Menu Zavřít

Kočka k pomilování

9. 5. 2016
Autor: Euro.cz

Nabídněte SUV, nebo zemřete. Tak zní imperativ dneška. I Jaguar učinil mohutný úkrok a zrodil se FPace

Je tohle opravdu „Jag“, vůz s kočkou ve znaku Nový vyzyvatel vozů Porsche Macan, BMW X4, Audi Q5 – podivoval se kdekdo z malé skupiny českých a rakouských novinářů, kteří se sešli na testech novinky v Černé Hoře. A proč jeho prezentace probíhá zrovna zde, v jedné z nejodlehlejších, ale zároveň nejkrásnějších částí bývalé Jugoslávie

Na druhou otázku byla odpověď jasná hned – automobilový průmysl se opět nadechl a pořádá prezentace na hodně zajímavých místech, nikoli za branami automobilek. A na tu první jsme získali odpověď po dvou dnech a několika stovkách kilometrů ujetých v horách. Byla až překvapivě přímočará.

SAMETOVÁ JÍZDA

Chvíli slunce, pak déšť a zase slunce, občas sníh, teploty se pohybovaly od pěti do dvaceti stupňů Celsia. F�Pace však nevyrušilo z poklidu nic.

Na silničkách, kde byla dovolená maximální rychlost jen 80 kilometrů za hodinu, se pohyboval na kovaných 22palcových kolech hladce. Neslyšně klouzal krajinou a nabízel spektakulární podívanou na rozeklané štíty hor.

Sametový chod dvoulitrového dieselového motoru téměř uspával. Stačilo však přidat (ovšem jen na chvíli, nekompromisní mužíčci v uniformách číhali za každým patníkem!) a vznětový dvoulitrový motor Ingenium reagoval opravdu bystře.

Vůz se rázem proměnil v dravce ve skoku. Ale takového zvláštního, spíše sympaticky chraplavého než nestydatě řvoucího, tak byl zvuk odladěný. Vše bylo podřízeno „přepychovému“ vjemu.

VE STOPÁCH MACANU…

F�Pace se stal třetím vozem značky (po sedanech Jaguar XE a XF) s lehkou, přitom pevnou a tuhou konstrukcí karoserie, kterou tvořil z 80 procent hliník. Tu vyvinuli zkušení konstruktéři automobilky Jaguar Land Rover.

Především při projíždění úzkých serpentin silnice protínající národní park Lovćen bylo zřejmé, že masivní použití lehkého materiálu agilitě vozu nesmírně prospělo. Téměř ve všech ohledech se rovnal jinak dominantnímu crossoveru Porsche Macan, který britská značka považuje za nejlepší v segmentu.

Právě tohle auto měli konstruktéři Jaguaru před očima, když se pustili do stavby F�Pace. A vzali si dobrý příklad. Řízení vozu bylo ostré, dobře vyvážené. Umožňovalo hodně sebevědomou jízdu, „posílat“ vůz bez váhání do ostrých vraceček, zatímco zavěšení kol účinně pohlcovalo údery pocházející z četných výmolů. Přitom F�Pace projevoval přiměřenou tvrdost a v zatáčkách se nenakláněl.

Dobré bylo i představení vozu v obtížném terénu. Po kluzkých kamenech bez váhání stoupal v mlze k vrcholu Crna Gora, tady ukázal svoje přednosti systém All Surface Progress Control umožňující plynulý rozjezd na povrchu s nízkou adhezí. Pohon všech čtyř kol (AWD) typu torque­on­demand pracoval spolehlivě. Na druhé straně bylo ale třeba přiznat, že do sesterského modelu Land Rover Discovery Sport, od něhož si vypůjčil několik systémů pro jízdu mimo asfaltové silnice, měl nablýskaný F�Pace na míle daleko. Pořád to byl spíše takový „salonní“ teréňák.

DVOULITR JE VÍTĚZ

Novinka bude nabízena zákazníkům se třemi motorizacemi. Vyzkoušeli jsme postupně všechny. Rychle bylo zřejmé, že největší prodejní šanci bude mít „kočka“ se 180koňovým dieselovým dvoulitrem. A to nejen kvůli ceně.

Vůz s ním byl o poznání pomalejší než model dopovaný třílitrovým přeplňovaným zážehovým šestiválcem s výkonem 380 koní.

V desítkách na sebe rychle navazujících serpentin nad Kotorskou zátokou však hrála v jeho prospěch o 120 kilogramů menší hmotnost. Zrychloval z nuly na sto za 8,9 sekundy a jeho průměrná spotřeba se při prvním představení pohybovala lehce kolem šesti litrů na sto kilometrů.

Samotní představitelé automobilky předpokládají, že pouze deset procent zákazníků upřednostní silný benziňák; odradí je vyšší jízdní náklady. A větší poptávka než po hodně žíznivém třílitru bude i po dieselovém šestiválci o stejném objemu a výkonu 300 koní.

LUXUSNÍ STĚHOVÁK

Elegantní interiér vozu střihl mistrný krejčí, nešetřil na materiálech ani nápadech. Zrodilo se veskrze moderní dílko, přesto byl genius loci Jaguaru všudypřítomný. Všemu vévodil dotykový displej s úhlopříčkou o velikosti 10,2 palcu, ten nám nabídl intuitivní ovládání, skvěle čitelnou gra˝ku. K Wi­Fi hotspotu šlo připojit až osm zařízení. A přehledný byl i virtuální přístrojový panel. Ten tvořil HD displej s úhlopříčkou 12,3 palcu se čtyřmi vizuálními motivy a 3D navigačním režimem.

F�Pace však překvapil i tam, kde bychom to nečekali. Jeho zavazadlový prostor o velikosti 650 litrů patří k nejlepším, zaostává jen o 20 litrů za modelem Porsche Cayenne (ten však patří o třídu výše). K praktičnosti přispívají i zadní vyhřívaná sedadla, ta lze sklopit v poměru 40 : 20 : 20.

SÁZKA NA MLADÉ

Jaguar si od modelu F�Pace, který je v jeho osmdesátileté historii prvním SUV, hodně slibuje. Očekává, že se stane nejžádanějším modelem značky všech dob. K dnešku automobilka eviduje více než 25 tisíc předběžných objednávek. Je jasné, že třeba na britských ostrovech na něj budou muset zákazníci čekat minimálně šest měsíců.

„Tohle auto se stane vůbec nejprodávanějším v historii Jaguaru. To je jisté,“ komentoval bláznění hlavní designér značky Ian Callum.

Automobilka také počítá s tím, že tenhle „vůz do každého počasí“, jak ho nazval Callum, přitáhne mladší lidi. Průměrný věk zákazníka značky Jaguar je totiž dnes 54 let. S nástupem modelu F�Pace by měl ale klesnout na 44 let. Jedním ze tří kupujících pak má být žena. l

HODNOCENÍ

elegantní vzhled

pohodlný

prostorný interiér

hodně sebevědomý na klikatých silnicích,

i v tom nejblátivějším terénu

je to SUV

nabízí méně motorizací než konkurenti

MM25_AI

TECHNICKÉ ÚDAJE (hodnoty udávané výrobcem) Motor: 2.0 l Turbodiesel, 132 kW, 430 Nm 0–100 km/h: 8,9 s Max. rychlost: 209 km/h Hmotnost: 1665 kg Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km Cena: 1 160 874 Kč

O autorovi| Jaroslav Mat Jka, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?