Vláda jedná o vzniku Národní vesmírné agentury a ministerstva se hádají o kompetence
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) se nemůže dohodnout s ministerstvem dopravy na koordinaci vesmírných aktivit. Naposledy do kompetenční přetahované vstoupil Jan Kohout, vicepremiér a ministr zahraničních věcí, jenž by se měl stát předsedou výboru pro koordinaci kosmických aktivit. Vyplývá to z návrhu usnesení vlády, které má týdeník EURO k dispozici. Výbor by měl položit základy pro vznik Národní vesmírné agentury, jež by v Česku zastřešila veškerou kosmickou činnost od vědy a výzkumu až po aplikace vesmírných technologií v civilním životě. Nový orgán bude mít rovněž na starost programy Evropské kosmické agentury (ESA) a spolupráci s okolním světem.
Kopicová nechtěla Chmiela
Původně se počítalo s tím, že se předsednické role ve výboru pro koordinaci kosmických aktivit ujme Juraj Chmiel, současný ministr pro evropské záležitosti. S touto možností však nesouhlasila ministryně školství Miroslava Kopicová. „Návrh na to, aby byl výbor zřízen a veden ministerstvem zahraničí, podala ministryně Kopicová a v těchto intencích jej předložila vládě. Projednávání tohoto dokumentu bylo na vládě na návrh ministerstva dopravy přerušeno,“ sdělil týdeníku EURO Tomáš Bouška, mluvčí MŠMT. Vicepremiér Kohout se stal moderátorem debaty soupeřících ministerstev. Meziresortní dohoda měla být přijata v návaznosti na vstup Česka do ESA již v roce 2008. Vláda tehdy pověřila ministry školství a dopravy, aby jí společně předložili vizi, jak zajistit provedení příslušných mezinárodních kosmických úmluv v praxi. „Původní termín k předložení nebyl dodržen vzhledem k obtížnosti jednání, široké škále vazeb a objektivní nutnosti postihnout všechny aspekty členství ČR v ESA,“ mlží se v předkládací zprávě návrhu. Ministerstvo školství na dotaz, kdo může za průtahy, odpovědělo, že hledání viníka není na místě. „V pondělí 31. května bude materiál opět projednáván na vládě a MŠMT věří, že dojde k dohodě,“ dodal Bouška.
Věda nebo byznys
Resorty dopravy a školství marně hledají společnou řeč. Zatímco prvně jmenovaný úřad klade větší důraz na podnikatelské přesahy a využití kosmických technologií v komerční sféře, ministerstvo školství považuje vesmír za předmět zájmu badatelů a výzkumníků. A oba se snaží získat na svou stranu další resorty. MŠMT proto spolupracuje s ministerstvem průmyslu a obchodu a životního prostředí. Doprava si k sobě přitáhla místopředsedu vlády Kohouta, Chmielův úřad a další instituce jako Národní bezpečnostní úřad, Hospodářskou komoru ČR nebo Asociaci malých a středních podnikatelů a živnostníků. Každý za sebe pak předkládá vládě návrhy, které akcentují zájmy předkladatele na úkor druhého. Týdeník EURO má k dispozici oba tyto texty.
Jádro sporu nyní vězí v úhradě poplatků za členství ČR v ESA na rok 2010, jež musejí být zaplaceny do poloviny letošního roku. Všichni tuší, že zde zafunguje pravidlo „kdo platí, ten řídí“. Proto chce MŠMT zaplatit povinné poplatky i náklady na volitelné programy ESA. Dohromady se jedná o částku okolo 300 milionů korun. Podstatnou část z toho však Česko dostává zpět do vlastního kosmického výzkumu a podnikání. Ministerstvo dopravy však tento způsob plateb odmítlo. Požaduje, aby se financování rozdělilo. MŠMT by podle tohoto modelu zaplatilo členský příspěvek a účast na programech souvisejících s vědou, výzkumem a inovacemi. Doprava by hradila příspěvky na programy, které mají blíže k byznysu.
V závěru dokumentu navrženém ministerstvem dopravy se píše: „Rozpočtová způsobilost k financování Evropské kosmické agentury nemůže a nebude zakládat koordinační roli jednotlivých ústředních orgánů.“ Naopak MŠMT ve vlastním návrhu tvrdí, že podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků, „je platba závazků ze strany MŠMT jediná systematická možnost úhrady a rozpočtové přípravy dlouhodobých závazků k ESA“. Navíc je podle tiskového mluvčího ministerstva školství ESA považována za mezinárodní organizaci výzkumu a vývoje a podle platné legislativy přísluší pouze MŠMT „provést institucionální podporu na členství v takové organizaci a v jejích programech“.
Neplatné dohody
Zainteresovaní ministři se sešli 28. dubna a dohodli se na základních obrysech kompromisního návrhu. Ve chvíli, kdy se ústní dohody chopili náměstci a ministerští úředníci, nastal lítý boj o slovíčka. Následně byl do vlády předložen materiál z dílny MŠMT, který nezohlednil připomínky dalších stran sporu. Vláda proto v květnu projednávání dokumentu přerušila na žádost ministra dopravy. „To je opravdu konec, když už ministři nedodržují vlastní dohody,“ komentoval nastalou situaci náměstek, který si nepřál být jmenován. Ministerstvo dopravy rovněž zpochybňuje odbornou kapacitu MŠMT v kosmických otázkách. „Ministerstvo školství dneska nemá prakticky nikoho, kdo by se danou problematikou věcně zabýval. Naopak náš resort disponuje odborem s třinácti tabulkovými místy vyčleněnými jen na kosmické aktivity,“ objasnil týdeníku EURO mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodejme, že ministerstvo zahraničních věcí, jež nyní bude hlavním koordinátorem, je na tom s vesmírnou odborností podobně jako MŠMT, ne-li ještě hůře.
Proč zrovna „zaminir“?
Bystrého čtenáře jistě napadla otázka, proč zrovna šéf české diplomacie Jan Kohout bude koordinátorem tuzemských kosmických aktivit, v nichž jde především o vědu a byznys. Způsobila to neschopnost zainteresovaných resortů nalézt kompromis. Aby se celá záležitost posunula dále, bylo třeba najít diplomata, jenž by „obrousil hrany“. Zastánci řešení, v němž by Kohout předsedal výboru pro kosmické aktivity, zdůrazňují, že kosmické odvětví již dávno není jen vědeckou aktivitou, nýbrž hospodářskou disciplínou s „obrovským politickým, strategickým a bezpečnostním potenciálem“. „To není o zaminirovi (zkratka ministra zahraničí – pozn. red.), ale o místopředsedovi vlády. Musí to být koordinováno z této úrovně a komplexně. Předpokládám, že v další vládě by to přešlo na nejvíce příslušného místopředsedu. Nelze to podle mého koordinovat z resortní úrovně,“ řekl týdeníku EURO vicepremiér Kohout.