Železnice bude konkurovat automobilové dopravě a ulehčí provozu v ulicích Hlavní město Praha by přibližně za šest let mělo mít rychlodrážní železniční systém podobný jako ostatní světové metropole. Podobně jako je v Berlíně, Curychu či Vídni možné cestovat S-Bahnem, v Praze se bude jezdit Metropolitními dopravními liniemi Českých drah (ČD) označenými příslušným číslem a barvami.
Železnice bude konkurovat automobilové dopravě a ulehčí provozu v ulicích
Hlavní město Praha by přibližně za šest let mělo mít rychlodrážní železniční systém podobný jako ostatní světové metropole.
Podobně jako je v Berlíně, Curychu či Vídni možné cestovat S-Bahnem, v Praze se bude jezdit Metropolitními dopravními liniemi Českých drah (ČD) označenými příslušným číslem a barvami. Vyplývá to z Memoranda o spolupráci při řešení dopravní obslužnosti a rozvoji železniční infrastruktury v pražském a středočeském regionu, které v Praze minulý týden podepsali zástupci pražského magistrátu, Krajského úřadu Středočeského kraje, ministerstva dopravy a spojů a Českých drah.
ČD chystají rozsáhlé investice
Hlavními cíli memoranda jsou především rozvoj integrovaného dopravního systému jako alternativy k individuálnímu motorizmu, větší zapojení železnice do příměstské a městské hromadné dopravy a modernizace tratí v Praze a Středočeském kraji. Praha totiž nezbytně potřebuje odlehčit věčně ucpaným silničním komunikacím. „Jedno auto v Praze připadá na pouhé dva obyvatele. Tímto poměrem patříme do světové špičky,“ řekl pražský primátor Igor Němec. Podle generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného bude význam metropolitní železnice v příštích letech neustále stoupat. „Díky rozsáhlým investicím se zvýší kapacita tratí, přestavbou projdou nádraží, do provozu se připravují nové soupravy Metropolitních linií ČD,“ upozornil ředitel. Investovat desítky miliard korun bude nutné především do železniční infrastruktury. Mezi Libní a Běchovicemi by se měla například postavit třetí kolej, postaví se nová zastávka Praha-Běchovice střed. Další nová zastávka bude sloužit také obyvatelům na severním okraji města v Podbabě. Největší investicí však bude dostavba tak zvaného Nového spojení, které zrychlí a zlepší dopravu mezi Hlavním a Masarykovým nádražím a stanicemi v Holešovicích, Vysočanech a Libni. Podle Zeleného je většina chystaných investic zatím ve stádiu projektové přípravy. Během šesti let by se však plány měly uskutečnit. Vlaky metropolitních linií pak budou jezdit na hlavních trasách se špičkovým intervalem pouhých 15 minut a nabídnou rychlé kapacitní spojení i v samotném centru metropole.
Na Ruzyň pojede rychlodráha
Zásadní změny čekají prakticky všechny tratě, které se sbíhají do centra Prahy, největší proměnou však patrně projde trať spojující Prahu s Kladnem. T u totiž bude nutné nejen kompletně zmodernizovat a výstavbou druhé koleje zvýšit její propustnost. Hlavně se totiž vybuduje nová odbočka z této trati na ruzyňské letiště. „Realizace tohoto projektu přijde zhruba na osm miliard korun a bude se muset na jeho financování podílet i soukromý kapitál,“ řekl dále Zelený. Podle středočeského hejtmana Petra Bendla je právě výstavba rychlodráhy do Kladna a na ruzyňské letiště jednou z hlavních priorit dopravní politiky tohoto kraje. Jelikož se všechny zainteresované instituce, tedy pražský magistrát, Středočeský kraj, ministerstvo dopravy a spojů a ČD, dohodly na tom, že by se měla modernizovat už existující trať, zdá se, že již definitivně odzvonilo požadavkům na prodloužení metra až na letiště. Pro ČD je podstatné, aby modernizovaná trať neskončila v Ruzyni, ale skutečně až v Kladně. Pravděpodobně se však bude lišit jízdné ve vlacích mezi Kladnem a Prahou a v soupravách na letiště. Zelený ani nevyloučil možnost, že by vlaky na letiště provozovala jiná společnost než ČD. Správní rada ČD již schválila dlouhodobý pronájem pozemků před kladenským nádražím, aby se na nich mohl postavit nový dopravní terminál. Ten by měl zvládnout očekávaný nápor cestujících po zrychlení vlakového spojení s Prahou, neboť již nyní jezdí denně vlakem z Kladna do Prahy v průměru 24 tisíce lidí. Po dráze mají jezdit nové moderní soupravy.
Nutné investice do vozového parku
Právě nákup nových souprav pro vozbu příměstských vlaků je další nutná investice do celého projektu Metropolitní linie ČD. ČD plánují nákup dalších elektrických jednotek řady 471 z Vagonky Studénka k devíti již nakoupeným, které se stále ještě léčí z dětských nemocí a více zahřívají koleje depa, než aby nabízely cestujícím kolem Prahy potřebný komfort. I tady se však podle Zeleného blýská na lepší časy a závady jednotek se daří postupně odstraňovat. Město Praha, Středočeský kraj i ČD uvažují rovněž o možnosti uplatnění tak zvaného duálního kolejového systému označovaného jako vlakotramvaj. Tento systém umožní obyvatelům regionu nastoupit v centru města do soupravy jedoucí jako tramvaj, která na okraji města přejede na železniční trať a do větší vzdálenosti od metropole směřuje jako vlak. Právě o tomto systému uvažují také například představitelé libereckého kraje, kteří ho chtějí vybudovat astronomickým nákladem kolem 8,5 miliardy korun do roku 2015 mezi německou Žitavou, Libercem, Jabloncem nad Nisou, Tanvaldem, Harrachovem a polskou Jeleniou Gorou.
Renesance kolejí
Nedávné zkušenosti z povodní, kdy byla často železnice jediným fungujícím druhem dopravy, jednoznačně dokázaly, že ani na prahu 21. století nepatří do starého železa. Aby se však železniční doprava v ČR nemusela stále potýkat s kolísajícím zájmem cestujících, je nutné přizpůsobit ji standardům běžným v zahraničí. A podepsané memorandum ukazuje cestu k tomu, aby se železniční doprava stala skutečnou konkurencí zejména individuální automobilové dopravě.