Konstrukce podvozku a jeho nastavení hraje u automobilu stěžejní roli – ovlivňuje totiž jeho dynamiku a jízdní komfort. I ty nejmenší změny v konfiguraci dokážou ovlivnit, jak se v autě budete cítit. Na expertech z oddělení vývoje podvozků leží velká odpovědnost. Háček je ale v tom, že jízdní vlastnosti vozidla vnímá každý trochu jinak.
Jak docílit nastavení, které nabídne komfort na dlouhých dálničních cestách, ale zároveň nadchne nadšené řidiče při jízdě na opuštěné zatáčkovité silnici? Takové otázky si pokládá Filip Černý, specialista na jízdní dynamiku, který má ve společnosti ŠKODA AUTO na starost ladění podvozků automobilů. Univerzální podvozek neexistuje
Na začátku ladění dostane vývojář od konstruktérů takzvanou hrubou verzi podvozku. Tu následně konfiguruje tak dlouho, dokud s výsledkem není zcela spokojený. Jedná se o velmi komplexní činnost, a i přesto, že je ŠKODA AUTO součástí koncernu Volkswagen a společně sdílí použité technologie, musí se vše nastavovat individuálně a prakticky od nuly. Každý model má totiž svá specifika a odlišnosti; ať už je to rozvor nebo rozchod kol, či design karoserie.
Finální naladění podvozku, ať už se jedná o tuhost stabilizátorů na přední a zadní nápravě, tuhost nebo délku tlumičových dorazů, či vnitřní naladění tlumičových jednotek a dalších charakteristických dílů, které mají zásadní vliv na elastokinematiku podvozku, už ale závisí na lokálních vývojářích, jejich citu a v neposlední řadě také na tržní orientaci té které značky.
Konfigurace se může upravovat i přímo za jízdy
Něco takového samozřejmě nelze provést z kanceláře. Ladič podvozků testuje všechny provedené úpravy v praxi.
Často využíváme například zkušební polygon VW v Německu. Rozmanitost zdejších tratí a povrchů umožňuje vyzkoušet chování vozu prakticky ve všech představitelných podmínkách. Toto pracoviště je navíc skryté před očima veřejnosti, testovat se zde tak mohou i exkluzivní prototypy, které máme k dispozici většinou rok a půl před oficiálním zahájením prodeje. Pro odladění všech variant podvozků pro daný model potřebujeme minimálně jeden rok intenzivních zkoušek a testování.
K optimálnímu naladění podvozku je vždy potřeba několik variant prototypů – nejčastěji ta nejlehčí, nejtěžší a následně i středně těžká varianta – a samozřejmě se musí zohlednit i typ pohonu a tvar karoserie (například liftback/kombi). Díky tomu mají vývojáři pokrytý celý rozsah zatížení náprav nebo vliv aerodynamiky, a tak mohou ladit podvozky pro každou myslitelnou konfiguraci zvlášť.
Sám Filip k tomu podotkl: „Někdo si při pohledu na Octavii nebo Fabii nejspíše představí, že je ve voze ‚jen‘ jeden typ předního a jeden typ zadního tlumiče. Vždy je ale třeba naladit několik variant jednoho podvozku tak, aby byl jízdní projev různě nakonfigurovaných vozů ve všech variantách více či méně stejný.“
Své specifikum má adaptivní tlumičový systém DCC, kde nestačí pouze odladit hydrauliku tlumiče jako takovou, ale je nutné naprogramovat přidruženou řídicí jednotku tak, aby tlumiče fungovaly specificky pro každý jízdní režim zvlášť. Součástí DCC tlumičů je totiž elektromagnetický ventil, který se na základě vývojářem nastavených parametrů otevírá a zavírá, čímž snižuje nebo zvyšuje průtok oleje v tlumiči v závislosti na aktuální jízdní situaci a zvoleném režimu jízdy.
Parametrizaci pro jednotlivé režimy si vývojář pomocí speciálního softwaru již upravuje sám v počítači – přímo za jízdy. V reálném čase upravuje konfiguraci pro danou nápravu, aktuální rychlost vozu, klopení karoserie, energii jednotlivých kol a podobně. Výsledný dataset je následně nahrán do sériové jednotky produkčního vozu.
Testování jako adrenalinový sport
Vzhledem k tomu, že se celý proces ladění odehrává přímo v praxi – za jízdy na zkušební dráze –, je to často záležitost, která ladičům zvyšuje tep. Při testování na polygonech dostávají prototypy pořádně zabrat. Filip nicméně přiznává, že právě adrenalin z rychlé jízdy a mezních situací, ve kterých je nutné vůz testovat, je jednou z věcí, které ho na této práci baví.
A jaká je budoucnost podvozků, přichází v úvahu nějaká revoluce? „U podvozků jde spíše o evoluci než revoluci.
Fyzikální zákony jsou bohužel neměnné. Razantnější změnu zaznamenávám s příchodem elektromobilů. První zkušenosti s prototypy našeho nově chystaného elektromobilu už mám a můžu říct, že i řidiči vyhledávající zábavu za volantem se určitě mají na co těšit,“ říká Filip Černý.
Chcete s námi tvořit automobily budoucnosti? Na skoda-kariera.cz
si vyberete z široké nabídky volných pracovních míst v oddělení technického vývoje ŠKODA AUTO.