Menu Zavřít

Komerční pohled jsme vynechali

29. 10. 2012
Autor: Euro.cz

Limitovaná edice šperků značky Zorya přinesla dvojici návrhářů uznání podobně nakažlivé jako viry, jimiž se inspirovala

Dokonce i virová nákaza může přinést něco netradičně zajímavého. Třeba kolekci šperků Virus, za niž loni tvůrci značky Zorya získali na Designbloku Cenu šéfredaktorů za nejlepší šperky. V březnu letošního roku pak návrháři Daniel Pošta a Zdeněk Vacek převzali od Akademie designu ČR titul Grand designér roku 2011. „Chtěli jsme udělat něco jiného. Normálně jsme se věnovali věcem, které nás živí a u nichž víceméně víme, že budou fungovat. Při této kolekci jsme se zaměřili na to, co zajímá nás. Komerční pohled jsme vynechali. Opravdu nás překvapil úspěch, který s touto řadou šperků přišel,“ říká Daniel Pošta.

Kolekce Virus působí mezi šperky atypicky.

Její hlavní částí jsou totiž jednoduchá lana prorostlá krystaly. Žádná klasika v podobě drahých kovů a kamenů. Přesto jde o dražší kategorii galerijního šperku a je o něj mezi zákazníky značný zájem. Podobně netradičně jako samotná kolekce vypadá i přístup autorů k procesu navrhování.

„Už před sedmi lety přišli s kolekcí, která zaujala výrazně organickými tvary. To v českém špičkovém šperkařství není příliš obvyklé, protože mu dominuje spíše geometrie. A vysokou kvalitu si jejich tvorba drží nadále. Zároveň však vyniká hravostí a nebojí se pouštět do experimentů,“ říká ředitelka Designbloku Jana Zielinski. Koneckonců vytváření šperku má o něco volnější hranice než například návrh židle nebo sklenice. I tak ale tvrzení autorů, že samotné tvarování pro ně stojí v podstatě až na posledním místě, zní neobvykle.

Tvůrčí proces „Zajímají nás různé souvislosti, které se do tvorby snažíme promítnout. Něco upoutá naši pozornost, zkoumáme to, nastolujeme témata a pak pro ně hledáme výrazové prostředky. Zajímá nás příběh ukrytý mezi řádky,“ přibližuje Daniel Pošta. Slova potvrzuje i Poštova předešlá praxe v holandském studiu Makkink & Bey, kde mimo jiné pracoval na projektu pro vídeňský Design Week.

Zadáním bylo tehdy stolování. Podrobné rešerše začaly u zvyků Habsburků, přičemž Pošta zjistil, že zlatým hřebem večeře byly dezerty, jimž bývaly vyhrazeny zvláštní místnosti. Celý proces shromažďování informací, rozsahem připomínající komplikovaný soudní spis, vedl nakonec k expozici, kde bylo nádobí vytvořené z cukru. Nádobí doplňovaly cukrové květiny a prezentace změny pojetí bohatství v čase i srovnání, kolik cukru na hlavu Rakušané snědí.

Stejně „jednoduše“ vypadala příprava kolekce Virus. Vacka s Poštou zaujal v přírodě proces napadání parazity. Doplnily ho zkušenosti z burz kamenů, kam designéři jezdili pro materiál na další zakázky. „Zjistili jsme, že si můžeme nechat ‚narůst‘ vlastní nerosty. Zavřeli jsme se do ateliéru, který spíše připomínal chemickou laboratoř, a nechali jsme náhrdelníky z lan v roztoku porůst blýskavými krystaly kamence. Postupovali jsme metodou pokus–omyl a zároveň se vrátili do studentských let. Vypočítávali jsme pomocí chemických tabulek odpařování kapalin, hustoty látek a další věci,“ popisuje Vacek.

Vrtěti trhem Úspěch, který kolekci doprovázel, oběma ukázal, že se mohou více věnovat tomu, co je zajímá a baví. Český trh se šperky není zrovna největším trhem na světě, designový šperk se prodává nejvíce v Praze. O značku Zorya mají sice zájem prodejny i v menších městech, většinou jde však o prodej do komise, kdy si klenot může zákazníka hledat i rok. To už je ale aktuální nová kolekce, a tratí tak designéři i obchodníci.

