Tento týden jsme byli svědky ostudného dramatu o zavádění nového registru vozidel. Ale dost možná to je slabý odvar toho, co teprve přijde – základní registry.
Server, dva, záloha, několik set klientských stanic a databáze s pár miliony položek. V oblasti korporátních informačních systémů nic neobvyklého. Systém se připraví, odzkouší, projde zátěžovými testy a jednoho dne se překlopí do ostrého provozu. Ne tak v české státní správě. Po fiasku při zavádění systému pro správu sociálních dávek tu máme další příklad, jak se to nemá dělat – registr vozidel.
Černý IT humor, který vyjde draho
Když se první prázdninový týden uzavřely regionální registry vozidel, měli jsme pro to pochopení. Zaváděl se nový systém, přičemž bylo nutné přejít na nový hardware, převést starou databázi a zaškolit stovky úředníků. O to větší nepochopení přišlo v pondělí, když ani po týdnu příprav nebyl systém schopen provozu.
Čtěte také: Marná práce: ministerstvo se vrací ke starému registru vozidel
Po pár minutách ostrého provozu došlo k výpadku a trvalo půl dne, než se systém podařilo z části rozjet. To svědčí o nepřipravenosti samotného systému či jeho infrastruktury, ale také o nepochopitelně zanedbané záloze. Když už se někde systém podařilo rozjet, ukázalo se, že při převodu databází došlo k zavedení hromady chyb. Vše vyvrcholilo oznámením z ministerstva, že se po týdnu lapálií přejde ke starému systému. Nicméně nakonec se zůstane u nového, chyby se prý už podařilo eliminovat.
Uplynulý týden hrál na nervy jak dotčeným úředníkům, tak všem, kteří potřebovali registr využít. Někdo bez nových SPZ nemohl odjet na plánovanou dovolenou, ale třeba takoví dopravci přichází každý den až o 12 tisíc korun, když není možné nový náklaďák zapojit do práce. Dle reportáže Českého rozhlasu se přitom v Česku registruje přibližně 600 nákladních aut každý měsíc a týdenní výpadek registru tak může souhrnem napáchat škody v milionech. A o ušlé zisky se již hlásí první žadatelé. Už tak drahý registr vyjde ještě dráž.
Konektivita, komponenty, clustery... prostě to nefunguje
Za vývojem nového registru stojí firma ATS-Telcom, respektive její subdodavatelé. Proč zrovna tato firma? Bohužel ne proto, že by vyhrála regulérní výběrové řízení. Jak upozornil už v květnu Týden, zakázka byla nakonec přidělena napřímo pod dřívější rámcovou dohodou se společností ATS-Telcom, která důležitý registr vozidel prováděla jen jako doplněk za dříve sjednané a doposud nevyčerpané služby objednané ministerstvem. Vše spělo k zanedbání a scénáři, který jsme tento týden zažili.
Nechme stranou politiku a pochybné přidělení důležité zakázky za desítky milionů korun. Zajímavější pro nás bylo sledovat veřejnosti upouštěné informace, jako například zdůvodnění prvotního kolapsu. „Použitá topologie využitého řešení je závislá na plné funkčnosti následujících komponent: síťová konektivita, dostupnost diskového pole a funkčnost databázového clusteru. Z analýzy příčin výpadku systému (dostupných logů) je prokazatelné, že došlo k výpadku minimálně jedné z těchto klíčových komponent,“ řekl k příčinám výpadku Martin Tůma z ATS-Telcom a neřekl tím vlastně vůbec nic. Snad jen to, že ony klíčové komponenty nebyly řádně otestovány a nemají operativní zálohy.
Z reportáží České televize a Českého rozhlasu přímo na pracovištích registrů vyplynulo, že zavádění systému bylo uspěchané, testování proběhlo jen na vývojové verzi aplikace a malém zlomku dat. Velmi časté jsou problémy s tiskem (zřejmě kvůli nekompatibilitě se staršími tiskárnami) a nejasnosti jsou i s provozem samotné aplikace, ke které úředníci dostali pětisetstránkový (!) manuál. Oficiálně jsme ale kýžené podrobnější technické informace přímo od zúčastněných stran zatím neobdrželi.
Ministr dopravy Pavel Dobeš nicméně včera večer dospěl k závěru, že klíčové chyby systému byly odstraněny a není důvod k záchraně v podobě dočasného přechodu na starý systém. Ovšem je tu ještě jiný problém, na který upozorňuje iDnes – nemalá část dat zadaných tento týden je ztracena a bude se spoléhat na to, že úředníci mají zálohu alespoň v papírové podobě, kterou do systému budou muset přepsat znovu. V horším případě budou muset lidé zpátky na úřady.
Kdyby jen registr vozidel...
Informační systémy pro státní správu by měli být v ideálním světě ukázkovým příkladem. Registr vozidel je bohužel spíše opačný extrém. Odhaluje mimo jiné netransparentní zadání zakázky bez výběrového řízení, která je i přes svou důležitost jen „přílepkem“ rámcové smlouvy na dodávky IT služeb, přičemž ATS-Telcom neměla s vývojem podobných systémů zatím žádné zkušenosti a spoléhala se na subdodavatele.
Problémy s registry vozidel nebo systémem pro správu sociálních dávek se přímo dotkly lidí, kteří přicházeli na úřady. Od prvního červencového se však zaváděly také tzv. základní registry, které občan zatím přímo nezaregistruje, ovšem jsou ještě daleko důležitější. A jak zjistila Lupa, opět se zavádění potýká s chybami a nefunkčností.
Základní registry by měly umožnit sdílení informací napříč úřady. Zkrátka co o vás ví jeden státní úřad, to by už nemusel ověřovat jiný státní úřad. Měla by se tím zjednodušit byrokracie, zrychlit úřední úkony a eliminovat nutnost duplikovaného dokládání ze strany občanů. Přitom by měl mít občan možnost udělit souhlas k vydání vybraných informací i komerčním subjektům – například změnu bydliště byste tak mohli nahlásit jen na jednom úřadě a všechny ostatní státní instituce, ale třeba i banky či dodavatelé energií by se tuto skutečnosti hned dozvěděli.
Jakoby ministerstvo vnitra dopředu počítalo s tím, že se od zavedení základních registrů nečeká nic jiného než kolaps. V červnové tiskové zprávě proto náměstek Radek Šmerda vysvětluje: „Není pravda, že kvůli registrům zkolabují úřady, neboť agendové systémy zůstávají nadále v provozu.“ To je jediné štěstí, jinak by to teprve bylo úřednické rodeo. To ovšem jednoho dne přijde, až si ministerstvo dodá odvahu staré systémy odstavit. Nebo věříte, že by se poučili z chyb a přechod na nový systém bezvadně připravili?