Chcete uspořádat exhibici světových sportovních hvězd? Připravte si až sto milionů, když na to máte. Za mezistátní fotbalový zápas dáte zhruba dva miliony, ať tu kope španělský mistr světa nebo lichtenštejnský trpaslík.
Foto: Michal šula/MF Dnes/Profimedia
Sportovní podniky můžeme rozdělit do tří skupin. První jsou exhibice, kde vás limitují pouze peníze. Pak si můžete vymyslet a udělat, co chcete. „Musíte splnit základní podmínky jako úroveň haly, hotelu, letiště. Pak záleží jen na domluvě,“ říká Karel Tejkal z České sportovní. Jeho agentura minulý týden přivezla do Česka dosud rekordní tenisovou exhibici Andre Agassiho a Steffi Grafové v ceně okolo 18 milionů korun.
Loňské zahajovací zápasy hokejové NHL přišly Českou sportovní na 100 milionů korun. „Jim je jedno, jestli jste z Německa nebo Skandinávie. Ale kdyby tu nestála O2 arena, žádná podobná akce by tu nebyla,“ dodává Tejkal. Vzápětí však přizná, že zápas basketbalové NBA zůstává i s ní bez šance. Na něj ještě Česko peníze nemá.
Klidně se ale může stát, že peníze by byly, jenže pár týdnů před chystanou akcí zmizí australský promotér a pořadatel může sbalit krám. Jako teď v případě plánované monstrózní červnové show FMX Freestylers na stadionu v Edenu.
Kdy se platí odměny a kdy startovné
Pak jsou tu jednotlivé podniky světových pohárů, sérií nebo pohárů. Musíte sice splnit určité podmínky, ale částečně máte volné pole pro vlastní iniciativu i pro prezentaci obchodních partnerů.
Sportovní akcí tohoto typu je třeba atletický mítink Zlatá tretra. „Držíme úroveň ale v určitých mantinelech. Kdybychom byli ihned v programu Diamantové ligy, Bolt by tu nikdy nemohl běžet netradiční trať 300 metrů,“ připomíná loňský rok Tejkal. Místo odměn platí startovné.
U menších sportů tvoří zásadní část nákladů povinné prize money sportovcům. Tak kupříkladu skokani v Harrachově dostali na cenách 2,8 milionu korun. Na každém ze čtyř tenisových challengerů inkasovali sportovci 100 tisíc dolarů, na pražském beach volejbalu 30 tisíc dolarů. Jinde jako u kanoistů na hladké vodě v Račicích nebo divoké v Praze-Troji platí pořadatel jen diety a náklady související se zajištěním pobytu.
Z jiného ranku je fotbalové utkání typu fotbalové Ligy mistrů. Nezáleží na vás, zda ho dostanete. Prostě se tam český klub probojuje a hotovo. Evropská federace UEFA ho pak na klíč postaví i zaplatí. Jen jste jí k ruce a plníte její pokyny. V Liberci v roce 2002, kdy místní Slovan hrál předkolo s AC Milán, museli dokonce ze sloupů na stadionu seškrabovat samolepky s reklamou lokálního rádia. I tahle šikana ale stála za to. Přestože liberecký klub do hlavní soutěže – byť těsně – nepostoupil. U fotbalových pohárů se dá vydělat i na prodeji práv na televizní přenosy.
Hokejisté se při pořádání mezistátní Euro Hockey Tour (EHT) o náklady dělí. „Sportovní věci jako pronájem haly a podobně zajišťuje svaz. My se staráme o reklamní partnery. Společně musíme složit čtvrtinu peněz na celkové prize money,“ říká Luboš Pázler z marketinkové agentury BPA, která pracuje i pro český hokej. Letošní EHT v Brně tak mohla stát mezi pěti až deseti miliony korun.
Jak se dostat na triko hvězdám
Do exhibic investují soukromé firmy i společnosti se státním podílem. Peníze od státních či polostátních firem nejsou neobvyklé ani v zahraničí. I ve světě platí mítinky nebo velké turnaje státní firmy jako Gaz de France.
Movití podnikatelé rádi přispějí na to, aby se pak mohli pochlubit fotkou, jak plácají světovou hvězdu po zádech. Kolik by museli přímo zaplatit Třinecké železárny za místo na hrudi Usaina Bolta? Díky sponzorství Zlaté tretry byly na startovním čísle, které si sprinter vzít musí. Anebo teď na Agassiho přispěla česká pobočka švýcarských hodinek Longines, která by se v Americe do stejného spojení za tuto cenu nikdy nedostala.
Na světové seriály už přispívají i místní rozpočty. „My jsme letos ty peníze nesehnali, proto v mistrovství světa nejsme,“ říká Václav Formánek, šéf holického automotoklubu pořádajícího závod mistrovství světa v motokrosu. Ten vyjde asi na 3,5 milionu korun. Domácí mistrovství na půl milionu.
Brněnský autodrom za jeden víkend mistrovství světa motocyklů potřebuje zaplatit poplatek 70 milionů korun. Pak akci za přibližně 20 milionů uspořádá. Ale loni zůstal celkově 15 milionů v minusu, přestože přivábil rekordní počet okolo 200 tisíc fanoušků. Od státu mu letošních 20 milionů (dalších 10 milionů od města a 8 milionů od kraje) prý nestačí.
Různou roli hraje příjem ze vstupného. Agassimu zajistil asi čtvrtinu rozpočtu. Na basketbalové Final Four klubů v Sazka Areně v roce 2006 se prodávala sedačka v první řadě bohatým Rusům a Izraelcům za 90 tisíc korun. „Pro Čecha se rozumná cena pohybuje okolo tisícovky,“ připomíná Tejkal ceny na NHL.
Zvláštní kategorii tvoří golfový turnaj Czech Open. Evropská úroveň za zhruba 100 milionů korun je mimo reálné české možnosti. Velká část financí plyne od zahraničních firem, které se většinou prezentují v celé sérii prostřednictvím jejího nadnárodního promotéra. Anebo od jejich českých poboček, které stejně velké reklamní plnění s televizním dopadem do světa v tomto případě pořídí mnohem levněji. Na čistě českou akci však nemají důvod přispět.
Nejdražší sportovní akce v Česku v roce 2011
Podnik | Místo | Termín | Rozpočet |
Zimní olympiáda mládeže EYOWF | Liberec | únor | 150 mil. Kč |
Czech Open European tour golf | Čeládná | srpen | 100 mil. Kč |
GP MS silniční motocykly Brno | Brno | srpen | 90 mil. Kč |
Pražský maraton + 4 další běhy | nejen Praha | celý rok | 90 mil. Kč |
Část ME ve volejbale mužů (s Rakouskem) Praha | Karlovy Vary | září | 62 mil. Kč |
Exhibice Agassi-Grafová | Praha | červen | 18 mil. Kč |
SP v letech na lyžích | Harrachov | leden | až 15 mil. Kč |
4x tenisové challengery | Praha, Prostějov | květen, červen | 4x přes 10 mil. Kč |
SP v alpském lyžování žen | špindlerův Mlýn | březen | 10 mil. Kč |
Světový okruh beach volejbalu | Praha | květen | do 10 mil. Kč |