Mimopražským zájemcům pomáhá rovněž internet. Tomu se Vacek s Poštou sice nejdříve bránili, ale jejich náušnice z kolekce Bye Bye Birdie či Peony se už dají pořídit na serveru Designbuy.cz, jiné výtvory lze koupit přes server Prague-art.cz. „Snažíme se navrhovat šperky pro každého. Chceme, aby si naše šperky mohl dovolit i ,obyčejný člověk‘, třebaže musí počítat s tím, že nebudou za stovku.

Je to přece jen ruční malosériová práce. Děláme i z dražších materiálů pro movitější cílovou skupinu a také galerijní nebo sběratelské edice,“ říká Pošta. Zejména v posledně jmenovaných se mohou designéři více „vyřádit“, i když je v Česku trh jinak konzervativní.

Týká se to jak podoby, tak materiálů. Vedou drahé kameny, zlato a stříbro. I proto překvapil úspěch kolekce Virus, která se zaběhlým standardům vymyká použitím netradičních surovin. Úspěch navíc vedl k rozvoji řady, kdy se návrhářům podařilo rozšířit barevnost i tvary krystalů, což prezentovali během letošního pařížského Fashion Weeku na veletrhu Premiere Classe v pařížských Tuileries. Rozpracovaná kolekce se předvede i během listopadu v pražské galerii Minty.

„Jde v podstatě o opozici k části kolekce Virus, která představovala hříčku okázalého objektu z méně vzácných materiálů. Teď vedle toho stavíme decentní a nenápadné šperky z červeného zlata, porostlé například surovými černými diamanty. To už se více podobá oblíbenému generačnímu šperku,“ přibližují novinku Vacek s Poštou.

Materiální meze Nápaditá tvorba Zdeňka Vacka a Daniela Pošty jako by neznala hranic. Netradiční spojování leckdy zdánlivě nepropojitelných materiálů ukazuje kromě Virusu i kolekce Bye Bye Birdie nebo předchozí řada Orchis, která se opět inspirovala přírodou. Šperky připomínající květy orchidejí jsou vyrobeny z ručně broušeného perspexu a bílého nebo červeného zlata. Jednu z originálních broží dokonce Zorya vyrobila na zakázku pro sběratelku broží Madeleine Albrightovou, bývalou ministryni zahraničí USA.

Hranice ale existují, a to právě v případě materiálů. Konzervativnost tuzemských zákazníků nutí designéry k opouštění materiálů, jako je chirurgická ocel. Ta je přitom trvanlivější a náročnější na zpracování než třeba měkké a oxidující stříbro. Většina zákazníků ji má ale spojenou s masovou výrobou, kdy se cena výsledného šperku vejde do stokorun. Hodnotu v ručním zpracování a počtu maximálně stovek kusů už běžný zákazník nevnímá.

„Jsme trhem tlačeni k tomu, jít cestou drahých kovů. Raději bychom pracovali se zajímavými materiály, jako je třeba titan. Lidé s tím ale mají spojený dojem velkosériovosti a cenové kategorie, do které nezapadneme už jen kvůli tomu, že vyrábíme ručně,“ říká Pošta.

Kromě nositelnosti designéři při navrhování a rešeršování řeší i zdravotní dopady pro budoucí majitele svých výtvorů. Berou v potaz možnost, že je někdo alergický na stříbro, že šperky vyrobené spolu s magnety nejsou pro každého, i citlivost lidí na některé kameny. A nemají ambici dělat šperky opravdu pro každého. To by i kvůli povaze trhu muselo jít o spolupráci s nadnárodní značkou nebo obchodním řetězcem. A ty si většinou vystačí bez designérů a jejich originálních návrhů. Pokud by chtěli Pošta s Vackem vyrábět sami, museli by výrobu, která probíhá ve spolupráci s několika zlatníky, změnit na tovární provoz, a to nechtějí. Svoji práci „v malém“ mají dobře zažitou. „Každý z nás má jiné know-how, takže se dobře doplňujeme. Daniel má větší cit pro koncept a vize, já více rozumím řemeslu, technice a detailům,“ přibližuje vystudovaný klenotník Vacek.

