AOL a Time Warner
Londýn (FT) – Evropská komise prodloužila minulý týden o čtrnáct dní lhůtu pro zkoumání slučitelnosti fúze America Online a Time Warner s pravidly společného trhu. Spojení za 230 miliard dolarů mezi internetovým providerem a mediálním gigantem, jemuž patří například CNN nebo studia Warner Bros, bylo oznámeno letos v lednu a zřejmě si vyžádá některé ústupky ze strany obou společností.
Komise prodloužila první přezkumnou fázi na naléhání dvou nejmenovaných firem, které si u antimonopolního úřadu stěžovaly, že síla nové společnosti povede k jejich diskriminaci a že reklamní společnosti se do platformy AOL–Time Warner budou dostávat jen se značnými potížemi. Komise se spojením nyní buď urychleně vysloví souhlas, nebo přistoupí k hloubkovému šetření všech možných dopadů na společný trh, které povede k odkladu definitivního spojení o minimálně čtyři měsíce. Komise již vyslovila obavy z příliš silného postavení skupiny v kabelovém networku a internetu. „Klíčová je pro nás možnost vstupů: máte–li studia, samozřejmě dáte přednost vlastním providerům, uvedl bruselský expert.
AOL vyjádřila ochotu k poskytnutí záruk současným evropským providerům na plný přístup do vlastních sítí tak, aby nebyli jakkoli diskriminováni. Zatím není jasné, co dalšího komise od fúzujících společností bude chtít ani s jakými dalšími zárukami AOL–Time Warner přijdou.
Situaci komplikuje i šetření v souvisejícím spojení EMI a Warner Music, která je hudební částí Time Warner. Společně by totiž získaly čtvrtinu světového hudebního trhu. U tohoto spojení je oznámení hloubkové analýzy již na spadnutí. Na komisi totiž dorazila stížnost hudebních vydavatelů, podle níž ve Skandinávii získá nový gigant přes polovinu trhu.
Obě ohlášená spojení jsou zároveň středem zájmu antimonopolních orgánů i na druhé straně oceánu. Společnosti by proto velice rády měly co nejdříve z krku bruselské úředníky, aby se mohly náležitě přichystat na jejich americké kolegy.