Světem vládne nevděk. Kdysi na to upozornil Ephraim Kishon a platí to neustále. Místo abych se radoval, že pražské Jižní Město bude mít svůj vlastní moderní kostel, který pozvedne panelákové návrší na duchovně bohatou lokalitu a potěší všech sedmadvacet tamních katolíků, napadají mě kacířské myšlenky. Třeba že tento pomník kardinála Vlka by nemusel stát desítky milionů korun, zvláště když účet ještě nebyl uzavřen a prostředky na něj půjdou z větší části z peněz, do nichž nerada přispívá rovněž moje osoba. A že katolíci by se nemuseli bezstarostně vzdávat kostelů jinde, například v pražské Spálené ulici. Speciálně s důrazem na skutečnost, že barokní kostel Nejsvětější Trojice chtějí předat pravoslavné církvi, jejíž ritus má k baroku stejně přátelský vztah jako… no jako BMW k Mercedesu.
Mercedes má s okázalou rozhazovačností také svou zkušenost. Pro svou ultraluxusní limuzínu Maybach vybudoval ve Spojených státech rozsáhlou síť sedmdesáti prodejců a těšil se na to, jak jeho prestiž poletí nahoru. Loni však v průměru každý z nich prodal zhruba dva automobily, což zamrzí už jen proto, že rolls-royců (jež patří pod BMW) se prodaly téměř čtyři stovky, ačkoliv dealerů má britská značka v USA pouhých devětadvacet. Jenže jelikož jde o peníze Mercedesu, poučil se. A věnoval veškeré své úsilí, aby více potrápil BMW na poli, kde se mu to v minulosti dařilo lépe.
Když dojde na luxusní automobily, neexistují zarputilejší rivalové než Mercedes a BMW. Předhánějí se v počtu prodaných vozů a trumfují se v zavádění úžasně sofistikovaných technologií. Krystalicky průzračně je to vidět na sedmé řadě BMW a Mercedesu třídy S. Můžete se vsadit, že jakmile se Mercedes rozhodne oblažit posádku integrovaným zvlhčovačem očních víček a systémem na odstraňování mušek z předního nárazníku, do půl roku najdete totéž u bavorského konkurenta. A obráceně. Ostatní značky tvoří pouze kompars pro věčný závod mezi Stuttgartem a Mnichovem a jejich současným vrcholem je stát se alternativou. A alternativa v jazyce automobilového průmyslu není tak docela totéž co konkurent.
Posun Mercedesu v kultivaci vnitřního prostředí je fascinující i na poměry luxusních limuzín. Dominantou palubní desky se stal dřevěný pruh, který se uprostřed rozšiřuje, aby dal vyniknout výdechům klimatizace a stříbrné liště tvořené jejími ovladači. Displej palubního počítače organicky zapadá do horní části přístrojovky a možnost natáčení směrem k řidiči naznačuje, že tento vůz nebyl vyroben pouze pro posádku. Drobného zklamání se dočkáte při pohledu do dolní části středové konzole, kde se nachází nepřesvědčivý plastový kryt audiosystému, avšak elegantně ukrytá klávesnice vestavěného telefonu na středovém tunelu opět potvrdí nově nalezený smysl Mercedesu pro detail.
Jelikož se Mercedes v architektuře interiéru do značné míry inspiroval u BMW, které je na trhu nějaký ten pátek a loni prošlo faceliftem, nejpatrnějším rozdílem v rozmístění ovládacích prvků je nastavování sedadel. Bavorák preferuje nenápadný bok středového tunelu, zatímco v Mercedesu vystavili chromovaná tlačítka na odiv na dveřích. Decentní úroveň se v BMW ještě snaží udržet dřevěné obložení, které zasahuje také do dolní části středové konzole, jenže ostatní prvky prozrazují, že čtyři roky jsou pro vývoj interiéru proklatě dlouhé období. Přes mnohá vylepšení působí různorodé tvary ovladačů na středové konzoli bavoráku na luxusní vůz příliš technicistně stejně jako odkrytý přehrávač nebo nedbale ukrytý měnič kompaktních disků.
Částečně se věkový rozdíl projevuje rovněž na funkci. Ke složitosti rozhraní iDrive si automobilka BMW vyslechla příliš mnoho připomínek na to, aby s ním nic neudělala. Jenže v Mnichově mají svou hlavu a pohyb v menu palubního počítače zůstává nadále komplikovaný. Na jednu stranu souhlasím s tím, že když člověk zaplatí za automobil kolem 2,5 milionu, je fajn, že ještě po dvou letech objevuje do té doby utajené vychytávky. Na druhou stranu systém Command od Mercedesu lze používat i během jízdy, což se hodí jak pro snazší ovládání navigace, tak pro výměnu Bacha za Wagnera. A navíc se na jeho displej při zařazení zpátečky promítá prostor za automobilem a systém chytře pomáhá při parkování.
