Evropská unie finišuje Dohodu o volném obchodu s Peru a Kolumbií. Díky ní Peru odstraní celní sazbu pro 80 procent evropských vývozů. Na kolumbijské straně bude clo okamžitě sníženo na nulu pro 65 procent vývozů.
Nová Dohoda o volném obchodu Evropské unie s Peru a Kolumbií by měla ušetřit evropským firmám zhruba až půl miliardy eur na celních sazbách. Ty by měly být u průmyslových výrobků do 10 let zcela odstraněny. Dohoda však přináší mnoho dalších výhod, jejichž hodnotu nelze přesně vyčíslit, ale které pro firmy znamenají značnou úlevu. Jde především o snadnější přístup k veřejným zakázkám, vyšší úroveň ochrany práv k duševnímu vlastnictví nebo odstranění některých technických opatření, která ztěžují obchod.
„Dohoda je důležitá zejména v současné ekonomické situaci,“ uvedla dánská ministryně obchodu Pia Olsen Dyhr, která předsedala březnovému ministerskému zasedání, na němž EU úmluvu schválila. Opatření by mohla vstoupit v platnost do konce tohoto roku. Dohoda zároveň nabízí možnost dalším dvěma zemím Andského společenství, Ekvádoru a Bolívii, se k dohodě dodatečně připojit.
Zájem České republiky o tento region by mohla podtrhnout i plánovaná červnová cesta ministra průmyslu obchodu Martina Kuby, který do Kolumbie přiveze také zástupce českých firem.
Vývoz má vzrůst o 12 procent
Nyní záleží na českých firmách, jak dokáží zlepšených podmínek využít. Kolumbie a Peru jsou zatím pro české podniky dost vzdálené a exotické trhy. V minulém roce na ně vyvezly zboží jen za 945 milionů korun, což je pouze 0,04 procenta z celkového českého exportu.
Průměrné celní zatížení na dovozy do Kolumbie je v současné době 12,5 procenta, v případě Peru je to 5,5 procenta. Čeští vývozci tak zaplatili v roce 2011 na clech u sedmi hlavních vyvážených výrobků částku 49,5 milionu korun.
„Očekávané dopady dohody by z hlediska logiky odhadnutých efektů byly tím lepší, čím více se v budoucnu podaří ČR zlepšit schopnost exportovat na tyto trhy,“ predikuje Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) ve své Studii dopadů uzavření Obchodní dohody mezi EU a Kolumbií a Peru na ekonomiku ČR. Na základě modelu všeobecné rovnováhy (CGE) se v důsledku dohody předpokládá mírné zvýšení HDP České republiky a nárůst exportu do Peru a Kolumbie o 12 procent.
Největší nárůst vývozů by měl zaznamenat sektor textilu a oděvů, a to o 30 procent. Předpokládá se, že by se měl zvýšit i vývoz automobilů a dopravních prostředků o 29 procent, výrobků lehkého průmyslu o 20 procent, potravinářských výrobků o 17 procent a výrobků těžkého průmyslu o 15 procent.
Zlevní vývoz prasečích střívek
nebo syrovátky
Po vstupu dohody v platnost odstraní Peru celní sazbu pro 80 procent evropských vývozů, na kolumbijské straně bude clo okamžitě sníženo na nulu pro 65 procent vývozů.
Zlevní se tak například vývoz umělých střívek, která se stávají v poslední době exportním hitem. Českobudějovická firma Viscofan CZ je v současné době dodává do více než 110 zemí. Umělá střívka tvoří šest procent celkového českého vývozu do Kolumbie a momentálně jsou zatížena clem ve výši pět procent.
Zaradují se i výrobci turbovrtulových pohonů a silničních vibračních válců, kde je současná celní sazba rovněž pětiprocentní. Plné liberalizace bude dnem vstupu dohody v platnost dosaženo v odvětví zemědělského zařízení, stavebního materiálu, lékařského vybavení, oceli, výrobků informačních technologií, textilu, oblečení, keramiky, strojírenských výrobků a optických přístrojů. Do pěti let poté bude clo odstraněno u dalších 18 procent položek v Kolumbii a šesti procent položek v Peru.
