Menu Zavřít

Kompatibilní ochrana

16. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Unie střeží duševní vlastnictví jednotně

Přistoupení k Evropské unii je provázeno podstatnými změnami legislativy. Týká se to rovněž ochrany vynálezů, průmyslových a užitných vzorů, ochranných známek, dalších předmětů průmyslového a duševního vlastnictví. V současné době se problematika ochranných známek stále více posouvá do popředí zájmů podnikatelů, právníků, ekonomů a široké laické veřejnosti. Dochází totiž k renesanci jejich užívání nejen u nás, ale i v regionu Evropské unie. V České republice je připraven nový zákon o ochranných známkách č.441/2003 Sb., který je plně kompatibilní s právem EU a začne platit od 1. dubna letošního roku.

Proč právě ochranné známky?

Historie označování výrobků zasahuje do dávné minulosti. Předpoklady pro vznik prvních ochranných známek vytvořila druhá polovina 13. století, kdy se začaly rozvíjet výrobní síly a obchod. Tak jak se vyvíjela jednotlivá odvětví výroby, tak rostl i význam označení, užívaných pro dané výrobky. Klasickým dokladem toho je vývoj porcelánu, s nímž jsou spojovány světoznámé ochranné známky ( Moser), které tuto hodnotu získaly díky vysoké kvalitě jimi označovaných výrobků. Připomeňme například jednu z našich nejznámějších známek Pilsner Urquell, která je oceněna na čtyři miliardy korun a je dnes evidována přibližně ve stovce zemí. Potíže s její ochranou se dostavily už v době prvního rozmachu pivovaru.V roce1859 si dal pro Měšťanský pivovar zaregistrovat známku Plzeňské pivo -Pilsner Bier. Brzy se ale přišlo na to, že to nebyl nejlepší nápad.V Plzni vznikaly další pivovary, vyrábějící dobrá piva: Gambrinus, Světovar a jiné. Ty všechny těžily z názvu registrované značky Měšťanského pivovaru. Proto se postupně měnily známky na Pilsner Urquell, česky Plzeňský Prazdroj. Tento výraz se postupně vžil, měl typické znaky reklamního sloganu.
(Na obrázku je jedna z prvních známek, přihlášená tehdy ještě u Obchodní a živnostenské komory v Plzni v roce 1929).

Jak co registrovat.

Záměrem článku je přiblížit zájemcům možnost ucházet se o takzvanou Ochrannou známku Společenství, platnou v celém prostoru evropské patnáctky. Tyto známky jsou registrovány na Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu ve španělském Alicante. Je to podstatně výhodnější, než registrace na patentových úřadech jednotlivých členských států. Zásady registrace jsou stanoveny Nařízením rady EU o ochranných známkách Společenství č.40/1994.
Nařízení říká, že za Ochrannou známku Společenství se považuje každé označení, které je schopné grafického ztvárnění, zejména slova, včetněvlastních jmen, kresby, písmena, číslice, tvaru výrobku nebo jeho balení, pokud jsou způsobilá rozlišit výrobky nebo služby jednoho podniku od výrobků nebo služeb jiných podniků. Lze tu využívat například:
- geometrických znaků,
- barvy nebo jejich kombinace,
- trojrozměrné znaky,
- zvukové znaky.
Podmínkou je, aby označení umožnilo odlišit na trhu zboží nebo služby registrujícího výrobce. Označení, která ale nelze registrovat:
- která nemají rozlišovací způsobilost,
- která jsou tvořena výlučně označeními nebo údaji, které mohou v obchodě sloužit k označení druhu, jakosti, množství, určení ceny, zeměpisného původu, nebo doby výroby výrobku,
- tvořená výlučně označeními, nebo údaji, které jsou obvyklé v běžném jazyce, nebo v poctivých a zavedených obchodních zvyklostech,
- která odporují veřejnému pořádku, nebo přijatým morálním zásadám,
- která mohou klamat veřejnost ohledně povahy, jakosti, nebo zeměpisného původu výrobku.

Praktické příklady.

Z definice ochranné známky je zřejmé, jaké podmínky musejí označení splňovat, aby mohlo být zapsáno, a na druhé straně uvádí i příklady, kdy nelze známku zapsat. Uveďme alespoň několik praktických příkladů: nedostatečnou rozlišovací způsobilost mají zejména označení popisná, to je taková, která jsou utvořena pouze z údajů o druhu a původu zboží nebo služeb ( hladká mouka, stolní olej, autoservis, advokátní kancelář nebo označení vyjadřující rozměr - maxi, midi), různá pochvalná označení ( extra, special, super), označení zavedené právními předpisy (Czech made, ČSN, Made in). Za označení odporující dobrým mravům jsou považovány nemravné obrázky, pohoršlivá a nemravná slovní a kombinovaná označení, označení propagující rasismus, drogy.
Ochranná známka Společenství poskytuje jejímu majiteli možnost známku užívat na zásadě výlučnosti. Majitel může požádat soud, aby zakázal jinému subjektu jeho známku užívat bez jeho souhlasu. Takový zákaz lze vydat i tehdy, jsou-li známky natolik podobné, že vzniká možnost uvádět zákazníka v omyl, co do původu výrobku
nebo služeb. Týká se to zejména označení výrobků a služeb jednoho druhu,ale i označení podobných, pokud jde o ochrannou známku, která má v rámci Společenství dobré jméno, a pokud by užívání tohoto označení neprávem těžilo z rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména ochranné známky Společenství, nebo jim bylo na újmu.

MM25_AI

Co a za kolik.

Známky mohou přihlašovat nejen jednotlivci, ale i organizace, sdružující výrobce, dodavatele, obchodníky. Půjde potom o známky kolektivní. Známka je platná na území celého evropského společenství, přihlašovatel nemusí uvádět, v kolika zemích chce získat ochranu. Důsledkem takového opatření je skutečnost, že známka nemůže být prohlášena za neplatnou a nemůže zaniknout v jedné členské zemi.
Základní poplatek za přihlášení známky Společenství k registraci činí 975 eur. Známka může zahrnovat tři třídy zboží a služeb ( známky jsou tříděny podle oborů a odvětví do tříd podle Niceského třídění - třídník lze najít na internetové adrese Úřadu průmyslového vlastnictví :www.upv.cz ). Každá další třída představuje částku 200 eur. Pokud Úřad v Alicante uzná, že lze známku zaregistrovat, musí přihlašovatel uhradit částku 1100 eur. Protože doba ochrany známky je stanovena na deset let, musí majitel platit i za prodloužení platnosti 2500 eur. Za přihlášení kolektivní ochranné známky činí poplatek 1675 eur a za registraci 2200 eur. Za prodloužení doby platnosti kolektivní známky je nutné uhradit 5000 eur.

  • Našli jste v článku chybu?