Menu Zavřít

Kočár nad vlnami

16. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Stará Evropa má ještě šanci - odpověď sídlí v ulici Faubourg Saint-Honoré

Trauma, které prožívá současný západní módní svět - strach z levné pracovní síly v Číně - se projevil na posledním špičkovém světovém veletrhu textilních materiálů Première Vision v Paříži. Výrobci předkládali kolekce velice komplikovaných, řemeslně složitě vyráběných textilií, připomínajících dobu před francouzskou revolucí nebo období secese. Má to být obranný štít proti snadnému plagiátorství? Drsný svět devadesátých let minulého století, který nerozlišoval mezi uměním a kýčem, ve kterém se smazal rozdíl mezi kultem a kulturou, byl vystřídán touhou po perfektním řemesle a nadčasovosti. Odvaha jako by najednou klesla v ceně, zato rozum podražil.

Není vůbec nečekané, že ve vlnobití kultur a subkultur ještě zřetelněji než dříve vlají prapory značek, jakou je Hermès. Vždycky byla synonymem pro dokonalé řemeslo, úctu k tradici a mimořádnou schopnost propojit tyto přednosti se sférou uměleckou.

V minulosti byli ve spojení s tímto modelovým domem mezi jinými i architekt Le Corbusier, slavný návrhář nábytku ve stylu art deco J. E. Ruhlmann nebo malířka Sonja Delaunyová. Nedávno byl přizván ke spolupráci módní návrhář Jean-Paul Gaultier, který pro značku Hermès navrhuje dámskou kolekci oděvů. Umělecká pečeť těchto značkových předmětů jim otevřela i dveře aukčních síní.

Hermès je obdivuhodný už způsoby své prezentace, už jeho obchody jsou samy o sobě uměleckými díly. Za značku promlouvá velmi kultivovaná reklama. O kultivovanosti a exkluzivitě svědčí i taková maličkost: webové stránky společnost otevřela teprve nedávno a poskytují záměrně jen kusé informace. Zato při té příležitosti Hermès vytvořil hedvábný šátek nazvaný www.hermes.com.

Zásah automobilismu

Donedávna pět generací (před několika týdny nastoupila šestá) vede modelový dům a elegantně, s lpěním na tradici, dobývá nové trhy. Thierry Hermès byl první z nich. Otevřel si dílnu na výrobu sedel, uzd a postrojů v Paříži poblíž Champs Elysées roku 1837. O třicet let později získal ocenění na Mezinárodní výstavě v Paříži jako nejlepší ve svém oboru. Jeho syn Charles-Emile Hermès firmu odstěhoval roku 1879 do ulice Faubourg Saint-Honoré, kde sídlí dodnes. Tam mají své obchody přední představitelé haute couture, prestižních módních salonů, šijících modely převážně ručně a na míru.

Emile Hermès se prosadil ve světě díky svým synům. Obchodoval v Severní Africe, Rusku, Americe i Asii. Kolem roku 1900 nabídl zákazníkům tašku, která byla původně důmyslně navržena tak, aby umožnila jezdci brát si s sebou koňské sedlo. Mimochodem: v roce 1984 byla tato taška vyrobena ve zmenšeném kabelkovém rozměru na zvláštní přání herečky Jane Birkinové. Dnes se prodává pod názvem Birkin v různých velikostech a z rozmanitých druhů kůže. Každá nese podpis řemeslníka, který ji ručně vyrobil.

Do 20. století nicméně vstoupila společnost pod jménem Hermès Frères (1902-1919) jako prestižní sedlářská firma. Kolem roku 1914 Adolphe a jeho mladší bratr Emile-Maurice zaměstnávali přibližně 70 až 80 specializovaných sedlářů. Kromě toho ale už věnovali pozornost i trendům v oblasti rodícího se automobilového průmyslu. Emile-Maurice, který byl za první světové války vyslán do USA, aby zde dohlížel na nákupy kůže pro francouzskou kavalerii, objevil kontinent, který zahájil éru masové výroby a jehož mílové kroky v technologii dopravy podpořily rychle rostoucí poptávku po zavazadlech. Jednou z „maličkostí“, která na něj učinila dojem, byl zip čili „americké zdrhovadlo“. Podařilo se mu získat výhradní práva na používání zipu jak pro kožené zboží, tak pro oděvy, díky čemuž mohl jako první představit tento prvek ve Francii.