Společně se dlouholetí kamarádi poprvé ukázali na Designbloku v roce 2005, kde Zdeněk Vacek představil vlastní výtvory uspořádané v instalaci Daniela Pošty, tehdy studenta designu a architektury na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (VŠUP). „Už tehdy jsme jim udělili tituly Talent roku a za nejlepší instalaci.

I když byli opravdu teprve na začátku, působili jako hotoví designéři. Tvorba měla jasný názor i silné sdělení. Dokonce jsme je nechali vyrobit první trofej pro ocenění Designér roku. Vždy se výborně doplňovali a jejich spolupráce se přirozeně vyvinula a vyústila ve vytvoření společné značky,“ vzpomíná na rozvoj spolupráce Vacka a Pošty i na vznik značky Zorya Jana Zielinski.

Další do paaru „Zvláštní značku pro šperky jsme založili i proto, abychom nebyli zaškatulkovaní jen do této kategorie designu. Lidé jsou občas velmi překvapeni, že děláme dost odlišné projekty,“ vysvětluje Pošta. Jedním z těchto projektů je lustr pro galerii Křehký. Inspirováni kolekcí Virus nechali autoři obrůst krystaly kamence křišťálové světlo společnosti Preciosa. Výsledný lustr, který se za 125 tisíc korun může sám o sobě stát uměleckým dílem, jako by pocházel z trůnního sálu paláce zimní královny. Ve své tvorbě oba návrháři nevynechávají ani sklo, které českému designu dává jméno. Jejich přístup ukazují například sklenice v projektu Paar 2012 pro značku de-sign.cz. Ta oslovila několik návrhářských dvojic a každému přiřadila jednu sklenici. Za necelé tři tisíce korun tak může mít člověk doma ztvárněnou komunikaci členů autorské dvojice a zároveň jistotu, že podobných skleniček do páru bude mít maximálně 30 lidí na světě.

Duo Vacek & Pošta se věnuje také interiérovému nebo konceptuálnímu designu, což ukazují při návrzích ocenění, jako jsou Magnesia za nejlepší studentský film, ceny filmových kritiků, filmového festivalu Mezipatra nebo trofeje pro nejlepší banku a pojišťovnu roku. Ukázali se také při rebrandingu společnosti Euro RSCG na mezinárodní značku Havas během letošního Designbloku. Každé písmeno dostal jeden ze známých designérů a Vacek s Poštou se s materiálem v podobě diplomů vyrovnali po svém. Spálili je a ztvárnili do písmene A. „Samozřejmě také chystáme další kolekci šperků pro značku Zorya, ale dokud ji na jaře příštího roku představíme, víc neřeknu,“ dodává Pošta. l

Daniel Pošta (28) • Studoval architekturu a design na VŠUP v ateliéru Jiřího Pelcla, absolvoval řadu zahraničních stáží, mimo jiné ve studiu Makkink & Bey, příští rok nastupuje na postgraduální studium na Royal College of Art. • Jeho solitérní objekty byly k vidění v New Yorku, Amsterdamu, Berlíně, Budapešti, Brightonu a vystavoval i na vídeňském Design Weeku. • Získal například ocenění za nejlepší prezentaci na Designbloku 2009 nebo první místo v mezinárodní soutěži na návrh výstavních expozic pro firmy DHL, Deutsche Post a Post Bank.

Zdeněk Vacek (32) • Vystudoval obor zlatník a klenotník, zkušenosti sbíral v různých zlatnických ateliérech. • Vystavoval na mnoha mezinárodních veletrzích v New Yorku, Soulu, Berlíně, Miláně nebo ve Frankfurtu nad Mohanem. • Jeho šperky jsou zařazeny do sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, byly vybrány jako oficiální dárkový předmět Českého pavilonu na Expo 2010 v Šanghaji. • Za debutovou kolekci Nympha získal na Designbloku 2005 ocenění Talent roku.

bitcoin_skoleni

Zorya (www.zorya.cz) • Kromě existujícího studia Vacek & Pošta založili Zdeněk s Danielem v roce 2011 značku šperků Zorya. • Nejvýraznější kolekcí je zatím limitovaná řada Virus, která sklidila úspěch nejen na loňském Designbloku, ale autorům vynesla také ocenění Grand designér roku 2011 a mimo jiné účast na prestižním veletrhu Premiere Classe v Tuileries.

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?