PAŘÍŽ (han) - Továrna francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën a japonské Toyoty v Kolíně by se nakonec přece jen mohla dočkat motorárny. Koncern minulé úterý podepsal v Paříži s americkým Fordem dohodu o společném rozšíření výroby naftových motorů. Ty se budou vyrábět nejdříve ve francouzském Trémery, později hodlají obě firmy produkovat agregáty ještě na dvou dalších místech v Evropě. „Zatím ještě není zřejmé, kde to bude,“ řekl člen představenstva PSA Gilles Michel, který neupřesnil, zda se uvažuje o lokalitách ve východní části kontinentu. Té ale nahrává skutečnost, že automobilky chtějí snížit výrobní náklady u nové produkce na co nejnižší úroveň. „Naším cílem bude maximální efektivita,“ uvedl v paláci na Champs Elysées viceprezident Fordu Motor Europe Derrick Kuzak.
Městu na Labi nahrává skutečnost, že slabší ze dvou nových jednotek se bude montovat do kolínského minivozu. „Místo pro motorárnu by v kolínské průmyslové zóně ještě bylo,“ řekl týdeníku EURO šéf CzechInvestu Martin Jahn. Otázkou ale je, zda by se výstavba nového závodu investorům vyplatila. Prezident Toyoty Fujio Cho se nechal minulý rok na jaře v Kolíně slyšet, že produkce motorů je efektivní až v případě, kdy závod vyrábí alespoň milion aut ročně. Z Kolína bude od roku 2005 vyjíždět „jen“ 300 tisíc nových strojů. Mezitím se ale PSA Peugeot Citroën rozhodl investovat do továrny ve slovenské Trnavě, kde bude o rok později sjíždět z pásů dalších 300 tisíc aut. A pokud by pohonné jednotky z Kolína odebíral i Ford, výroba by se nakonec mohla milionu kusů přiblížit.
Vyrábět se mají dva vznětové agregáty s technologií přímého vstřikování common-rail o zdvihovém objemu 1,6 a dva litry. Měly by se postupně objevovat v nabídce automobilek od druhého pololetí roku 2003. „Slabší pohonná jednotka se objeví pod kapotou aut z Kolína,“ potvrdil v Paříži týdeníku EURO zdroj blízký vedení francouzského koncernu. Celkové náklady na vývoj obou motorů se přiblíží jedné miliardě eur, po dosažení plné výrobní kapacity se bude roční produkce pohybovat okolo 1 600 000 agregátů.
Jednašestkový motor se bude vyrábět ve dvou provedeních o výkonu 110, respektive 90, koní a měl by se objevit v celkem sedmatřiceti verzích automobilů obou koncernů. Agregát je celohliníkový, což konstruktérům umožnilo dosáhnout poměrně nízké hmotnosti 120 kilogramů a předurčilo ho k montáži právě do malých vozů. Pokročilá technologie nové generace common-rail má být zárukou nižší spotřeby, lepších dynamických vlastností a akustických parametrů, menších vibrací a dalšího snížení emisí. Už začátkem roku 2004 prý budou tyto motory v některých verzích díky kombinaci s filtrem pevných částic dosahovat mimořádně nízkých emisních hodnot a budou s ročním předstihem splňovat normu Euro IV. Ta by měla začít platit v lednu 2005.