Celosvětově první kabela se zipem se objevila v roce 1926 a dostala jméno po slavném automobilovém závodníkovi - Bolide. Kromě rychlosti, s jakou bylo možno kabelku zavřít, mohly dámy obdivovat i typický rytmický zvuk zdrhovadla.

Nadčasovost

Po celá dvacátá léta stál Emile-Maurice (1871–1951) v čele společnosti sám. V této době propůjčil jméno Hermès koženému zboží šitému „dvojitým sedlářským stehem“ a sortiment tradičních výrobků rozšířil o kabelky a zavazadla, cestovní, automobilové a sportovní doplňky, hedvábné šátky, pásky, rukavice, šperky a náramkové hodinky. Jako otec čtyř dcer se brzy stal i tchánem třem zeťům: Robertu Dumasovi, Jean-Renému Guerrandovi a Francisi Puechovi, ze kterých si vychoval vysoce výkonné společníky oplývající různorodým nadáním.

Společnost v této době otevřela pobočky v předních francouzských letoviscích a v roce 1924 se zavedla i v USA. V době hospodářské krize, v období 30. let, kdy se móda odvrátila na čas od výstřednosti předchozího desetiletí, uvedl Hermès na trh své nadčasové výrobky. Předchůdkyni kabelky, která dnes nese jméno Kelly, Sac à dépêches (1935), náramek Chaîne d’ancre - Kotva na řetězu (1938), a první jezdecký kabátek (1927). Hedvábné, ručně tištěné šátky představil Hermès v roce 1937, a to ke stému výročí založení rodinné firmy. Stále v duchu tradice: vznik hedvábných čtverců úzce souvisí s koňmi, přesněji řečeno s jezdeckými hedvábnými blůzami. Dnes si Hermès vyrábí textilní materiály sám ve svých dílnách. Uplatňuje tím své savoir-fair již od první nitky a zhotovuje své výrobky převážně stále ručně v rytmu dvěma stoletími osvědčené manufakturní malovýroby.

Oranžová krabička

Po smrti Emila Hermèse v roce 1951 jej nahradil jeho zeť Robert Dumas (1898–1978). Nový prezident firmy úzce spolupracoval se svým švagrem Jean-Reném Guerrandem. Firma, nyní již používající pro označování a balení svých výrobků charakteristické logo (knížecí kočár s koněm) a oranžovou krabičku, nadále rozšiřovala nabídku. V roce 1949 byla zákazníkům představena kolekce kravat, kterou brzy následovaly parfémy.

V duchu Emila Hermèse a jeho tvořivosti se Robert Dumas aktivně podílel na vývoji nových originálních kabelek, šperků i dalších doplňků, z nichž mnoho získalo přívlastek klasický. Zejména jeho mimořádný zájem o možnosti tvorby v oblasti hedvábných šátků pomohl společnosti Hermès získat titul nepřekonatelného mistra v ručním tisku na hedvábí.

V padesátých letech dostala pojmenování kabelka Kelly podle nové monacké princezny Grace Kellyové. Tato fatální žena si tehdy objednala u Hermèse větší kabelku inspirovanou modelem pro žokeje, aby elegantně ukryla své těhotenství před novináři. Byla s ní vyfotografována na titulní straně magazínu Life a okamžitě se tato kabelka stala populárním doplňkem dalších slavných žen: vévodkyně z Windsoru, Ingrid Bergmannové, Lauren Bacallové, Jackie Kennedyové a rodících se mladých hvězd, jako například Romy Schneiderové a Catherine Deneuveové.

