Krajské volby budou pro všechny strany důležitou prověrkou.
Dva roky volebního klidu jsou u konce. Teď nás zase v nejbližších třech letech čeká každoročně nejméně jedno volební klání a mezi nimi už příští rok i to nejdůležitější, tedy to o Poslaneckou sněmovnu. A tak jak se v posledních letech totálně obměnily tváře na volebních billboardech, vystřídala se postupně prakticky celá parta volebních stratégů a politických marketingových odborníků, kteří ony tváře tlačí k moci.
Krajské volby, do nichž zbývá už jen pár týdnů, jsou odjakživa generální zkouškou na volby poslanecké, a přestože jde o krajská zastupitelstva, tak do značné míry rozhodují o osudu partajních lídrů, kteří vůbec nekandidují. Odpovídá tomu i důraz na stranický marketing a personální zbrojení, jemuž se věnujeme v tomto článku.
Regionální samospráva protlačená socialisty na začátku století zatím nachází smysl fakticky pouze jako čerpadlo a distributor evropských dotací do systému živícího významnou část partajního aparátu všech politických stran. Skandálů přicházejících z tohoto nekonečného zdroje již bylo mnoho. A bude mimochodem zajímavé sledovat, jak se s tímto rizikem vyrovná protikorupční hnutí ANO, pokud se mu podaří etablovat se na krajské úrovni v nějakém významnějším rozsahu.
Zdá se, že hnutí ANO má docela našlápnuto, a to nejen díky masivní a hodně jednostranné medializaci policejní reorganizace v titulech Agrofertu.
Ozvěny doléhající do politických kuloárů například z partajního ministerstva dopravy naznačují, že schopnost splynout se zavedenými pořádky je velmi slušná a může to být nezanedbatelná mina pod budoucími kampaněmi. Hlavně ale platí, že i v krajských volbách dominují témata celostátní a lokální, regionální problémy mají v zásadě jen okrajový význam.
Jinak se zdá, že hnutí ANO má docela našlápnuto, a to nejen díky masivní a hodně jednostranné medializaci policejní reorganizace v titulech Agrofertu.
I když budování obrazu Česka prolezlého korupcí nejen v politice, ale i v policii a všude jinde zůstává základem politického marketingu této strany, objevují volební poradci nová témata každý den. Skoro to vypadá, jako by mu konkurenti chtěli dodat mermomocí nějakou další munici. Extempore socialistického hejtmana Haška s tajnou tiskovou mluvčí Mrencovou je bizarní nejen osobností ženy, kolem které se kauza točí, ale i demonstrací hlouposti a arogance ze strany hejtmana. Ale jestli volič nechce někoho více než člověka s korupční pověstí, tak rozhodně arogantního troubu.
Zprava pak politicky zcela vyklidila pole ODS, která by měla logicky sbírat body na všech možných krizích Evropské unie a zejména na nezvládnuté a nezvladatelné migrační vlně, která se sice Česka přímo netýká, ale lidé dobře vědí, že jejich životy tak jako tak ovlivní. Přenechání těchto tradičních a ve všech nadcházejících volbách klíčových témat Andreji Babišovi nevypovídá o schopnostech politického marketingu české pravice nic moc pozitivního.
Přečtěte si další komentáře autora:
Nakonec i pro voliče socialistů a lidovců jsou tato témata evidentně palčivější než řeči o udržování dopravní obslužnosti či zvyšování minimální mzdy. A pro ty, kteří Andreje Babiše zrovna nemusejí, bude zklamáním i to, že volebním tématem se nestane ani ministerská neúspěšnost předsedy a majitele ANO.
Pro nikoho nebude nijak zvlášť podstatné, že tvrdá čísla dokazují blamáž kontrolních hlášení, která přinesou oproti původním velkoústým slibům jen zcela bezvýznamné zlepšení výběru DPH. Lze očekávat, že podobně dopadne i elektronická evidence tržeb. A neprosadí se ani to, že přes vysoký růst ekonomiky není stát schopen s tímto vedením hospodařit bez deficitů a utrácí se čím dál více, místo aby se něco užitečného stavělo. Tedy v případě, že se Andrejovi marketéři neprojeví jako naprostí neumětelové a jejich boss je bude alespoň občas poslouchat.
Dále čtěte:
Politici našli nový způsob, jak zaměstnat příbuzné
Deník Sme má jasno: Babiš je hrozba