Toyoty by se měly podobat prototypu ES 3
Jak budou vypadat a kolik budou stát budoucí minivozy, které se budou vyrábět v Kolíně? Zatím je pouze jisté, že vyjdou na méně než osm tisíc eur, tedy 240 tisíc korun. „Budou levnější než naše nejmenší vozy Peugeot 106 a Citroën Saxo,“ říká šéf koncernu PSA Jean-Martin Folz. Právě tyto modely se prodávají za plus minus osm tisíc eur.
Odpověď na otázku, jak budou auta vypadat, minulý týden nepřinesl. Sám šéf koncernu PSA podobu budoucích Peugeotů a Citroënů ani nezná. „Teprve jsme vyhlásili designérskou soutěž, sami jsme zvědavi, jaké návrhy se nám sejdou,“ tvrdí Folz.
Z Kolínské továrny budou vyjíždět tři rozdílné modely na jednom podvozku. Předběžné plány počítají s roční produkcí 120 000 Peugeotů a 80 000 citroënů, zbývajících sto tisíc aut ponese značku Toyota. Týdeníku EURO se podařilo zjistit, že Japonci už mají v otázce designu jasněji než Francouzi. Jejich budoucí minivůz bude mít zřejmě nejblíže k současnému pokročilému prototypu s označením ES3, který byl loni v září vystaven na frankfurtském autosalonu. Je určen k přepravě čtyř dospělých osob - ve městě i na dálnicích. Velmi lehký moderní automobil s hliníkovou karoserií, poháněný přeplňovaným dieselem 1,4 litru s přímým vstřikováním paliva, má mít ve spojení s bezstupňovou samočinnou převodovkou průměrnou spotřebu jen 2,7 litru nafty na 100 km.
Dva motory.
Na rozdíl od designu lze odhadnout typ podvozku i motory budoucí „kolínské rakety“. Vzhledem k tomu, že vývoj vozu pro kolínský závod má na starosti především Toyota, dá se předpokládat, že základem vozů s japonským označením bude platforma Toyota B ve své kratší verzi s rozvorem náprav 2370 mm a rozchody kol 1450/1430 mm, jako má yaris (existuje totiž i verze s rozvorem 2500 mm).
Z toho důvodu nejspíše budou stejného původu i pohonné jednotky. „Auto bude mít dvě motorové verze – jeden naftový agregát 1,4 litru, který bude dodávat Peugeot a litrový benzinový motor, který vyrobí Toyota,“ řekl týdeníku EURO tiskový pracovník Toyoty Masashi Honda. Je tedy zřejmé, že PSA nabídne svůj agregát 1,4 Hdi, který vyvinul ve spolupráci s Fordem (jeho osmiventilová verze má výkon 44 kW). Toyota dá zřejmě do hry svoji litrovou jednotku z Yarisu.
Saxo nekončí.
Které zákazníky má vlastně minivůz oslovovat? Vždyť Toyota, Peugeot i Citroën už své malé stroje na trhu mají – jde o Yaris a již zmíněnou „stošestku“ a Saxo, které se pohybuje cenově na hranici dvou set tisíc korun. „Cílovou skupinou nového minivozu budou převážně zákazníci, kteří v současnosti nakupují ojeté vozy či základní nebo staré modely aut,“ uvedla agentura CzechInvest.
Dříve uváděný odhad prodejní ceny nového auta z Kolína ve výši 6000 eur (tedy méně než 200 000 Kč) patrně vychází z cenové kategorie, kterou před dvěma lety ohlásil prezident Renaultu Louis Schweitzer. „Šestitisícové“ auto, které chce pro potřeby východní Evropy Renault vyrábět v Rumunsku pod značkou Dacia, by nepochybně bylo snem nejednoho českého motoristy. Tato cenová úroveň ale vychází z podmínek Rumunska, Bulharska či postsovětských republik, které dosud nemají tak přísnou legislativu týkající se především emisních a bezpečnostních předpisů. Ve státech Evropské unie nebo v zemích připravujících se ke vstupu nelze při dodržení všech požadavků EHK této hranice dosáhnout, pokud má být projekt ziskový. Zvláště když objem výroby je vzhledem k vývojovým nákladům a potřebě rozsáhlých investic do výroby stále ještě relativně malý.
Reálná cena se tedy nutně bude blížit úrovni odpovídající dnešním 230 tisícům korun. Tomu by odpovídalo i uváděné použití nejmodernějších pohonných jednotek.
Každopádně je po minulé středě jasné, že informace o tom, že nový společný vůz nahradí ve výrobním programu Toyotu Yaris, Peugeot 106 a Citroen Saxo, jsou mylné. Tyto modely se totiž vyrábějí v několikanásobně větším počtu, než bude plánovaná kapacita kolínské automobilky. Navíc pro evropskou produkci yarisu Toyota před rokem otevřela novou továrnu ve francouzském Valenciennes.
Konkurenti.
Nový minivůz z Kolína přijde na trh v době, kdy budou v prodeji také miniauta konkurentů. DaimlerChrysler již 1. dubna uvedl do České republiky svého dvoumístného Smarta a do dvou let chce na evropský trh uvést jeho čtyřdveřovou verzi. V Evropě by se měly objevit i nové minivozy značky Mitsubishi. Další konkurencí - byť nepřímou - budou škodovky z Mladé Boleslavi. „Budoucí vozy z Kolína za konkurenci nepovažujeme, protože jsou menší než Fabia, a tak nezasahují do našeho segmentu zákazníků,“ říká mluvčí Škody Auto Milan Smutný. Je ale skutečností, že si Fabii už dnes řada rodin kupuje jako druhé auto, určené hlavně k nákupům a kratším trasám po městě. Při očekávaném hospodářském růstu po vstupu do Evropské unie a ekonomickém sílení rodinných rozpočtů by se mohl malý vůz z Kolína stát pro Fabii vážnou hrozbou.