2.
Průvodce Lonely Planet by mohl mezi místa, která doporučuje navštívit v Bruselu, okamžitě zařadit dílo Davida Černého Entropa. I když řada turistů takový tip již nepotřebuje.
Rozruch, který Entropa vyvolala, je nejlepší reklamou. Úředníci Evropské unie si jen stěží vzpomínají, jaký že umělecký výtvor instalovala během svého předsednictví do atria budovy Rady Evropské unie Francie. Prý něco ze skla.
Odezvy návštěvníků na plastiku, o níž již více než týden diskutují politické špičky Evropy, jsou převážně pozitivní. V příchozích, mezi kterými převládají mladí lidé, vyvolávají jednotlivé dílky úsměv. První reakce, kterou Entropa vzbuzuje, je však podiv nad tím, jak může být příčinou takového humbuku. Ve špatně osvětleném a sterilním atriu rady totiž působí kostky nenápadně a je snadné je přehlédnout. Entropa se světelnými efekty, rozpohybovanými objekty a zvuky je daleko nápaditější než ploché zobrazení jednotlivých zemí na fotografiích. Pravdou ale je, že zájem vzbuzuje spíše to, jak jednotlivé dílky fungují, než na jaké národní stereotypy poukazují.
Například soustava tureckých záchodů znázorňující Bulharsko, která musela být na protest Sofie zastřena, byla pokryta barevně blikajícím potrubím. Věže Temelína na rakouském území vypouštějí co chvíli oblaka kouře. Z nizozemských potápějících se minaretů se ozývají zpěvy muezzinů. Ze švédské krabice IKEA problikávají světla gripenů. U čůrajících litevských chlapečků je zase světelně zdůrazněno, že svou potřebu vykonávají směrem k Rusku. Na německých dálnicích, které údajně připomínají hákový kříž, se prohánějí plastová autíčka. Ani italští fotbalisté strnule nestojí a akční jsou i irské dudy.
Mezi úředníky už kolují spekulace, že Entropa se možná nedočká konce českého předsednictví. Konstrukce, ke které je objekt připevněn, by prý nemusela tíhu plastiky vydržet. Elegantní zdůvodnění, jak se zbavit nepohodlného díla, u kterého si nejsme jisti, zda se nám líbí, či nikoliv.
Kateřina Menzelová, Brusel