Menu Zavřít

Kohoutkov v restauracích

13. 9. 2009
Autor: Euro.cz

Módní vlna s obyčejnou pitnou vodou už přitekla i do Česka

Vodu z kohoutku obsluha odmítla s tím, že by pak hostům nenalévali nic jiného. Pražská Pizzeria Trappola Pankrác si za takový přístup k přáním klientů nemohla vysloužit nic jiného než pětku. Naopak indická vegetariánská restaurace Dhaba Beas v pražské Sokolovské ulici dostala jedničku. Konvici s vodou na každém stole tam totiž považují za samozřejmost. Tyto dvě ukázky jsou z hodnocení „vodních“ poměrů v českých restauracích, na které se zaměřuje web vodovoda.cz. Z nadšení se zrodil na konci minulého roku. Nyní představuje zkušenosti ze zhruba dvou set restaurací. Dobré i špatné.

Trend

Do „kohoutkové“ módy, která ani zdaleka nezasahuje jen českou kotlinu, se obléká také společnost Veolia Voda. Právě nyní naplno rozjíždí projekt Čerstvá kohoutková? Stačí říct! a investuje do něj statisíce korun. Cíl? Zlepšit image vody z vodovodu tím, že ji budou běžně servírovat restaurace. „Z našeho průzkumu vyplynulo, že 70 procent dotázaných by uvítalo vodu z vodovodu volně k použití na stolech v restauracích. Ukázalo se také, že 65 procent respondentů považuje cenu balené vody v restauracích za nepřiměřenou,“ uvádí mluvčí Veolie Marcela Dvořáková. Do projektu vodárenské společnosti se zatím zapojilo zhruba 40 gastronomických zařízení v Praze a asi 30 ve zbytku ČR. Vstoupit mohou jen podniky z měst a obcí, v nichž Veolia působí. „Restaurace, ve kterých vodu běžně k jídlu podávají, se už k naší kampani nepřihlásily,“ poznamenává Dvořáková. Ve druhé polovině září chce firma spustit web kohoutkova.cz s on-line mapou restaurací a kaváren, v nichž hosté narazí na originální karafy s logem Veolia na dnu. Nyní je používají třeba pražské hotely Marriott a Jalta či restaurace Phenix Cafe a Le Palais.

Tekuté zlato v ohrožení?

„Kampaň je ještě mladá. Proto je téměř 40 restaurací v hlavním městě poměrně hodně,“ míní Radomír Smrčka, ředitel stravovacího úseku hotelu InterContinental Praha. Ke kampani Veolie se přihlásil jako jeden z prvních. „V nápojovém lístku nabídku vody z kohoutku zdarma ani neuvádíme. Považujeme to za běžný standard – podobně jako cukr ke kávě,“ představuje Smrčka novinku. Hotel v centru Prahy začal nabízet službu, která je samozřejmostí v mnoha evropských zemích. Nikoli v Česku.
„Balená voda je tekuté zlato ve všech gastronomických zařízeních, ať jde o špičkovou restauraci, bar či kavárničku. Minerálka je nejprodávanější položkou v restauracích. Ty, které se podávání vody z kohoutku brání, se zřejmě obávají, že přijdou o zisk,“ potvrzuje Smrčka důvod, proč převládá nechuť k servírování kohoutkové vody. „U nás to však konzumaci minerálek neovlivnilo. Kdo je zvyklý na Evian či Mattoni, si je objedná, i pokud může dostat vodu zadarmo,“ poznamenává ředitel stravovacího úseku. Luxusní hotel v centru Prahy však navštěvuje jiná klientela než obyčejnější restaurace v méně atraktivních místech hlavního města. V nich lidé rádi dají přednost vodě zdarma před předraženou minerálkou.
Točené vody se dosud v InterContinentalu dožadovali zejména cizinci. Především Španělé, Italové nebo Řekové, kteří jsou na všudypřítomné džbány s nejdostupnější tekutinou zvyklí. „Vodu z kohoutku si přeje asi třetina hostů. Ke konci roku, kdy k nám jezdí hodně Řeků, to může být okolo poloviny,“ vyčísluje Smrčka.

Většina propadá

„Obyčejná voda vyjadřuje, jak se v restauracích k zákazníkům chovají. Personál, který odmítne donést vodu z kohoutku, má většinou arogantní přístup,“ sděluje své zkušenosti lékařka Václava Kunová, která je za webem vodovoda.cz, popularizujícím pití vody z vodovodu. Jeho obsah tvoří hosté restaurací, kteří ochotu či neochotu nabídnout k jídlu kohoutkovou vodu známkují jako ve škole. Jak česká pohostinství prospívají? Mezi pražskými restauracemi, které na webu zatím převládají, je ze 117 oznámkovaných pouze pět jedničkářů. Ti vodu k jídlu servírují automaticky. Popřípadě se vás obsluha zeptá, zda si dáte točenou vodu, která je zadarmo, nebo může být zahrnuta v kuvertu. Slušnou dvojku získalo 45 restaurací. Prosbě o obyčejnou vodu bez řečí vyhoví a nic si za ni neúčtují. Nejvíc restaurací propadlo – bylo jich 59. Pětkaři vodu odmítnou donést a vymlouvají se, že jim to zakazuje majitel nebo hygienik. „Výmluvy na hygienika neobstojí. Osoba, která poskytuje stravovací služby, je povinná k výkonu používat jen vodu pitnou. Provozovatel vodovodu musí zajistit, aby dodávaná pitná voda měla jakost pitné vody,“ odvolává se doktorka Kunová na vyjádření ministerstva zdravotnictví. Z mapování „vodní“ situace v restauracích vyčetla, že nejčastěji nevyhoví hostům rádoby pizzerie a podniky orientované na cizince, kteří do nich přijdou jen jednou. Výchova restauratérů k automatickému podávání vody z vodovodu je během na dlouhou trať, uvědomuje si jeho propagátorka Kunová, která se profesně věnuje poradenství v oblasti výživy. „Lidé se to musejí učit. Mnozí se totiž stydí říct si o vodu, aby nevypadali, že nemají na minerálku,“ poznamenává.

Pokles prodeje

Většina Čechů (87 procent) se zatím nesetkala s tím, že by jim obsluha v restauraci dobrovolně nabídla nebo přinesla vodu z kohoutku. A většina (82 procent) o to ani nepožádala. Zjistila to v aktuálním průzkumu pražská agentura DEMA.
Více než tři čtvrtiny českých občanů si však myslí, že by restaurace měly kohoutkovou vodu zadarmo nabízet. Veolia i zakladatelka webu vodovoda.cz tvrdí, že jejich aktivity nejsou namířené proti balené vodě. Její prodej však v Česku i v jiných zemích klesá. Vysvětluje se to tím, že jednou z prvních věcí, na kterých lidé v době recese šetří, jsou zbytné vody v PET lahvích. Někdo je však bojkotuje z principu. „Pití vody z vodovodu je ekonomické, ekologické a zdravé. Nemáme k dispozici jediný důkaz, že by pití balené vody přinášelo nějaký zdravotní benefit,“ připomíná lékařka Kunová.

bitcoin_skoleni

BOX:
Karafa na míru

Ručně foukanou karafu z kvalitního skla, tvarem připomínající kapku vody, vytvořil pro Veolii český designér Daniel Piršč. Restaurace, které se do projektu vodárenské společnosti přihlásí, dostávají omezený počet nádob zdarma. Jeden kus přišel Veolii na pět set korun. Sklárna, která bude originální karafy s logem Veolie nově vyrábět, je bude schopna dodávat o dvě stě korun levněji.

  • Našli jste v článku chybu?