou i nárazníky. Mřížka chladiče a kapota se dvěma prolisy ve tvaru písmene V dotvářejí nový vzhled přední části vozu. Významné změny jsou také ve tvaru zádě automobilu: zcela nová je zadní výklopná stěna a sdružené svítilny kopírují tvar hlavních světlometů.

Mírným zklamáním byl při testu motor 1.9 TDI o výkonu 85 kilowattů. Je sice velmi úsporný, podle specifikací se jeho spotřeba pohybuje kolem 6,5 litru na sto kilometrů jízdy, ale jde špatně odspodu. To znamená, že řidič ho musí vytáčet do vyšších otáček, aby mohl zařadit vyšší rychlostní stupeň. V nízkých obrátkách se auto prostě nerozjede. Na dálnici to nevadí, protože vůz má šestistupňovou převodovku a na šestku roztočený motor pracuje jako hodinky. Ve městě je ale třeba neustále podřazovat a šlapat na plyn. Když kupovat Ford Galaxy, tak pouze s nejsilnější benzinovou stopadesátikilowattovou verzí. Tím ale nabídka pohonných jednotek nekončí: pro český trh je k dispozici ještě benzinový čtyřválec 2,3 16 V o výkonu 107 kilowattů.

  • Našli jste v článku chybu?