USA zavedly nový zákon, aby se bránily ponorkové hrozbě
[perex]
Jsou malé a okem i radarem těžko viditelné. A celkem lehce nahraditelné. O čem je řeč? O miniponorkách, jež souží pobřežní hranice USA. Právě těchto „poloponorek“, které mají většinu trupu pod vodou (ale celé se potopit nedokážou), užívají kolumbijské, mexické a guatemalské kartely k dopravě drog do Spojených států amerických. Nebo už i jinam?
(text)
Během jediného dne, konkrétně 7. ledna, zajaly pobřežní hlídky hned dvě čtyřčlenné posádky z Latinské Ameriky, jimž hrozí vězení až ve výši patnácti let. Stalo se tak na základě kontroverzního zákona, zvaného Drug Trafficking Vessel Interdiction Act, který v USA platí od loňského října a v rozporu se svým jménem nevyžaduje dokazování, zda došlo k pašování drog – chycení zločinci běžně potápějí „sypké důkazy“ i s lodí. U.S. Navy může nyní zajmout jakékoliv neregistrované a podezřelé plavidlo na otevřeném moři; agenti mohou zasáhnout i v mezinárodních vodách. Miniponorek, které pojmou tuny nákladu, totiž přibývá… Mezi lety 2001 až 2007 zaznamenalo velitelství Pobřežní stráže USA pouze 23 případů pašujících „narcosubs“, zatímco během loňského roku jich bylo jen do září přes šedesát!
Výrobky kolumbijského krevetáře
Některé měří až 25 metrů, mají velkou nosnost. Většinou jsou natřeny modře či zeleně. Loni v září byly během pouhých čtyř dnů zadrženy dvě osmnáctimetrové poloponorky, jež shodně převážely sedm tun kokainu, čili kontraband v hodnotě 3,2 miliardy korun. Nový zákon, který dává pohraniční policii velké pravomoci, má své odpůrce. Právník P. Federico Bower, advokát jednoho ze zadržených Kolumbijců, například uvedl, že zákon neférově kriminalizuje i ty, kteří „měli tu smůlu a plavili se na typu lodí, jimiž se vozí kokain“. Prý novelu napadne i ústavně. „Podle nás je zákon založen na shluku domněnek. Vláda pouze předpokládá, že šlo o plavidlo vozící drogy. Vše, co víme, je pouze to, že se můj klient plavil na lodi, jež se potopila. Žádná narkotika se nenašla,“ míní advokát z Floridy.
Podkladů pro domněnky je však spousta. První drogová ponorka byla v Kolumbii, zemi produkující nejvíce kokainu na světě, nalezena už v roce 1993 a od těch dob jejich vývoj notně pokročil. Ponorné čluny jsou vyráběny z oceli, dřeva či sklolaminátu, dnes je doplňují systémy GPS, satelitní telefony a další vymoženosti. Nad hladinu vyčuhují jen pár decimetrů. Plují rychlostí asi deseti uzlů, akční rádius je až 2000 mil. Odhaduje se, že cena jednoho „pašobótu“ činí 600 tisíc až milion dolarů, takže po pár cestách, kdy je dopravováno až deset tun bílého prášku najednou, je výnos astronomický. Jedna plavba prý trvá týden až dva.
Jak a kde ponorky vznikají? Prosincové Los Angeles Times přinesly neuvěřitelný příběh chlapíka jménem Enrique Portocarrero (45), jenž žil v přístavu Buenaventura na pacifickém pobřeží Kolumbie dvojím životem. V jednom byl obchodníkem s krevetami, v tom druhém vyráběl narkoponorky. Pro kartely jich postavil asi dvacet. A sofistikovaných! Mohly vypouštět zplodiny z motoru způsobem, který zmátl tepelná čidla, vytvářely falešné vlny, aby nebyly pozorovatelné z letadel, a jakousi poslední záchranou byl systém expresního zaplavení trupu. „Byl velmi nápaditý,“ řekl námořní kapitán Luis German Borrero. Lodi měly trup ve tvaru V a masivní kýl. Teprve po tříletém pátrání Američanů, Britů i Kolumbijců byl Portocarrero odhalen a díky informátorovi také zatčen. Když tohoto kapitána Nema, jak byl agenty překřtěn, odváděli v poutech, měl v rezervním kole svého auta ukryto 200 tisíc dolarů… Aby ne: jedna z jeho ponorek dokázala do USA dopravit „koks“ za 250 milionů.
Pod hladinou do celého světa?
Boj s narkomafiemi neutichá. Od roku 2007 musejí mít všechny rybářské lodi v Karibiku navigaci GPS, aby mohly být neustále sledovány. Loni se v kolumbijské Cartageně konala konference, jíž se zúčastnilo 26 států, které přislíbily USA větší součinnost v potírání zločinu spjatého s drogami a regionem. A co se týče ponorkového nebezpečí, je jasné, že stráže nezachytí zdaleka všechny. Odborníci se ale obávají něčeho jiného: „S tím, jak rostou zásahy proti miniponorkám, se přepravci vrátí k všudypřítomným rychlým člunům. Anebo se posunou na další úroveň: plně ponorná plavidla, bez posádky a s dálkovým ovládáním,“ řekl LA Times důstojník Drug Enforcements Agency. Už v roce 2000 byla nedaleko Bogoty objevena regulérní ponorka s dokumentací v ruštině; hovořilo se o vazbách na ruské podsvětí.
A že by se Kolumbijci omezili na Ameriku? Určitě ne. Před třemi roky spekulovala španělská média o tom, že podmořské pašování zajišťuje kokain nejen tamním feťákům – na pobřeží byla po anonymním udání zadržena desetimetrová ponorka. V Itálii se vážně rozebírala i napojení neapolské mafie – obávané ‚Ndranghety – na doky Kolumbijců, konfiskovanou ponorku a mezikontinentální rozvážku, o čemž informoval národní ředitel boje proti organizovanému zločinu Pier Grasso: „Pašování kokainu z Kolumbie do Itálie je nesmírně výnosné. Zatímco v Kolumbii přijde gram asi na tři eura, v Itálii se dávka běžně prodává podle kvality od padesáti do sta eur.“
Nynější americkou vládu Baracka Obamy však nelekají latinoamerické miniponorky pouze kvůli pašování drog. Krátce poté, co došlo k zintenzivnění tohoto příhladinového provozu, si námořní admirál Jim Stavridis, velitel U.S. Southern Command, smutně povzdychl: „Může někdo do miniponorek naložit i zbraň hromadného ničení?“
*
BOX
Pašeráci v tisku**
Vybrané případy miniponorek, o nichž se psalo v médiích
1994 – po smrti narkobarona Pabla Escobara odhalena ponorka schopná vést tři tuny drog
1995 – v kolumbijské Cartageně nalezena ponorka s kapacitou až šesti tun narkotik
2000 – kousek od Bogoty byla uskladněna 30 metrů dlouhá ponorka zřejmě ruského původu, jež by dokázala vozit až 150 tun nákladu a tucet osob na palubě; jen rozestavěný trup stál mafii pět milionu dolarů
2006 – dle italského prokurátora si neapolská mafie objednala v Kolumbii výrobu mezikontinentální ponorky
2008 – americké a mexické námořnictvo opakovaně zadrželo plavidla se šesti až sedmi tunami kokainu
Pramen: týdeník EURO