Nejdelší přechodné období 10 let se vztahuje na výrobky, u nichž je potřeba zachovat jistou dobu na adaptaci domácího trhu. Jedná se například o kuchyňské nádobí ze dřeva, toaletní papír, sešity, plastové kojenecké lahve, kožené rukavice či zápalky.
U zemědělských výrobků jsou sjednaná liberalizační období o něco delší, nejdelší je 17 let. Pozitivní je, že současná dvacetiprocentní cla na syrovátku, která tvoří celých sedm procent českého vývozu do Kolumbie, budou odstraněna do tří let.
Na auta je dnes clo 35 procent, také půjde dolů
Českému exportu do Kolumbie tradičně vévodí osobní automobily. Počet vyvezených aut dle českých statistik však není nijak závratný. V roce 2010 se do Kolumbie vyvezlo 537 automobilů, do Peru to bylo pouze 72. Clo na jejich vývoz je v současné době 35 procent.
Po vstupu dohody v platnost dojde v sedmiletém období k postupnému snižování celního zatížení až na nulu. Evropská unie má v této oblasti mírně navrch oproti USA, které si ve své dohodě sjednalo přechodné období 10 let. V případě Peru je liberalizace u osobních automobilů rozdělena podle obsahu motorů. Osobní automobily s obsahem motorů nad 3 000 cm3 budou liberalizovány ihned. Osobní automobily s obsahem motorů v rozmezí 1 600 cm3 – 3 000 cm3 budou liberalizovány do šesti let a automobily s obsahem motorů do 1 600 cm3 budou liberalizovány do 10 let.
Čechům asi zlevní banány
A co přinese dohoda českým spotřebitelům? Pravděpodobně zlevní oblíbené banány, které jsou nyní jedinou dováženou položkou z Kolumbie, na kterou jsou uvalena cla. Jak Peru, tak Kolumbie totiž mají v současné době bezcelní přístup pro většinu svých výrobků, a to v rámci preferenčního zacházení poskytovaného EU rozvojovým zemím, tzv. GSP+. Další dovážené produkty jako káva, rybí moučka, karafiáty, pastilky proti kašli nebo zinkové desky se již nyní dovážejí zcela bezcelně.
Zmizí i restrikce na dovoz ojetin nebo alkoholu
Dohoda s Kolumbií a Peru patří k nové generaci dohod o volném obchodu, které EU začala vyjednávat se svými partnery poté, co jednání o multilaterální liberalizaci v rámci WTO (Světové obchodní organizace) vyhodnotila jako „běh na velmi dlouhou trať“.
První taková dohoda vstoupila v platnost v loňském roce s Korejskou republikou. Dohoda s Kolumbií a Peru je druhou v pořadí. Jedná se o komplexní obchodní dohodu, která kromě eliminace celních sazeb stanovuje závazná pravidla i pro další oblasti, jako jsou netarifní a technické překážky obchodu, ochrana práv k duševnímu vlastnictví, služby a veřejné zakázky.
Na základě dohody bude například do dvou let zrušen peruánský zvláštní režim pro dovoz ojetých automobilů. Dále budou eliminovány diskriminační elementy daňového systému pro alkoholické nápoje v Kolumbii. Tato země se rovněž zavázala, že režim E85, který by nařizoval používat 85 procent palivové biosložky, nebude pro evropské firmy závazný.
Evropské firmy na základě dohody získají možnost usadit se na kolumbijském nebo peruánském trhu v řadě oblastí, včetně zpracovatelského průmyslu, odvětví služeb, výroby energie nebo těžby. Dohoda rovněž usnadňuje poskytování služeb v řadě sektorů s klíčovým významem pro EU, jako jsou finanční služby, podnikatelské služby nebo telekomunikační služby. V oblasti práv k duševnímu vlastnictví dohoda ustavuje konkrétní mechanismy, které zajistí jejich efektivní vymáhání a transparentnost registračního procesu ochranných známek.
Vstupem dohody v platnost rovněž získá ochranu zhruba 200 evropských zeměpisných označení, mezi nimi i českobudějovické pivo na kolumbijském trhu. Řadu nových příležitostí přinese i otevření trhu veřejných zakázek, a to nejen na centrální úrovni, ale i na úrovni místní samosprávy. České firmy se tak dostanou k projektům financovaných ze státních prostředků.