VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA AYGO Polabská miniauta už útočí na Evropu. Profit jako první z nich vyzkoušel v minulém týdnu Toyotu Aygo. V pětidveřovém provedení vyjde v nejlevnější verzi a 264 900 korun. Poprvé po dlouhé době zase někdo v Čechách vyrábí velkosériově jiná auta než škodovky.
VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA AYGO Polabská miniauta už útočí na Evropu. Profit jako první z nich vyzkoušel v minulém týdnu Toyotu Aygo. V pětidveřovém provedení vyjde v nejlevnější verzi a 264 900 korun.
Poprvé po dlouhé době zase někdo v Čechách vyrábí velkosériově jiná auta než škodovky. Jde o trojici zahraničních značek, Toyota, Peugeot a Citroen, které letos zahájily produkci svých miniaut ve středočeském Kolíně. Vůz Toyoty dostal jméno Aygo, my jsme jej měli k dispozici v pětidveřovém provedení s benzinovým jednolitrovým motorem pod kapotou. Co nás zajímalo u čtyřmístného miniauta jako první, byl jeho vnitřní prostor. Vpředu se sedí prakticky bez omezení, jako ve standardním malém autě. Horší je to s nohama posádky na zadních sedadlech, jsou to spíše místa pro děti. Takto bylo ostatně aygo i koncipováno - jako druhé auto do rodiny, které bude plnit roli nákupní tašky. Dlouhá jízda ve čtyřech by byla utrpením. Pořád je to ale lepší než u konkurenčního smartu, který má jen dvě místa. V aygu lze na kratší trase čtyři dospělé převézt.
VZADU JE JEN OKNO
Platí to i kufru se základním objemem 139 litrů, což je zhruba polovina zavazadelníku fabie. V aygu je tak místo pro dvě sportovní tašky. Převážení většího nákladu lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, pak je pod střechou více než 700 litrů prostoru. Takže by se tam vešla třeba pračka nebo dětský kočárek. Nakládání ale ztěžuje skutečnost, že zadní páté dveře vlastně nejsou dveřmi, vyklápí se jen okno. Dole tak zůstane hrana, která nakládání ztěžuje.
Příjemným překvapením je motor a vůbec jízdní vlastnosti ayga. Umí jet až 160 kilometrů v hodině a slušně zrychluje, takže na silnici jasně poráží favority i většinu felicií. Dobře drží stopu i ve vysokých rychlostech. Je ale lepší mít manuální převodovku, automat, který jsme měli v testovacím autě, nás dost zklamal. Má pomalé nástupy, v kopcích si ho člověk musí přehodit na sekvenční ruční řazení. Spotřeba se při testu pohybovala kolem pěti litrů benzinu na sto kilometrů jízdy.
KOMFORT ZA PŘÍPLATEK
A co komfort v kabině? Aygo nabízí všechny standardy malého auta, za některé je ale třeba připlatit. Má v nabídce přední airbagy pro řidiče i spolujezdce, postranní airbagy. Oproti peugeotu s citroenem má navíc posilovač řízení a autorádio s CD. V lepší výbavě Aygo+ za 284 900 korun je oproti výbavě francouzské dvojice autorádio s CD a šesti reproduktory. Otáčkoměr je možné mít pouze s klimatizací (celkem za 25 tisíc korun), robotizovaná převodovka 2-Tronic stojí dvacet tisíc. Hliníková kola v kombinaci s mlhovkami vytáhne z kapsy 12 000, metalický lak vyjde na 8000 korun. Náš testovací vůz měl například cenu plných 334 900 korun.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Vůz je určen pro celou Evropu, a tak ho určitě ocení prodejci například na středozemských ostrovech, kde jsou úzké uličky a málo místa k parkování. Udělá jim lepší službu než konkurenční dvoumístný smart. V českých podmínkách se dají k převážení nákladu využít větší auta.
PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ
Aygo umí jet až 160 kilometrů v hodině a slušně zrychluje, takže na silnici jasně poráží favority i většinu felicií. Dobře drží stopu také ve vysokých rychlostech, asi k tomu přispívá fakt, že Toyota je nejtěžší ze všech kolínských aut.
NEPŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ Zvláštně působí palubní deska. Je tam trochu příliš laciných plastů, třeba ovladač výkonu větráku připomíná špunt, jakým instalatéři uzavírají hadice. Navíc je nepodsvícený, takže jej řidič v noci obtížně hledá. TECHNICKÉ ÚDAJE**
Motor zážehový tříválec
Objem válců jeden litr
Výkon 50 kW
Zrychlení 0-100 km/h 14,9 s
Nejvyšší rychlost 157 km/h
Komb. spotřeba 4,6 l/100 km
Kufr 139 litrů
Cena (nejlevnější) 264 900 Kč