Potravinářství
Oživit polozapomenutou značku a prodrat se na přední místa v prodejích v bývalých zemích východního bloku už společnosti Kofola nestačí. Zahájila expanzi na trhy, kde o jejím syceném hnědavém nápoji neslyšeli. Podle informací týdeníku EURO přešla do „frontálního útoku“ na rakouské a německé spotřebitele. Dosud přitom působila bezmála výhradně na trzích postkomunistických zemí.
„Export do Rakouska a Německa již začal,“ potvrdil mluvčí v Polsku sídlící společnosti Martin Klofanda. Kofola si pro obě země našla jednoho partnera, který jí s exportem nápojů Kofola, Vinea a Jupík na nové trhy pomáhá.
„Zkoušíme, jak to bude fungovat, zahajujeme promoaktivity, a buď se to osvědčí, nebo budeme hledat další partnery,“ dodal.
Už dříve se společnost pokusila vyvážet například do Irska, nebo dokonce do Číny, nicméně vždy šlo o zanedbatelné objemy. Rakousko a Německo ovšem nejsou jedinými novými cíli, kde by se Kofola ráda prosadila. Podobně má zálusk na bývalé jugoslávské země – Chorvatsko a Slovinsko.
Počátkem tohoto měsíce pak Kofola varšavské burze odevzdala své čtvrtletní výsledky. Podle nich za první tři čtvrtletí letošního roku dosáhla čistého konsolidovaného zisku 26,7 milionu zlotých, což je 156 milionů korun. Je to o 56 procent méně než ve stejném období minulého roku, kdy vydělala 56,2 milionu zlotých, což je 357 milionů korun. Tržby firmě klesly o 1,4 miliardy korun na 5,9 miliardy, tedy o 19 procent.
Skupina působí v Polsku, Česku, Rusku a na Slovensku. Mezi její nejvýznamnější značky patří Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík nebo Paola. Na slovenském trhu drží druhé místo, třetí je v Česku a šestá v Polsku.