Díky talentu ženy jménem Annie Beaummelová se v padesátých letech zrodil kult úžasných a neopakovatelných scénografií výkladních skříní Hermès v rue du Faubourg Saint-Honoré. Křehká a stále usměvavá žena vytvořila s neotřesitelnou jistotou nový nástroj komunikace mezi výrobkem a spotřebitelem. Výlohy Hermès udávají tón pařížským ulicím a stávají se místem pro dostaveníčka. Dávají možnost zastavit se a obdivovat krásu věcí a souvislosti mezi nimi. V tradici „vypravěčky příběhů“ pokračuje v současnosti další žena - Leila Menchariová. Úctyhodné čtyři desítky let přitahují pozornost její výlohy vytvářené čtyřikrát do roka podle příběhů a témat roku, které Hermès vždy vyhlašuje. Letos je jím řeka.

Expanze do nových světů

S Jean-Louisem Dumasem (narozen 1938) převzala v roce 1978 otěže pátá generace rodiny. Za pomoci bratranců Patricka Guerranda a Bertranda Puecha nový ředitel společnost restrukturalizoval a podpořil její činnost v oblasti výroby hedvábí, konfekce a rozšířil paletu výrobků vyráběných pomocí tradičních technik o nové sortimentní skupiny - například emailové náramky, porcelán, stříbrné a křišťálové předměty. Porcelán této značky spatřil světlo světa v roce 1983. Dezény servisů vycházejí často z motivů na šátcích nebo jsou spojeny s jinými kultovními předměty. Kolekce pánských oděvů navrhuje od roku 1988 módní tvůrkyně Véronique Nichanian, která získala praxi u firmy Cerruti. Dámskou řadu vytváří od roku 2004 Jean Paul Gaultier.

Jean-Louis Dumas zajistil společnosti díky své posedlosti dokonalostí a systematičnosti neuvěřitelný růst. Právě on založil ve švýcarském městě Biel dceřinou společnost s názvem La Montre Hermès, která se zabývá výrobou hodinek, z nichž patrně nejpovědomější jsou H-hour s typickým ciferníkem ve tvaru písmene H.

O strategii, se kterou Hermès založil a utvrzuje svůj věhlas, vypovídá nedávná „akce Leica“. Fotoaparát Leica MP edice Hermès byl vyroben v limitované sérii 500 kusů. Jde o legendární fotoaparát s ručně šitým pouzdrem v kůži Barénia. Spolupráce dvou legend začala v roce 2000, kdy Hermès odkoupil 31,5 procenta akcií společnosti Leica AG, Solms. Kulturní mýtus Hermès na sebe nabaluje další velké příběhy.

Hermès dnes • Jméno Hermès se v současné době objevuje na čtrnácti různých skupinách výrobků: kožené zboží, šátky a šály, kravaty, pánská i dámská konfekce, parfémy, hodinky, diáře, klobouky, obuv, rukavice, náramky z postříbřené či pozlacené oceli, užité umění, porcelán, dětská konfekce a dárkové předměty-hračky.

• Hermès nyní provozuje 28 dceřiných společností: země Beneluxu, Česká republika, Francie, Řecko, Německo, Velká Británie, Itálie, Portugalsko, Španělsko, Švýcarsko, Argentina, Kanada, Chile, Mexiko, USA, Čína, Japonsko, Korea, Tchaj-wan, Malajsie, Singapur, Thajsko, Austrálie.

• Veškeré výrobky, které byly navrženy a vyrobeny za dohledu společnosti Hermès, jsou prodávány prostřednictvím sítě 260 prodejen.

MM25_AI

• V roce 2004 společnost zaměstnávala 5594 pracovníků.

• Konsolidovaný obrat skupiny dosáhl 1230 milionů eur. Ten byl rovnoměrně rozdělen mezi tři zeměpisné oblasti: Severní a Jižní Ameriku, Asii a Pacifik a Evropu.

  • Našli jste v článku chybu?