J&T má problémy s výběrem elektronického mýta na Slovensku
Čtyři mladé kočky z finanční skupiny J&T stály za vítězem miliardového tendru na provozování elektronického mýtného na slovenských silnicích. Problém s jeho zaváděním u našich východních sousedů se v únoru posunul z protestu rozhněvaných autodopravců kvůli zvyšování nákladů do velké aféry, která se nepříjemně dotýká i premiéra Fica a finanční skupiny J&T.
Tendr na provozovatele elektronického výběru mýtného na Slovensku vyhrálo konsorcium firem Ibertax a SanToll, a to přesto, že požadovalo ze všech nejvyšší cenu – 812 milionů eur. Tři ostatní účastníci výběrového řízení byli vyloučeni pro formální nesplnění podmínek účasti. Od počátku bylo známo, že společnost SanToll kontroluje známá francouzská firma Sanef a že Ibertax zase neznámé kyperské firmy.
Asistentky z J&T
Bývalý slovenský premiér a dnešní šéf opoziční SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda ale ukázal na propojení Ibertaxu se skupinou J&T. Ibertax vlastnily na Kypru registrované společnosti Havond Limited a Narenamo Limited, které řídily čtyři zaměstnankyně J&T ve věku 26 až 31 let. J&T přiznala, že tyto dámy jsou jejími zaměstnankyněmi, ale byly prý jen administrátorkami, které společnosti spravovaly pro klienty J&T. „Naše administrátorky jen vykonávaly úkony na základě pokynů klientů, nikdy jsme tyto kyperské společnosti nevlastnili,“ uvedl mluvčí J&T Maroš Sýkora.
Zároveň J&T přiznala, že nyní vlastní desetiprocentní podíl ve společnosti Ibertax, nicméně v době tendru (smlouvu vítězné konsorcium podepsalo loni v lednu) ke společnosti žádný vlastnický vztah prý neměla.
Ministr dopravy Ĺubomír Vážný i premiér Robert Fico vítězství konsorcia Ibertax–SanToll obhajují, stejně jako celou pochybnou realizaci tohoto projektu. Spekulace o podezřelých propojeních vítěze tendru na vládu vyvolává skutečnost, že právě J&T Banka podle slovenských Hospodárských novin půjčila před volbami 2002 Ficovu Smeru peníze.
Dle Dzurindova bývalého ministra financí Ivana Mikloše jsou za vítězným konsorciem kromě J&T ještě podnikatelé Vladimír Poór a Milan Fiĺo. Vladimír Poór je bývalý číšník a politik Mečiarova HZDS z Trnavska, který zprivatizoval společnost Nafta Gbely a nyní působí ve více než dvaceti firmách (farmacie, polygrafie, železniční doprava, hotelnictví). Milan Fiĺo vlastní průmyslový a investiční holding Eco-Invest a menšinový podíl v televizi Markíza.
Kupte si mapu!
Mýtný systém se navíc potýká s řadou problémů. Od chybného fakturování dopravcům za projeté kilometry přes mýtem způsobené fronty na hraničních přechodech a absence formulářů pro mýtné v jiném než slovenském jazyce až po neoznačení silnic, které jsou zpoplatněny a které nikoliv. Na Slovensku totiž kromě dálnic a rychlostních silnic zavedli mýtné i na silnicích 1. třídy. Nikdo již však ale v reálu neoznačil, které silnice jsou zpoplatněné. Když si na to dopravci stěžovali, ministerští úředníci jim vzkázali, že si mají koupit mapu. A policie hned od prvních dnů udělovala řidičům, kteří zákon o mýtném porušili, až padesátitisícové pokuty.
Mnoha řidičům se stalo, že jeli po místní komunikaci nedaleko zpoplatněné silnice, jejich jednotka se aktivovala a oni platili mýto. Nebo v Košicích najíždějí autobusy městské hromadné dopravy na zpoplatněný úsek na pouhých dvě stě metrů, ale mýtný systém jim účtuje projetí šesti kilometrů.