HISTORIE PROJEKTU Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) se chystá na ostrý start. V této souvislosti dojde i ke spuštění druhé směny. Třetí směna má nastoupit od září, kdy se továrna rozjede na maximální výkon.
HISTORIE PROJEKTU
Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) se chystá na ostrý start. V této souvislosti dojde i ke spuštění druhé směny. Třetí směna má nastoupit od září, kdy se továrna rozjede na maximální výkon.
Počátky budování nové automobilky v České republice sahají do konce roku 2001, kdy se tehdejší vládě premiéra Miloše Zemana podařilo do Kolína přitáhnout mamutího investora.
Samotná výstavba továrny začala na podzim roku 2002, hrubá stavba trvala jen něco málo přes jeden rok. Původní výše investice se plánovala na 1,5 miliardy eur (v současném kurzu eura a koruny přibližně 45 miliard korun) a tyto náklady si měly mezi sebou svorně rozdělit všechny tři značky, jejichž modely se v Kolíně vyrábějí. Přesně 28. února 2005 odstartovala zkušební výroba, tři měsíce poté se rozbíhá ostrý provoz.
SPOLEČNÁ PLATFORMA
Tři automobilové značky Peugeot, Citroen a Toyota se nespojily pouze při vybudování továrny, ale rovněž při návrhu vozů, které opouštějí její výrobní linky. Ač všechny tři vozy, tedy konkrétně Peugeot 107, Citroen C1 a Toyota Aygo, rozhodně vnějším vzhledem nezapřou příslušnost k dané značce, jejich podvozek je prakticky stejný. První dva uvedené modely mají konec konců k sobě velmi blízko i celkovou vizáží.
Světová výstavní premiéra všech tří nových automobilů byla na březnovém autosalonu v Ženevě, česká výstavní premiéra se chystá na začátek června do Brna. Nutno zdůraznit, že ač kolínská auta k sobě mají velice blízko a vznikají pod jednou střechou, na trhu se vůči sobě budou chovat jako velmi tvrdá konkurence.
CÍLOVÁ KAPACITA: 300 TISÍC AUT ROČNĚ
Jak už bylo řečeno, první vozy všech tří značek sjely z výrobních linek na konci února. Tedy alespoň první oficiální vozy. Ještě před tímto datem se v rámci zkoušek vyrobilo pár zkušebních vzorků, které však byly určeny k likvidaci. Plná kapacita automobilky by měla být 300 tisíc vyrobených vozů ročně a dosáhnout této mety by se mělo v první polovině příštího roku. Drtivá většina produkce půjde samozřejmě na export. Kolínská auta jsou určena výhradně pro evropské trhy. Kolik vozů se v Kolíně vyrobí letos je ale tajemstvím. „Máme samozřejmě svůj plán, nebudeme ho ale zveřejňovat,“ uvedl prezident TPCA Masatake Enomoto. Tajemstvím ale rozhodně není cena vozů na českém trhu, která se u základní verze Peugeotu 107 a Citroenu C1 bude pohybovat pod hranicí 237 tisíc korun. Toyota zatím přesnou cenu modelu Aygo nezveřejnila.
Nová automobilka patří podle Enomota k nejmodernějším ve světě. A to se ještě podařilo o 200 až 300 milionů eur (zhruba šest až devět miliardy korun) snížit celkové investiční náklady. Továrna má k dnešnímu dni zhruba 2500 zaměstnanců, cílový stav je tři tisíce lidí pracujících ve třech směnách.
DÁLNICE POUZE POLOVIČNÍ
Ne všechno je tak růžové, jak se může zdát při pohledu na nové modely opouštějící výrobní linky. Management společnosti TPCA trápí zejména nesplněný vládní slib, že do konce letošního roku bude továrna napojená na dálnici D 11. „Pokud se to nepodaří, bude to jednoznačné nesplnění slibu české vlády,“ tvrdí mluvčí TPCA Matěj Matolín.
Výstavbu dalšího úseku dálnice D 11, která v budoucnu spojí Prahu s Hradcem Králové, komplikovaly spory zejména s ekology. Od minulého roku se však už staví a mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření tvrdí, že do konce letošního roku bude pro potřeby nejen firmy TPCA sloužit alespoň polovina budované dálnice. „Umožní to hladké zásobování výroby v automobilce a zároveň uvolní provoz v dopravně přetíženém Chlumci nad Cidlinou,“ říká Hoření.
SLÍBENÉ BYTY ZATÍM NEBUDOU
Ani další slib se vládě nepodaří zcela naplnit. Celkem 850 bytů, které měl stát ve spolupráci s městem Kolínem postavit do poloviny letošního roku pro zaměstnance automobilky, rovněž letos nebudou. Firma by jich měla do konce roku dostat maximálně tři sta. „Jsme z toho roztrpčeni. Naši zaměstnanci totiž žijí provizorně na ubytovnách,“ podotýká Matolín.
Podle informací z kolínské radnice vzniklo zpoždění ve výstavbě bytů zejména na ministerstvu pro místní rozvoj, které prý příliš pozdě zajistilo projekty pro stavbu.
Tabulka
SROVNÁNÍ TPCA A ŠKODA AUTO
TPCA ákoda Auto
produkce 300 tisíc ks 450 tisíc ks
počet modelů 3 4
dodavatelé z Česka 75 % dílů 60 % dílů
počet zaměstnanců 3000 20 000
podíl exportu 80 % 84 %