Nebýt benzinového šestiválce, novému Mercedesu třídy S by ideálně vyhovoval Debussy. Porovnání naftového BMW 730d s benzinovým S350 má svou logiku, ačkoli Mercedes stojí o čtvrt milionu víc. Postavit nejlevnější turbodiesel v sedmičkové řadě proti nejlevnějšímu zážehovému agregátu ze Stuttgartu by mělo odpovědět na oblíbenou otázku, které palivo je vhodnější. Pochopitelně nejde o náklady, ale o to, jak rozdílné vlastnosti motorů ovlivní jízdu. A tam má trochu překvapivě navrch BMW.
I když je turbodiesel v 730d s nejvyšším výkonem 231 koní nezanedbatelně slabší než 272koňový šestiválec Mercedesu, skoro dvoutunovému automobilu značně usnadňuje předjíždění vysoký točivý moment. Než se bavorák zahřeje, ozývá se sice motor jemně chraplavým zvukem, poté však ztichne do hladivého předení. S350 přede od začátku a na stovku umí zrychlit za 7,3 vteřiny (oproti 7,8 u BMW), akcelerace však na prvních pár metrech není tak razantní. A jakmile řidič pošle agregát trochu do otáček, zní benzinový šestiválec trochu méně kultivovaně, než by se slušelo.
Potíž je v tom, že během cestování stotřicítkou posádka v Mercedesu slyší vlastně pouze motor. Nikoli proto, že by byl obzvláště hlučný. Ostatní složky jsou však natolik utlumené, že Mercedes S pasují na jeden z nejtišších vozů planety. Nezaslechnete ani valivý hluk od kol, ani proudění větru. Díky sedmistupňové automatické převodovce probíhá řazení naprosto plynule a umocňuje zážitek z jízdy. BMW by se mohlo co do celkové tichosti od nové generace třídy S učit. Automat ZF v bavoráku ale žádným hendikepem netrpí, přestože disponuje „pouze“ šesti stupni. Naopak, ve sportovním režimu je dokonce při podřazování o chloupek předvídavější.
Dynamiku jízdy považovali v BMW vždy za hlavní přednost, ale Mercedes jim tentokrát vrací vše s úroky. Pneumatické odpružení v esku se automaticky přizpůsobuje okolnostem a stylu jízdy, přičemž při vyšších rychlostech automobil sníží až o dva centimetry. Výsledkem je perfektní stabilita v zatáčkách při vysokých rychlostech a velmi dobrá ovladatelnost, které na řidiče působí, jako by seděl ve voze o třídu menším. Bavorák přece jen v zatáčkách trpí mírnými náklony a daleko snáze nechá posádku pocítit svou váhu, ačkoliv je pouze o dvacet kilogramů těžší. A zaostává rovněž v komfortu za běžných okolností, neboť se nedokáže přes nerovnosti přenášet se stejnou sametovou samozřejmostí jako Mercedes.
Úděl nejlevnějších verzí je v případě kategorie luxusních vozů obzvláště nevděčný. Jsou vstupem do světa, kde na výbavě záleží ze všeho nejvíc. A za tu je třeba připlácet. Mercedes se většinou pohybuje o kousek napřed ve všech položkách, ať jde o honosnost vnitřního prostředí, skvěle pohodlná sedadla či parkovací systém. K dokonalosti mu chybí pouze jiný motor, přesněji osmiválec o obsahu 5,5 litru, s nímž je esko o šest set tisíc dražší. BMW 730d je tím nejlepším vstupem do segmentu luxusních vozů, pokud vám stále ještě záleží na ceně. Už jen proto, že je o více než sto tisíc levnější než eskový Mercedes s turbodieselem.
V případě rivality Mercedesu s BMW je to však ještě složitější. Každá značka s sebou nese trochu odlišnou image a podle ní se zákazníci rozhodují. A tohoto rozhodnutí se drží třeba celý život. Buď jim přilne k srdci katolicismus, nebo pravoslaví. Důležité je nyní to, že Mercedes-Benz S má velmi silný potenciál jejich víru nalomit.
BMW 730d
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2993 cm3
Maximální výkon: 170 kW
Převodovka: 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 238 km/hod.
Průměrná spotřeba: 8,2 litru na 100 km
Základní cena: 2 010 300 Kč
Klady
+ uhlazený projev motoru
+ bravurní převodovka
+ nižší cena (v porovnání s dieselovým Mercedesem o více než sto tisíc)
Zápory
- oproti S350 horší komfort jízdy
- komplikovaný iDrive
Mercedes-Benz S350
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 3498 cm3
Maximální výkon: 200 kW
Převodovka: 7stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 250 km/hod.
Průměrná spotřeba: 10,3 litru na 100 km
Základní cena: 2 249 000 Kč
Klady
+ intuitivní ovládání jakékoliv z funkcí
+ výjimečně dobrý podvozek
+ luxusní interiér
Zápory
- méně kultivovaný motor
- plasty dolní části středové konzole